MANDÍKOVÁ, Dana and Josef TRNA. Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky (Students' preconceptions in physics education). 1st ed. Brno: Paido, 2011, 245 pp. 336. ISBN 978-80-7315-226-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky
Name in Czech Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky
Name (in English) Students' preconceptions in physics education
Authors MANDÍKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor) and Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 245 pp. 336, 2011.
Publisher Paido
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/11:00055910
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7315-226-0
Keywords (in Czech) nadání; miskoncepce; fyzikální vzdělávání; prekoncepce;
Keywords in English giftedness; misconception; physics education; preconception;
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. RNDr. Josef Trna, CSc., učo 2027. Changed: 23/3/2012 09:07.
Abstract
Odborná kniha shrnuje problematiku prekoncepcí ve výzkumu a vývoji fyzikálního vzdělávání. Prekoncepce a zejména miskoncepce, výrazně ovlivňují vuyčování a učení se fyzice. O to více je tento fakt významný v konstruktivistickém vzdělávání, kdy žák sám se podílí na konstruování poznatků. Kniha prezentuje bohaté mnohaleté výzkumné a vývojové výsledky, založené především na design-based research metodologii. Hlavními výzkumnými výstupy jsou principy implementace prekoncepcí a soubor kurikulárních materiálů pro práci s miskoncepcemi ve výuce fyziky. Cílovou skupinou jsou také nadaní studenti.
Abstract (in English)
The book summarizes the area of preconceptions in physics education research and development. Preconceptions, and especially misconceptions, significantly interfere in teaching and learning processes. It is enhanced in constructivist learning where learning students are co-authors of their knowledge. The book presents wide long time research results based on design-based research methodology. Main research outcomes are principles of implementation of preconceptions and the set of concrete curricular materials abou misconceptions in physics education. Target group is also gifted students.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 10/9/2024 13:12