Detailed Information on Publication Record
2011
Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky
JIREČEK, MiroslavBasic information
Original name
Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky
Name in Czech
Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky
Name (in English)
Comparative historical research of school curriculum in history: research approach
Authors
JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 243-249, 7 pp. 2011
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00055865
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-210-5774-6
DOI
10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-18
Keywords (in Czech)
dějepis; vyučovací předmět; kurikulum; učební plány; učební osnovy
Keywords in English
history; school subject; curriculum; national curriculum
Tags
Reviewed
Změněno: 4/4/2013 16:44, Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
V originále
Příspěvek přibližuje disertační výzkum, který se zabývá vývojem vyučovacího předmětu dějepis na školách odpovídajících dnešní základní škole od roku 1918 do současnosti. Vývoj předmětu je analyzován na základě zkoumání základních kurikulárních dokumentů, zejména učebních osnov a učebních plánů. Krátce jsou nastíněna teoreticko-metodologická východiska, vymezeny základní pojmy, shrnut dosavadní stav řešení a poznání, nastíněny cíle výzkumu, metodologie (včetně kategoriálního systému), etapy výzkumu a charakter dat, které výzkum přináší.
In English
This doctoral thesis research concerns with development of school subject history in schools such as today’s elementary school since 1918 to present. The development of the subject is analyzed by examining the basic curriculum, especially curriculum and teaching plans. There are briefly outlined theoretical and methodological starting points, defined basic concepts, summarized the current state of knowledge and solutions, outlines the research objectives, methods (including category system), stages of research and character data that research brings.
Links
MUNI/A/1020/2010, interní kód MU |
|