Orientalia antiqua nova 2011, PlzeňOrientalia antiqua nova 2011, Plzeň Tradice, identita a konflikt v Haré KršnaTradice, identita a konflikt v Haré Kršna Milan Fujda, Masarykova UniverzitaMilan Fujda, Masarykova Univerzita ● Historická poznámka ● Poznámka ke sporům ● Pokus o interpretaci Obsah Historická poznámka a poznámka ke sporům ● Utváření tradice v koloniálním kontextu ● sebevymezení vůči Britům prostřednictvím návratu k „tradici“ ● sebevymezení vůči „tradici“ prostřednictvím jejího „očištění“ ● transformace tradice – tištěná média, virtuální společenství a globální misijní hnutí ● Zakladatel hnutí Svámí Prabhupáda ● Organizační struktura globálního hnutí ● Government Body Commission (GBC) a správa ● národní komise a role člena GBC a co-GBC ● vedoucí chrámů ● guruové a možnost zasvěcovat (zprvu jako zastoupení gurua Šríly Prabhupády) ● Spory a rozkoly na centrální úrovni a v USA multiplikovány na úrovních národních (včetně ČR – zpožděná misie) Historická poznámka ● Gaudíja-math 19. století (Bhaktivinód Thákur, Bhaktisidhhánta Sarasvatí) ● Vznik ISKCONu v průběhu 60. let 20. století ve Spojených státech – charismatická autorita Šríly Prabhupády ● Vývoj organizační struktury globálního misijního hnutí (GBC a systém zonálních áčárjů, jmenování guruů) ● Odchod Šríly Prabhupády (1977) a spory o status guruů a charakter jejich autority – otázka iniciací (přenos autority a náležité pokračování řetězce tradice - parampará) ● Rozkoly, nucené odchody opouštění hnutí (od cca 80. let) ● Odchody čelních žáků ● ISKCON-IRM ● Alternativní traditice Kršnovké bhakti navazující také na Gaudíja-math (Šrí Čaitanja Sarasvat-math, Misie Šrí Kršny-Čaitanji [Sri Krishna Chaitanya Mission]) Historická poznámka k Haré Kršna v České republice ● První skupinky oddaných - „duchovní“ underground (před 1989) ● Ustavení jasné organizační struktury (pražský chrám, farma Kršnův dvůr, síť restaurací zejména v Praze, místní centra) ● Spory mezi farmou a chrámem, spory na farmě ● Diferenciace hnutí (analogicky k procesu na globální úrovni) ● Předměty sporů: ● „Zneužívání“ moci vyplývající z pozice v rámci organizace ● „Zneužívání“ a „dezinterpretace“ tradice – „zneužívání“ učenecké autority v souvislosti se „zneužíváním“ manažerské autority ● Morální „selhání“ a „selhání“ při řešení sporů Zdroje napětí: Dědictví tradice jako vestavěný zdroj konfliktu ● Čtyři problémy: ● Haré Kršna jako NNH - Haré Kršna jako „autenticky tradiční" višnuistická sampradája ● Autorita: rutinizace charismatu ● Proměny tradice – přizpůsobení podmínkám moderních západních společností ● Nejisté (ohrožované) identity Nové náboženství a „autenticita“ tradice ● Ustavení tradice v koloniálním kontextu - nová indická střední třída, victoriánská morálka, trh tištěných médií a veřejný prostor, orientalistické dějiny, sociální/kulturní odcizení, koloniální nadvláda a xenofobie, rekonstrukce tradice ● Tradice zprostředkovávaná tištěnými médii „virtuálnímu společenství“ sou-věrců a hledání kořenů (Čaitanja a tzv. „úpadek“ gaudíjského višnuismu) ● Gaudíja-math a pozdější ISKCON jako „autentický“ nositel čaitanjovské bhakti Koncentrace forem autority a problém rutinizace charismatu ● Šríla Prabhupáda jako spojující článek v řetězci parampary ● Šríla Prabhupáda jako áčárja (učenec znalec tradice) ● Šríla Prabhupáda jako příkladný oddaný ● Šríla Prabhupáda jako guru - Prabhupáda (na místě Pána) ● GBC - „duchovní“, nebo organizační/manažerská autorita? ● Guruové a áčárjové: otázka kvalifikace (v oblasti morálky, oddanosti, vědění) ● Jak a kým navázat další oko na řetězec parampary? Potřebují západní oddaní nějakou formu akomodace? Přizpůsobení tradice podmínkám moderních západních společností ● Mediálně zprostředkovávaná tradice a obnovované hledání původní „čistoty“ ● Jak je to s žitou tradicí – jak dosáhnout kompromisu mezi idálem a podmínkami každodenního života? ● Jak zachovat paramparu a zůstat „čistým“ v podmínkách západní modernity – koho nebo co lze akceptovat jako vhodnou autoritu i pouto s tradicí? Komplikace navíc: nejistá identitaKomplikace navíc: nejistá identita ● Otázky z nitra místa původu:Otázky z nitra místa původu: ● Lze se stát hinduistou?Lze se stát hinduistou? ● ... ale kdo je bráhman?... ale kdo je bráhman? ● Může vědět, co je sadáčar/lze spoléhat na jeho čistotu?Může vědět, co je sadáčar/lze spoléhat na jeho čistotu? ● …… a jak přežít kulturní šok?a jak přežít kulturní šok? ● Odpovědi existují, ale vyžadují „autenticitu" a „čistotu“Odpovědi existují, ale vyžadují „autenticitu" a „čistotu“ ● Nikdo se nestává „skutečným“ bráhmanem svým zrozením.Nikdo se nestává „skutečným“ bráhmanem svým zrozením. ● Podstatná je víra, oddanost a praxe.Podstatná je víra, oddanost a praxe. Implikace ● Pochybnost vyžaduje přísnost ● Kulturní šok nahlodává přesvědčení a smysluplnost rozhodnutí ● Přísnost plodí konflikt s požadavky každodennosti ● Kam by se tradice měla vydat? Nikdo neví, ale je zajímavé to sledovat.