FUJDA, Milan, Eva KLOCOVÁ and Radek KUNDT. Identity v konfrontaci: Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ (Identities in confrontation: Multicultural education for the primary and secondary school teachers). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 446 pp. Vydání první. ISBN 978-80-210-5558-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Identity v konfrontaci: Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ
Name (in English) Identities in confrontation: Multicultural education for the primary and secondary school teachers
Authors FUJDA, Milan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Eva KLOCOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Radek KUNDT (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 446 pp. Vydání první, 2011.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Textbook
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Odkaz na publikaci na webu CERME
RIV identification code RIV/00216224:14210/11:00056019
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-210-5558-2
Keywords (in Czech) multikulturní vzdělávání;identity;stereotypy;dějiny;kultura;náboženství;sociální vyloučení;integrace
Keywords in English multicultural education;identities;history;culture;religion;social exclusion;integration
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Radek Kundt, Ph.D., učo 42130. Changed: 20/11/2016 20:33.
Abstract
V podobě této knihy se vám dostává do rukou obsáhlý materiál, který zcela uspokojí vaše potřeby v oblasti multikulturní výchovy a nabídne vám řadu podnětů pro práci v rámci výuky dějin, občanské výchovy a základů společenských věd, částečně i zeměpisu nebo výtvarné výchovy. Cílem naší práce na tomto textu nebylo předložit vám jednoznačné a definitivní „pravdy“ o „jiných“ kulturách. V konečném důsledku bychom tím jen vytvářeli další stereotypy. Chtěli jsme spíše podpořit vaše uvažování o relevantních aspektech společenského života, povaze stereotypů a jejich sociálních funkcích a o rozličných důsledcích jejich užívání. Zaměřili jsme se při tom na témata utváření stereotypů, sociálního vyloučení, formování identit a kulturních odlišností a utváření vztahů mezi společenstvími a kulturami. Kdybychom tato témata otevírali jen na abstraktní teoretické úrovni, aniž bychom vám poskytli rozbory konkrétních případů, patrně by to ani vám, ani vašim žákům a žačkám k velkému užitku nebylo. Snažili jsme se proto učinit tři věci současně: zprostředkovat vám informace o stavu vybraných kultur, náboženství a identit v různých obdobích dějin, ukázat vám na těchto informacích praktický význam teoretických sociálněvědných poznatků, a prostřednictvím spojení obojího vám pomoci hledat cestu, jak vést své žáky ke kritickému myšlení o sobě samých, o kulturním a sociálním prostředí, v němž žijeme, a o tom, co se dnes s námi všemi i tímto prostředím děje.
Abstract (in English)
This book offers you a full-range of materials that will fulfil your needs regarding implementation of multicultural education. It gives you a great many inspirational suggestions how to bring the theme into your teaching practises, both in History and Social Studies Basics as well as in Geography or Arts and Crafts. Our intention was not to put forward unambiguous and conclusive “truths” about “other” cultures. By doing so we would only create more stereotypes. What we did instead was rather to help you boost your own reasoning about important aspects of social life, nature and social functions of stereotypes, and about various consequences of their usage. To achieve this we focus on themes such as how stereotypes arise, formation of social exclusion, identities and cultural differences, and how relationships are shaped between societies and cultures. If we had addressed these themes on an abstract theoretical level only without providing you with analyses of concrete cases, you and your students would probably not benefit much. This is why we follow three goals simultaneously: to provide you with information about specific cultures, religions and identities in different historical periods; to show you applicative meaning of this theoretically based social scientific knowledge; and to help you find a way to combine these two in order to lead your students to think critically about themselves as well as about cultural and social environment we live in.
Links
CZ.1.07/1.3.10/02.0022, interní kód MUName: Centrum pro religionistiku a multikulturní edukaci
Investor: South-Moravian Region, 1.3 Further education of employees of schools and educational institutes
PrintDisplayed: 1/10/2024 03:01