Moderní náboženství: Hledání tradice v  tekutém světě Milan Fujda, Ústav religionistiky FF MU Veřejná přednáška pro Českou společnost pro  religionistiku, Brno 9.3.2011 Tradice v tekutém světě ● Dva aspekty tekutosti světa – překotné společenské změny probíhající především v  období 60. – 90. let 19. století – představy kontinuálního pokroku a inovace jako  legitimizace měnícího se sociálního řádu ● Tradice – emická kategorie – "moudrost starých časů" umožňující "šťastý život" v  "civilizaci", která hrozí degradací "lidské přirozenosti"  a dušením rozvoje "přirozených schopností" lidí – představa konstruovaná v protikladu k představě moderní  "(jednostranně) racionalistické" vědy, jež by měla být  nositelem slibovaného pokroku Tekutý svět a dojem "krize" ● krize jako jedno z dominantních témat intelektuálních diskusí od  poslední třetiny 19. po celou první polovinu 20. století – Titán ve své bohorovnosti stává se násilníkem anebo se  připojuje k armádě zoufajících a umírajících (...) slabší  hledají uspokojení v buddhismu, spiritismu, symbolismu  a v jiných četných formách a formalitách různorodého  okultismu. (...) [Všechny] ty nespokojené, neklidné,  rozčilené a unavené duše chtí konečně nalézt pokoje,  klidu, smíru a nové energie k dalšímu žití, a téměř  všichni vidí pramen živé vody v náboženství a jeho  usmíření s rozbouřenými myšlenkami. (Masaryk:  Moderní člověk a náboženství, s. 29) Jak se rodí "krize"? ● proměna ekonomických podmínek (produkce bohatství) ­ průmysl ● proměna politických podmínek (parlamentarismus, občanství,  nacionalismus a národní státy) ● migrace a urbanizace (viz urbanizace v ČR) ● proměna sociálního uspořádání (viz Urban) ● proměna intelektuální kultury, aneb nové možnosti reflexe  skutečnosti a šíření jejích výsledků – rozvoj mediálního trhu (viz tabulka) – nárůst počtu intelektuálních povolání (viz tabulka) Urbanizace v ČR: Praha, Brno, Plzeň Rok Praha Brno Plzeň 1830 102 tis. 36 tis. 8 tis. 1910 668 tis. 217 tis. 111 tis. 1930 942 tis. 284 tis. 133 tis. (Horská – Maur – Musil: Zrod velkoměsta. Urbanizace českých zemí a Evropa, s. 197) Společnost první poloviny 19. století a  společnost přelomu 19. a 20. století II. Maloburžoazní vrstvy: 1. Zemědělský poloproletariát. 2. Zemědělský individuální malovýrobce. 3. Řemeslný individuální malovýrobce. 5. Domáčtí malovýrobci. 6. Malorolníci. 7. Střední rolníci. 8. Řemeslničtí malovýrobci. 11. Technická inteligence v nižším postavení. 12. Nižší soukromé a veřejné úřednictvo. 13. Příslušníci tzv. svobodných povolání. 14. Osoby žijící z nižších důchodů. II. Měšťanstvo, řemeslnictvo a městská chudina: 1. Městská chudina: řemeslnické dělnictvo, tovaryši a nádeníci, sloužící, manufakturní dělnictvo, zárodky průmyslového proletariátu; deklasované společenské vrstvy (městský lumpenproletariát). 4. Obchodní individuální malopodnikatel. 2. Řemeslnictvo: cechovní a necechovní řemeslnictvo. 9. Malovýrobní kapitalističtí podnikatelé. 3. Měšťanstvo: bankovní a kupecký kapitál, pozdně feudální měšťanský patriarchát a tzv. honorace, měšťanská inteligence a příslušníci svobodných povolání, manufakturní podnikatelé, faktoři a továrníci. 