D 2012

Výtvarný projev, umění, výchova a nová vizualita

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana

Basic information

Original name

Výtvarný projev, umění, výchova a nová vizualita

Name in Czech

Výtvarný projev, umění, výchova a nová vizualita

Name (in English)

Visual Expression, Art, Education and New Visuality

Authors

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Žilina, Interdisciplinárna konferencia PRIZMA s medzinárodnou účasťou, p. 58-70, 13 pp. 2012

Publisher

Fakulta humanitných vied Žilinskej univerzity v Žilině

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00059428

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-554-0486-8

Keywords (in Czech)

výchova;výtvarné umění; interdisciplinarita; multimedialita; ikonofóbie; výtvarný projev

Keywords in English

education; visual art; interdisciplinarity; multimediality; ikonofobie; visual expression

Tags

International impact

Abstract

V originále

Příspěvek pojednává o povaze současného výtvarného projevu na úrovni umění a výtvarné výchovy, dále o výzkumu antropologických konstantant a ontogenetických souřadnic výtvarného projevu. Shrnuje výsledky výzkumu kvalit výtvarného vyjadřování souvisejících s progresivním působením „nové vizuality“ ve veřejném prostoru a ve virtuálním prostředí. Předmětem zájmu autorky jsou jevy jako je ikonofóbie, interdisplinarita, multimedialita. V závěru se autorka věnuje artikulaci aplikace možností inovace umění a výchovy skrze další perspektivy vývoje nové vizuality.

In English

Paper discusses the nature of contemporary artistic expression at the level of art nad art education, research aimed to the anthropological constants ontogenetic coordinates of artistitic expression of the quolities associated with a progressive action of the „new visuality“ in the public space and in virtual environments. The subjects of the author are also phenomena sucha s iconofobie, interdisciplinarity, multimediality. In conclusion, the author deals with the articulation of art and innovation opportunities through futher education prospects new visuality.

Links

MUNI/A/1033/2009, interní kód MU
Name: Rozvoj kreativity ve školní i mimoškolní výtvarné pedagogice (Acronym: ROKREA)
Investor: Masaryk University, Category A