JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR and Milan KUBIATKO. Systémový rámec kvality školního vzdělávání: uvedení do problematiky (The systemic framework of school education: introduction). In Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. 1st ed. Brno: MU, 2011, p. 11-19. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 23. ISBN 978-80-210-5705-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Systémový rámec kvality školního vzdělávání: uvedení do problematiky
Name (in English) The systemic framework of school education: introduction
Authors JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Milan KUBIATKO (703 Slovakia, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, Janík, T., Najvar, P., Kubiatko, M. a kol. Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. p. 11-19, 9 pp. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 23, 2011.
Publisher MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055901
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-5705-0
Keywords (in Czech) kvalita ve vzdělávání; empirický výzkum; teoretická východiska
Keywords in English quality of instruction; empirical research; theoretical background
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Milan Kubiatko, PhD., učo 108312. Changed: 8/3/2013 13:51.
Abstract
Kapitola je uvedením do problematiky kvality školního vzdělávání. Jejím cílem je předestřít systémový rámec kvality v dané oblasti, a nabídnout tak zastřešení pro jednotlivé kapitoly zařazené do této knihy. Výklad kapitoly je rozvržen do čtyř částí. Nejprve autoři připomínají výsledky analýz nálezů českého pedagogického výzkumu a poukazují na problém nerovnoměrně rozložené výzkumné pozornosti. V návaznosti na to konstatují potřebu produkovat výzkumné poznání o problémech školního vzdělávání tak, aby mohlo vznikat integrované a kumulativní vědění. Tím poukazují na potřebu propracování modelů (kvality) školního vzdělávání a odpovídajících výzkumných nástrojů. Jejich koordinované uplatnění ve výzkumné praxi by mělo vést k produkci vzájemně provázaných poznatků a k jejich systematickému začlenění do poznatkové základny.
Abstract (in English)
The chapter serves as an introduction to the area of school education. It aims to present a systemic framework of quality in the area in order to interconnect the individual chapters in this book. This chapter comprises four parts: Czech educational research analyses' results with particular focus on unevenness of allocation of research attention, a reference to the need to produce research into school education outcomes in a way that allows integrated and cumulative knowledge to be founded, indication of urgent need to elaborate on models of (quality of) school education and corresponding research methods. Their co-ordinated application in research practice should therefore lead to production of mutually interconnected knowledge and its systemic inclucion into knowledge base.
Links
MUNI/A/1038/2009, interní kód MUName: Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula v oborech školního vzdělávání (Acronym: NAME 2010)
Investor: Masaryk University, Category A
PrintDisplayed: 1/10/2024 05:20