10. Malovýrobní podnikatelé v dopravě. Zdroj: Tabulka byla vytvořena podle modelů sociální struktury uvedených v Otto Urban, Kapitalismus a česká společnost. K otázkám formování české společnosti v 19. století, Praha, Lidové noviny 2003, 107-108 a 133. Byly provedeny pouze formální změny v uspořádání jednotlivých společenských vrstev tak, aby byla hierarchie v obou případech řazena vzestupně. Přírůstek nezávislých intelektuálních zaměstnání  (spisovatelů, novinářů, vědců, publicistů) v Rakousku  (1880­1910) Rok Přírůstek v % 1880 734* 1890 1589* 116 1900 1920 20,8 1910 1864 -2,9 * U těchto dat nebyli započteni stenografové a písaři Počet intelektuálních zaměstnání podle sčítání lidu Zdroj: Christophe Charle, Intelektuálové v Evropě 19. století, Brno, CDK 2004, 101. Tištěná produkce v Německu, Francii, Itálii, Velké Británii  a Rusku v druhé polovině 19. století (počet vydaných titulů) Rok Německo Francie Itálie Rusko 1850 9053 9891 2600 ? 1876 13556 ? 1891 21279 8340 5706 ? 1901 25331 6000 10318 1911 32998 ? 12379 Velká Británie 1646 (1846) 19068 (1875) 5096 (1878) 7366 (1878) 24427 (1890) 28143 (1900) 7993 (1898) 32834 (1913) 27400 (1912) Zdroj: Christophe Charle, Intelektuálové v Evropě 19. století, Brno, CDK 2004, 99. Kdo potřebuje novou tradici? ● příznačně především ti, jichž se nejvýrazněji dotýkají uvedené  změny a zároveň je aktivně reflektují a tyto reflexe zároveň  efektivně sdíli prostřednictvím nových prostředků komunikace  (středostavovská inteligence) ● ti, kteří reflektují situaci společnosti a kultury jako stav krize a  činí za něj odpovědnou vědu a techniku, jež má být nositelem  změn (pokroku)/případně "moderní civilizaci" jako celek Ambivalence "moderní civilizace"? pokrok nesený vědou technikou < > systematické kauzální poznání < > rozvíjení materiálního blahobytu < > otročení "zvířecím" pudům pokrok vědy a techniky < > pokrok poznání < > hrozba degenerace prostřednictvím násilí na lidské přirozenosti pomíjení nebo popírání "duchovní" dimenze světa absence rozvoje potencí lidského "ducha" (popírání "přirozených" možností konat "zázraky" - evoluce ducha) zapomenutí na "odvěkou moudrost" Zrození tradice "odvěké moudrosti" ● renesanční esoterismus (15. st.) – objev zapomenutých tradic (Corpus hermeticum, nová  recepce Platón a novoplatonismu) – hledání nové vědy spojující poznání přírody a poznání  boha ­ poznání jako prostředek sebe­proměny – Hermes, Mojžíš a prvotní tradice moudrosti (od 16. st.  jako tradice "věčné filosofie" (philosophia perennis) Okultismus jako tradice "odvěké moudrosti" ● popularizace tradice navazující na mystiku devotio moderna a renesenanční  esoterismus (německá křesťanské teosofie, paracelsovská přírodní filosofie,  rosenkruciánství, reformační spiritualismus a pietismus) – tištěná edice a  syntetická kompendia a krásná literatura (Blavatská, Eliphas Lévi, Edward  Bulwer­Lytton) ● reinterpretace kosmologie založené na korespondencích vědeckým jazykem  založeným na představě reprezentace a hledání kauzality (spíš než  korespondencí) ● imperativ: hledat odvěkou moudrost, která je jádrem všech náboženství a  "pravdivých" filosofií ­ okultismus jako "srovnávací studium náboženství" ● usouvztažnění esoterické tradice s představou pokroku  – středostavovský self­made man a ideologie vzdělání ­ život na zemi i  ve "vyšších světech" jako příležitost k poučení se z vlastní  zkušenosti – evoluce lidstva a vesmíru jako evoluce vědomí o jednotě všeho bytí Setkání kultur prostřednictvím médií ● vědecká produkce o starověkých náboženstvích  a překlady "svatých písem" ● orientalistická literatura o náboženstvích a  filosofiích Indie a překlady indických "svatých  písem" ... ● ...a objev árijského "domova": – Objevení Indie „oživilo vzpomínky na naše  dětství, které se zdálo být navždy ztracené. (...)  [K]aždý cítil, že [prostřednictvím studia Indie]  směřuje do svého ,dávného domova‘ plného  vzpomínek...“. (Max Müller: India – What Can  it Teach Us?, s. 28­30) ● reedice a překlady esoterických spisů okultistická  hermeneutika Karmanový zákon a reinkarnace, aneb jak  legitimizovat pokrok prostřednictvím tradice ● Reinkarnace jako potvrzení esoterických představ o  metempsychóze ­ smrt jako přechod k posmrtnému vzdělávání  duše ve "vyšších světech" ● Karmanový zákon – prostředek spojení esoterických představ o  metempsychóze s kauzálním myšlením (Hanegraaff:  New Age Religion and Western Culture, s. 476, 480– 481) – zbožštění logiky pokroku... – ... a (liberální) objasnění trvajících nedostatků ... Besantová: Odvěká moudrost, s. 254 ● Až Theosofie opět uvede tyto staré pravdy [o karmě, příčině a  účinku jednání] na místo jim příslušné v myšlení západním,  proklestí si (...) cestu svoji do všech tříd společnosti křesťanské,  šíříce porozumění povaze života a přijímání výsledků minulosti.  Pak také pomine ustavičná nespokojenost, vyvstávající z  beznadějného pociťování nepochopitelnosti života nespravedlivého  a nepoddajného a bude nahražena klidnou vážností a trpělivostí,  pocházející z osvíceného rozumu a ze znalosti zákona...  Indie a utváření tradice v tekutém světě ● Nebudu se snažit popírat, že Západ se může od Indie naučit jen velmi málo, ale bez váhání potvrdím, že se máme mnohému co učit od indických mudrců minulosti a od těch, kteří žijí ještě dnes. […] [P]řipusťme, že v této zemi ještě dnes existují miliony venkovanů, kteří jsou stejně nevzdělaní, mají stejný názor, zahalený dětinskou pověrou, a náboženství, které svou úrovní odpovídá úrovni náboženství vyučovanému v mateřských školách, jako tomu bylo u anglických venkovanů ve čtrnáctém století. Připusťme dále, že bráhmanští panditi v domorodých centrech vzdělanosti maří svá neužitá léta hnidopišským rozebíráním kněžských povinností a napínají své metafyzické pletivo tak tajuplně, jak naši středověcí scholastikové vůbec kdy dělali. Přesto však dosud nadále přetrvává malý, nesmírně cenný zbytek kultury označované všeobecně použitelným názvem Jóga, která nabízí lidstvu dobrodiní tak cenné svým vlastním způsobem, jako kterákoli kultura nabízená západní vědou. Může poskytnout našim tělům zdravý harmonický stav, takový, jaký měla příroda v úmyslu nám poskytnout; může přinést jednu z nejnaléhavějších potřeb moderní civilizace – dokonalý klid mysli; a může otevřít cestu k trvalým pokladům ducha těm, kteří o ně budou usilovat. […] Proto snad není nevhodné, jestliže někdo požádá někoho ze svých západních současníků, aby se podíval k Východu, ne však aby hledal novou víru, ale aby hledal několik kaménků vědění, které přidá k sumě vědění již získaného. […] Ještě nedávno jsem pobýval mezi těmi, kteří považují Boha za halucinaci lidské fantazie […] [a]však […] [d] ospěl jsem k novému pojetí božství [, což] (...) jako dítě této moderní generace, která se opírá o tvrdá fakta a chladný rozum a která postrádá smysl pro věci náboženské, považuji […] zcela za úspěch. Tato víra byla obnovena jediným způsobem, jakým ji může obnovit skeptik; nikoli argumentem, ale svědectvím nezvratné osobní zkušenosti. […] [V] zázraky nevěřím. […] Ale jsem přesvědčen, že naše znalosti přírodních zákonů jsou neúplné a že až předvoj vědců, kteří pronikají do neprobádaného území, objeví ještě další z těchto zákonů, budeme pak schopni vykonávat věci, které se budou rovnat zázrakům. (Brunton: Tajnosti indické, s. 17–20)