B 2011

Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky

MANDÍKOVÁ, Dana and Josef TRNA

Basic information

Original name

Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky

Name in Czech

Žákovské prekoncepce ve výuce fyziky

Name (in English)

Students' preconceptions in physics education

Authors

MANDÍKOVÁ, Dana (203 Czech Republic, guarantor) and Josef TRNA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 245 pp. 336, 2011

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00055910

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7315-226-0

Keywords (in Czech)

nadání; miskoncepce; fyzikální vzdělávání; prekoncepce;

Keywords in English

giftedness; misconception; physics education; preconception;

Tags

Reviewed
Změněno: 23/3/2012 09:07, doc. RNDr. Josef Trna, CSc.

Abstract

V originále

Odborná kniha shrnuje problematiku prekoncepcí ve výzkumu a vývoji fyzikálního vzdělávání. Prekoncepce a zejména miskoncepce, výrazně ovlivňují vuyčování a učení se fyzice. O to více je tento fakt významný v konstruktivistickém vzdělávání, kdy žák sám se podílí na konstruování poznatků. Kniha prezentuje bohaté mnohaleté výzkumné a vývojové výsledky, založené především na design-based research metodologii. Hlavními výzkumnými výstupy jsou principy implementace prekoncepcí a soubor kurikulárních materiálů pro práci s miskoncepcemi ve výuce fyziky. Cílovou skupinou jsou také nadaní studenti.

In English

The book summarizes the area of preconceptions in physics education research and development. Preconceptions, and especially misconceptions, significantly interfere in teaching and learning processes. It is enhanced in constructivist learning where learning students are co-authors of their knowledge. The book presents wide long time research results based on design-based research methodology. Main research outcomes are principles of implementation of preconceptions and the set of concrete curricular materials abou misconceptions in physics education. Target group is also gifted students.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education