Detailed Information on Publication Record
2012
Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ and Jiří ZOUNEKBasic information
Original name
Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.
Authors
Edition
Praha, Komunikace ve školní třídě. p. 19-39, 20 pp. 2012
Publisher
Portál
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-262-0085-7
Keywords (in Czech)
pedagogická komunikace; třída; kvalitativní výzkum
Keywords in English
educational comunication; classroom; qualitative research
Tags
Reviewed
Změněno: 11/3/2012 22:24, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
V originále
Kniha nabízí aktuální informace o tom, jak probíhá komunikace mezi učitelem a žáky. Tyto informace jsou čerpány z originálního výzkumu autorského týmu, který zahrnoval dlouhodobé pozorování a videonahrávky vyučovacích hodin různých učitelů druhého stupně základní školy. Kniha tak přináší řadu příkladů ze školní praxe, umožňuje vytvořit si živou představu o tom, jak komunikace ve školní třídě reálně probíhá. Detailně se zaobírá například povahou učitelských otázek a zpětné vazby, kterou učitelé žákům poskytují. Rovněž upozorňuje na skutečnost, že komunikace ve školní třídě se netýká pouze vyučovacích obsahů, ale podílí se také na utváření vztahů mezi učitelem a žáky, jako je náklonnost a respekt či naopak antipatie a despekt. V závěrečné kapitole je prezentována koncepce dialogického vyučování jako ideálního modelu pedagogické komunikace a jsou hledány způsoby, které by českým učitelům mohly pomoci se tomuto modelu přiblížit. Tato kapitola se pak věnuje detailně metodologii výzkumu.
In English
The chapter is focused on methodology of research of educational communication. The chapter is the first part of the book describing the research of educational communication in Czech primary schools.
Links
GA406/09/0752, research and development project |
|