D 2011

Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky

JIREČEK, Miroslav

Basic information

Original name

Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky

Name in Czech

Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky

Name (in English)

Comparative historical research of school curriculum in history: research approach

Authors

JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 243-249, 7 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055865

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5774-6

DOI

10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-18

Keywords (in Czech)

dějepis; vyučovací předmět; kurikulum; učební plány; učební osnovy

Keywords in English

history; school subject; curriculum; national curriculum

Tags

Reviewed
Změněno: 4/4/2013 16:44, Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek přibližuje disertační výzkum, který se zabývá vývojem vyučovacího předmětu dějepis na školách odpovídajících dnešní základní škole od roku 1918 do současnosti. Vývoj předmětu je analyzován na základě zkoumání základních kurikulárních dokumentů, zejména učebních osnov a učebních plánů. Krátce jsou nastíněna teoreticko-metodologická východiska, vymezeny základní pojmy, shrnut dosavadní stav řešení a poznání, nastíněny cíle výzkumu, metodologie (včetně kategoriálního systému), etapy výzkumu a charakter dat, které výzkum přináší.

In English

This doctoral thesis research concerns with development of school subject history in schools such as today’s elementary school since 1918 to present. The development of the subject is analyzed by examining the basic curriculum, especially curriculum and teaching plans. There are briefly outlined theoretical and methodological starting points, defined basic concepts, summarized the current state of knowledge and solutions, outlines the research objectives, methods (including category system), stages of research and character data that research brings.

Links

MUNI/A/1020/2010, interní kód MU
Name: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání (Acronym: NAME 2011)
Investor: Masaryk University, Category A