POSPÍŠIL, Ivo. Dílo Františka Kautmana jako metodologické přemostění. In Lorencová Ivana – Novotný, Michal (eds), Věda a technika v Československu v 60. letech 20. století. Práce z techniky a přírodních věd. Praha: Národní technické muzeum, 2011, s. 341-347. sv. 25. ISBN 978-80-7037-203-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dílo Františka Kautmana jako metodologické přemostění.
Název anglicky František Kautman’s Work as a Methodological Bridging
Autoři POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Lorencová Ivana – Novotný, Michal (eds), Věda a technika v Československu v 60. letech 20. století. Práce z techniky a přírodních věd, od s. 341-347, 7 s. sv. 25, 2011.
Nakladatel Národní technické muzeum
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/11:00056143
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7037-203-6
Klíčová slova česky F. Kautman a přemostění středoevropská osobnost ruská stopa realismus sociologie a měkké přístupy humanistická próza
Klíčová slova anglicky F. Kautman a bridging a Central-European personality a Russian trace realism sociology a soft approaches humanistic prose
Štítky RIV - zkontrolováno, rivok
Změnil Změnila: Mgr. Petra Georgala, učo 32967. Změněno: 2. 4. 2012 13:52.
Anotace
Autor přítomného příspěvku se zabývá literárněkritickým a literárním díle Františka Kautmana, českého spisovatele a literárního vědce složitého životního příběhu, jenž je v českém filozofickém a literárním myšlení pokládán za osobité “přemostění”. Ačkoli Kautman analyzoval díla různých spisovatelů, mezi nimi S. K. Neumanna, F. M. Dostojevského, T. G. Masaryka, F. Kafky, J. Patočky and E. Hostovského, autor si vybral jeho dvě knihy o literárněvědné metodologii a kritice a aktuální literatuře s názvem K typologii literární kritiky a literární vědy a O literatuře a jejích tvůrcích. Studie, úvahy a stati z let 1977-1989: první se koncentruje na problémy ruské literární kritiky, druhá se zabývá českou literaturou (tento svazek obsahuje eseje a úvahy, z období 1977-1989). Z jeho uměleckých děl autor analyzuje jen Román pro tebe, ačkoli Kautman je autorem několika významných a skvělých prozaických děl a např. i básnické sbírky Opilý satelit (1966), povídek Nádhera rovnováhy (1969) a románů Jak jsme s Jackem hledali svobodu (pův. 1981, 1995), Mrtvé rameno (1977, 1992) a Prolog k románu ((pův. 1979, vyd. 1992). Ve svých literárněkritických a literárních dílech Kautman anticipoval fatální kontrast mezi „tvrdým“ a „měkkým“ metodologickým přístupem a implicitně objevoval ruskou stopu nebo linii v českém kritickém myšlení, ve svých belles lettres experimentoval s žánrem románu (následoval tím svého ruského předchůdce N. G. Černyševského), předjímal postmoderní vyprávěcí strategii, ambivalenci a nejistotu a současně uplatňoval tradiční evropský humanismus a antifundamentalismus.
Anotace anglicky
The author of the present contribution deals with the critical and literary work of František Kautman, a Czech writer and a literary scholar of a complicated life history which he regards as a specific “bridging” in Czech philosophical and literary thought. Though Kautman analysed the works of various writers, among others those of S. K. Neumann, F. M. Dostoevsky, T. G. Masaryk, F. Kafka, J. Patočka, and E. Hostovský, the author chose his two books on literary methodology and criticism and on topical literature called On the Typology of Literary Criticism and On Literature and Its Creators: the former focused on the problems of Russian criticism, the latter dealt with Czech literature (the volume contains the essays and reflections going back to the period of 1977-1989). Out of his artistic creations the author analysed his Novel for You, though he was the author of several other significant and marvellous prose works, e. g. a collection of poems A Drunken Satellite (1966) and that of short stories The Splendour of Balance (1969) and the novels How We Were Looking for Freedom with Jack, (1981, 1995), A Dead Arm (1977, 1992) and A Prologue to the Novel (1993). In his critical and theoretical works Kautman anticipated the fatal contrast between “hard” and “soft” methodological approaches, implicitly revealing the Russian trace or link in Czech critical thought, in his belles lettres he made experiments with the genre of the novel (following his Russian predeccesor N. G. Chernyshevsky), anticipated postmodernist narrative strategies, ambivalence, and uncertainty and, at the same time, he applied traditional European humanism and anti-fundamentalism.
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 07:17