SPURNÝ, Lubomír. Několik poznámek k ekmelické hudbě (Some Remarks to the Ecmelic Music). In Umění a nová média. 1. vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2011, p. 60-70. Umění a nová média. ISBN 978-80-210-5639-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Několik poznámek k ekmelické hudbě
Name (in English) Some Remarks to the Ecmelic Music
Authors SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Umění a nová média, p. 60-70, 11 pp. Umění a nová média, 2011.
Publisher Masarykova Univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00055881
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5639-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5639-2011
Keywords (in Czech) ekmelická hudba; slyšení; mikrointervalová hudba
Keywords in English Ecmelic Music; hearing; Microtonal Music
Tags hearing, rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Changed: 6/4/2012 15:54.
Abstract
Na okraji diskusí o nových tónových systémech donedávna zazníval pojem ekmelická hudba (ekmelische Musik). Navzdory přitažlivosti znějící ekmelické hudby se v následující studii věnuji posouzení textů, které se ekmelickou hudbou zabývají. Ekmelická hudba (Ekmelische Musik) představuje zvláštní oblast komunikace o tónových systémech. Jedná se o typ reflexe, která byla se zájmem rozvíjena především v 70. a 80. letech minulého století. Vlnu počátečního nadšení a širšího zájmu o tento typ hudby vystřídalo postupné ochladnutí a odvracení se od ní, které nastalo v průběhu let 90. Zdá se, že v současnosti se ekmelická hudba pohybuje na okraji zájmu běžného publika. Tento typ reflexe byl připraven a rozvíjen na Oddělení pro základní výzkum hudby (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung; původně Richter Herf-Institut für musikalische Grundlagenforschung), který v roce 1972 na salcburkském Mozarteu (Universität Mozarteum Salzburg) založili skladatelé Franz Richter Herf (1920 – 1989) a Rolf Maedel (1917 – 2000). Zdrojem informací o činnosti institutu je sled čtyř sborníkových prací Mikrotöne z konferencí konaných v letech 1984 – 1991, dva samostatně vydané svazky, jež rovněž náleží do stejné řady, Aufbau, Klang, Wert, Beziehungen Rolfa Maedela (1983), či soupis výsledků pracoviště Grundlagen der Harmonik in mikrotonaler Musik (Horst-Peter Hesse).
Abstract (in English)
Ekmelic music is a special type of reflection of the tonal system. The term „ekmelic music“ designates the acoustic phenomena which are not contained in the twelve-tone equally tempered series but are still a natural component of various types of harmony and interpretation of music within as well as outside Europe. This music was developed primarily in the 1970s and 1980s. The initial wave of enthusiasm and interest gradually receded in the 1990s. This kind of musical thinking was developed at the Department for Fundamental Study of Music (Abteilung für musikalische Grundlagenforschung), which was established in 1972 at the Mozarteum (Universität Mozarteum, Salzburg) by composers Franz Richter Herf and Rolf Maedel.
Links
LC544, research and development projectName: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 23/7/2024 16:24