FLAŠAR, Martin. Hudba v kontextu multimédií (Music in the multimedia context). In Umění a nová média. Brno: Masarykova univerzita. p. 25-41. ISBN 978-80-210-5639-8. 2011.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Hudba v kontextu multimédií
Name (in English) Music in the multimedia context
Authors FLAŠAR, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Brno, Umění a nová média, p. 25-41, 17 pp. 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00055989
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5639-8
Keywords in English music; multimedia; new media; synaesthesia; history
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Changed: 15/3/2012 15:35.
Abstract
Mulimédia můžeme v historii umění chápat buď jako rekurzivní koncept, nebo souvislou linii vývoje složených forem, která se v určitých historických obdobích střídavě vynořuje a zase mizí z dominantního diskurzu. Vzorovým příkladem mulimédia je např. koncept anického dramatu. Tento koncept se vynoří v pozdní renesanci, aby pomohl vzniknout barokní opeře, a o dvě stě padesát let později se objevuje v argumentaci Richarda Wagnera, který jím zdůvodňuje ideu Gesamtkunstwerku (souborného, resp. totálního uměleckého díla). O dalších zhruba sto padesát let později dochází ke vzkříšení myšlenky mulimédií v oblasi nových (digitálních) médií a autoři vlivné publikace o této problemaice odvíjí historii mulimédií právě od R. Wagnera. 12 V souvislosi s ideou mulimédií v umění se objevuje celá skupina otázek, na které bychom se měli pokusit nalézt odpovědi. Například jak složená forma zpětně působí na své jednotlivé konsituivní složky? Dochází skrze celek k zesílení, nebo oslabení účinku jednotlivých složek?
Abstract (in English)
Multimedia in the history of art can be understood either as a recursive concept, or as a continuous line of development of complex forms, which emerges to and disappears from the dominant discourse alternately in different historical periods. A prime example of multimedia is the concept of ancient drama. This concept appears in the late Renaissance to help create the baroque opera, and 250 years later it appears in Richard Wagner's argumentation which justifies the idea of Gesamtkunstwerk (total work of art). Again, some 150 years later comes a resurrecion of these ideas in the field of new (digital) media and influenial authors of key publicaions on this issue depend on the concept of mulimedia sketched by R. Wagner. A whole group of quesions are raised in connecion with the idea of multimedia in art that we should try to answer. For example, how the complex form influences the individual consituent components? Is there a strengthening or weakening effect of the whole on individual components? One of the most peculiar quesions is why multimedia should represent an aesthetic problem? Compound forms of expression are for a human – for that multisensory and multimodal biological system – yet completely natural. So the quesion is exactly the opposite: Whether and under what conditions the isolated media are actually possible?
Links
LC544, research and development projectName: Výzkum funkcí techniky při vzniku a provozování múzického díla
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR
PrintDisplayed: 19/4/2024 02:25