C 2012

Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.

ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ and Jiří ZOUNEK

Basic information

Original name

Proč a jak zkoumat výukovou komunikaci.

Edition

Praha, Komunikace ve školní třídě. p. 19-39, 20 pp. 2012

Publisher

Portál

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-262-0085-7

Keywords (in Czech)

pedagogická komunikace; třída; kvalitativní výzkum

Keywords in English

educational comunication; classroom; qualitative research

Tags

Reviewed
Změněno: 11/3/2012 22:24, doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.

Abstract

V originále

Kniha nabízí aktuální informace o tom, jak probíhá komunikace mezi učitelem a žáky. Tyto informace jsou čerpány z originálního výzkumu autorského týmu, který zahrnoval dlouhodobé pozorování a videonahrávky vyučovacích hodin různých učitelů druhého stupně základní školy. Kniha tak přináší řadu příkladů ze školní praxe, umožňuje vytvořit si živou představu o tom, jak komunikace ve školní třídě reálně probíhá. Detailně se zaobírá například povahou učitelských otázek a zpětné vazby, kterou učitelé žákům poskytují. Rovněž upozorňuje na skutečnost, že komunikace ve školní třídě se netýká pouze vyučovacích obsahů, ale podílí se také na utváření vztahů mezi učitelem a žáky, jako je náklonnost a respekt či naopak antipatie a despekt. V závěrečné kapitole je prezentována koncepce dialogického vyučování jako ideálního modelu pedagogické komunikace a jsou hledány způsoby, které by českým učitelům mohly pomoci se tomuto modelu přiblížit. Tato kapitola se pak věnuje detailně metodologii výzkumu.

In English

The chapter is focused on methodology of research of educational communication. The chapter is the first part of the book describing the research of educational communication in Czech primary schools.

Links

GA406/09/0752, research and development project
Name: Komunikace ve školní třídě
Investor: Czech Science Foundation, Communication in the Classroom