Sociologie náboženství v datech (Plzeň 2011) „Posvátná Indie": Prezentace a reprezentace v sociálněvědném textu Milan Fujda, Ústav religionistiky FF MU Data a reprezentace Roviny reprezentace výpovědí v sociálněvědném textu > Reprezentace výpovědí aktérů > Popis „skutečnosti" > Analytické výpovědi teoretika -Otázka vztahů mezi rovinami reprezentací - Problém oddělení dat a teorie > Problém dominance reprezentace nad výpovědí aktéra ... - ... jako problém dominance teorie, nebo absence reflexivity? Haré Kršna a „náboženské písně „Náboženské písně" jako popis? Čeho? Výpovědi aktérů: bhadžan - kírtan - path - mantra Popis, nebo překrytí jedné klasifikace jinou? Co je elementárním cílem sociálněvédného popisu? - Rekonstruovat logiku aktérské klasifikace? - Nebo ji již na popisné úrovni překrýt logikou klasifikace výzkumníka? Ilustrativní příklady: „Posvátná Indie" > > > > > > > > > > Posvátná místa Posvátná řeka Ganga Posvátná koupel Posvátný okrsek Posvátná šňůra > > tírtha (brod), šakti-píth (mocné místo) Ganga Mátá (Matka Ganga) snán (koupel - stejně jako doma v koupelně) dhám (obydlí, poutní místo) jadžňópavít - opásání obětí Poznámka na okraj: sanskrt a »»sacGi Nirad Choudhuri (1979: 20): „Jsem si vědom toho, že derivativní adjektivum jadžata, jež védy často připisují bohům a doslova znamená 'ti, kdo jsou hodni obětí', získalo v moderních sanskrtských slovnících význam svatého [holy] či božského [divine]. Avšak nejsem schopen zjistit proč" Důsledky Neschopnost rekonstruovat řád, v jehož rámci jsou formulovány výpovědi aktérů - neschopnost rozumět >> Neschopnost cokoliv vysvětlit Problém hegemonie vědecké reprezentace