VEČEŘA, Michal. Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film (The Development of Film Production in the Czech Lands in the Late 1910s and Early 1920s. The Case of Praga-Film Company). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2011, vol. 23, No 2, p. 5-24, 19 pp. ISSN 0862-397X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film
Name in Czech Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film
Name (in English) The Development of Film Production in the Czech Lands in the Late 1910s and Early 1920s. The Case of Praga-Film Company
Authors VEČEŘA, Michal.
Edition Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, Praha, Národní filmový archiv, 2011, 0862-397X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) česká filmová produkce - počátky; Praga-film
Keywords in English Czech film production - beginnings; Praga-film company
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D., učo 7909. Changed: 17/3/2012 22:05.
Abstract
V 10. letech 20. století se filmová produkce v českých zemích stále ještě nacházela v počátečním stádiu vývoje. Až do roku 1921, kdy byly v Praze na Vinohradech otevřeny ateliéry AB, trvala éra improvizovaných výrobních podmínek, které charakterizovaly domácí filmovou produkci a zásadním způsobem ovlivňovaly kvalitu českých snímků. Praga-film, jedna z nejvýznamnějších výroben druhé poloviny 10. let, nebyla v tomto směru výjimkou. Založil ji Antonín Fencl v září 1917 a existovala do srpna 1920. Praga-film se liší od ostatních společností především tím, že se stal prvním případem v československé kinematografii, kdy bankovní ústav investoval kapitál přímo do filmové výroby. Díky tomu disponoval vyšším množstvím financí než většina ostatních soudobých filmových společností, což potažmo poskytlo prostředky potřebné k pokusu postavit první moderně vybavený filmový ateliér. Text se pokouší zmapovat, jak byly mezi jednotlivé pracovníky Praga-filmu přerozděleny pracovní úkoly a zároveň jakými výrobními prostředky disponoval Praga-film. Fragmentární stav dochované dokumentace ale neumožňuje věnovat se přípravné a postprodukční fázi natáčení. Vedle toho je věnován prostor i dalším obchodním aktivitám Praga-filmu – jeho účasti ve sdružení filmových výrobců Československý film, zahraniční výpravě Antonína Fencla za nákupem nových filmů, distribuci těchto snímků a nakonec i samotnému průběhu likvidace společnosti.
Abstract (in English)
In the 1910s, the development of film production in the Czech Republic was still in its initial stages. Before 1921, when the AB studio was established, film production took place under improvised conditions, and this fundamentally influenced the quality of Czech films. Praga-film, one of the most important companies operating in the second half of the 1910s, was no exception. It was founded by Antonín Fencl in September 1917 and existed until August 1920. Praga-film differed from other companies, especially in that it was the first instance in the history of Czechoslovak cinema of a banking institution investing directly in film production. Thanks to this, it had more finances at its disposal than most other contemporary film companies, which led to an effort to build the first film studio with modern equipment. This text attempts to describe the delegation of tasks among employees and means of production. Fragmented documentation, however, does not allow us to depict pre-production and post-production, as well. The text focuses also on other business activities of Praga-film: its participation in the association of film producers “Československý film” (Czecho-Slovak Cinema), Antonín Fencl’s businesstrip abroad to acquire new films, the distribution of such films and, finally, the end of the company.
PrintDisplayed: 25/4/2024 22:58