JIREČEK, Miroslav. Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky (Comparative historical research of school curriculum in history: research approach). Online. In T. Janík, P. Knecht, S. Šebestová. Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 243-249. ISBN 978-80-210-5774-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-18.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky
Name in Czech Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu: výzkumné uchopení problematiky
Name (in English) Comparative historical research of school curriculum in history: research approach
Authors JIREČEK, Miroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Smíšený design v pedagogickém výzkumu: sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu, p. 243-249, 7 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Fulltext
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055865
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5774-6
Doi 10.5817/PdF.P210-CAPV-2012-18
Keywords (in Czech) dějepis; vyučovací předmět; kurikulum; učební plány; učební osnovy
Keywords in English history; school subject; curriculum; national curriculum
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D., učo 135695. Changed: 4/4/2013 16:44.
Abstract
Příspěvek přibližuje disertační výzkum, který se zabývá vývojem vyučovacího předmětu dějepis na školách odpovídajících dnešní základní škole od roku 1918 do současnosti. Vývoj předmětu je analyzován na základě zkoumání základních kurikulárních dokumentů, zejména učebních osnov a učebních plánů. Krátce jsou nastíněna teoreticko-metodologická východiska, vymezeny základní pojmy, shrnut dosavadní stav řešení a poznání, nastíněny cíle výzkumu, metodologie (včetně kategoriálního systému), etapy výzkumu a charakter dat, které výzkum přináší.
Abstract (in English)
This doctoral thesis research concerns with development of school subject history in schools such as today’s elementary school since 1918 to present. The development of the subject is analyzed by examining the basic curriculum, especially curriculum and teaching plans. There are briefly outlined theoretical and methodological starting points, defined basic concepts, summarized the current state of knowledge and solutions, outlines the research objectives, methods (including category system), stages of research and character data that research brings.
Links
MUNI/A/1020/2010, interní kód MUName: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality ve vzdělávání (Acronym: NAME 2011)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 18/8/2024 11:11