C 2011

Hudba v kontextu multimédií

FLAŠAR, Martin

Basic information

Original name

Hudba v kontextu multimédií

Name (in English)

Music in the multimedia context

Authors

FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, Umění a nová média, p. 25-41, 17 pp. 2011

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/11:00055989

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-5639-8

Keywords in English

music; multimedia; new media; synaesthesia; history

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 15/3/2012 15:35, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Abstract

V originále

Mulimédia můžeme v historii umění chápat buď jako rekurzivní koncept, nebo souvislou linii vývoje složených forem, která se v určitých historických obdobích střídavě vynořuje a zase mizí z dominantního diskurzu. Vzorovým příkladem mulimédia je např. koncept anického dramatu. Tento koncept se vynoří v pozdní renesanci, aby pomohl vzniknout barokní opeře, a o dvě stě padesát let později se objevuje v argumentaci Richarda Wagnera, který jím zdůvodňuje ideu Gesamtkunstwerku (souborného, resp. totálního uměleckého díla). O dalších zhruba sto padesát let později dochází ke vzkříšení myšlenky mulimédií v oblasi nových (digitálních) médií a autoři vlivné publikace o této problemaice odvíjí historii mulimédií právě od R. Wagnera. 12 V souvislosi s ideou mulimédií v umění se objevuje celá skupina otázek, na které bychom se měli pokusit nalézt odpovědi. Například jak složená forma zpětně působí na své jednotlivé konsituivní složky? Dochází skrze celek k zesílení, nebo oslabení účinku jednotlivých složek?

In English

Multimedia in the history of art can be understood either as a recursive concept, or as a continuous line of development of complex forms, which emerges to and disappears from the dominant discourse alternately in different historical periods. A prime example of multimedia is the concept of ancient drama. This concept appears in the late Renaissance to help create the baroque opera, and 250 years later it appears in Richard Wagner's argumentation which justifies the idea of Gesamtkunstwerk (total work of art). Again, some 150 years later comes a resurrecion of these ideas in the field of new (digital) media and influenial authors of key publicaions on this issue depend on the concept of mulimedia sketched by R. Wagner. A whole group of quesions are raised in connecion with the idea of multimedia in art that we should try to answer. For example, how the complex form influences the individual consituent components? Is there a strengthening or weakening effect of the whole on individual components? One of the most peculiar quesions is why multimedia should represent an aesthetic problem? Compound forms of expression are for a human – for that multisensory and multimodal biological system – yet completely natural. So the quesion is exactly the opposite: Whether and under what conditions the isolated media are actually possible?

Links

LC544, research and development project
Name: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR