FLAŠAR, Martin. Hudba v kontextu multimédií (Music in the multimedia context). In Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita. p. 25-41. ISBN 978-80-210-5639-8. 2011. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Hudba v kontextu multimédií |
Name (in English) | Music in the multimedia context |
Authors | FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution). |
Edition | Brno, Umění a nová média, p. 25-41, 17 pp. 2011. |
Publisher | Masarykova univerzita |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Chapter(s) of a specialized book |
Field of Study | Art, architecture, cultural heritage |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
RIV identification code | RIV/00216224:14210/11:00055989 |
Organization unit | Faculty of Arts |
ISBN | 978-80-210-5639-8 |
Keywords in English | music; multimedia; new media; synaesthesia; history |
Tags | rivok |
Tags | Reviewed |
Changed by | Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 15/3/2012 15:35. |
Abstract |
---|
Mulimédia můžeme v historii umění chápat buď jako rekurzivní koncept, nebo souvislou linii vývoje složených forem, která se v určitých historických obdobích střídavě vynořuje a zase mizí z dominantního diskurzu. Vzorovým příkladem mulimédia je např. koncept anického dramatu. Tento koncept se vynoří v pozdní renesanci, aby pomohl vzniknout barokní opeře, a o dvě stě padesát let později se objevuje v argumentaci Richarda Wagnera, který jím zdůvodňuje ideu Gesamtkunstwerku (souborného, resp. totálního uměleckého díla). O dalších zhruba sto padesát let později dochází ke vzkříšení myšlenky mulimédií v oblasi nových (digitálních) médií a autoři vlivné publikace o této problemaice odvíjí historii mulimédií právě od R. Wagnera. 12 V souvislosi s ideou mulimédií v umění se objevuje celá skupina otázek, na které bychom se měli pokusit nalézt odpovědi. Například jak složená forma zpětně působí na své jednotlivé konsituivní složky? Dochází skrze celek k zesílení, nebo oslabení účinku jednotlivých složek? |
Abstract (in English) |
---|
Multimedia in the history of art can be understood either as a recursive concept, or as a continuous line of development of complex forms, which emerges to and disappears from the dominant discourse alternately in different historical periods. A prime example of multimedia is the concept of ancient drama. This concept appears in the late Renaissance to help create the baroque opera, and 250 years later it appears in Richard Wagner's argumentation which justifies the idea of Gesamtkunstwerk (total work of art). Again, some 150 years later comes a resurrecion of these ideas in the field of new (digital) media and influenial authors of key publicaions on this issue depend on the concept of mulimedia sketched by R. Wagner. A whole group of quesions are raised in connecion with the idea of multimedia in art that we should try to answer. For example, how the complex form influences the individual consituent components? Is there a strengthening or weakening effect of the whole on individual components? One of the most peculiar quesions is why multimedia should represent an aesthetic problem? Compound forms of expression are for a human – for that multisensory and multimodal biological system – yet completely natural. So the quesion is exactly the opposite: Whether and under what conditions the isolated media are actually possible? |
Links | |
---|---|
LC544, research and development project | Name: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR |
PrintDisplayed: 19/4/2024 02:25