Vydání
1. vyd. Brno, Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. od s. 11-19, 9 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 23, 2011
V originále
Kapitola je uvedením do problematiky kvality školního vzdělávání. Jejím cílem je předestřít systémový rámec kvality v dané oblasti, a nabídnout tak zastřešení pro jednotlivé kapitoly zařazené do této knihy. Výklad kapitoly je rozvržen do čtyř částí. Nejprve autoři připomínají výsledky analýz nálezů českého pedagogického výzkumu a poukazují na problém nerovnoměrně rozložené výzkumné pozornosti. V návaznosti na to konstatují potřebu produkovat výzkumné poznání o problémech školního vzdělávání tak, aby mohlo vznikat integrované a kumulativní vědění. Tím poukazují na potřebu propracování modelů (kvality) školního vzdělávání a odpovídajících výzkumných nástrojů. Jejich koordinované uplatnění ve výzkumné praxi by mělo vést k produkci vzájemně provázaných poznatků a k jejich systematickému začlenění do poznatkové základny.
Anglicky
The chapter serves as an introduction to the area of school education. It aims to present a systemic framework of quality in the area in order to interconnect the individual chapters in this book. This chapter comprises four parts: Czech educational research analyses' results with particular focus on unevenness of allocation of research attention, a reference to the need to produce research into school education outcomes in a way that allows integrated and cumulative knowledge to be founded, indication of urgent need to elaborate on models of (quality of) school education and corresponding research methods. Their co-ordinated application in research practice should therefore lead to production of mutually interconnected knowledge and its systemic inclucion into knowledge base.