J
2010
Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK and Terezie OSECKÁ
Basic information
Original name
Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
Name in Czech
Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty
Name (in English)
Meaningfulness in life: personality correlates and antecedents
Edition
Československá psychologie, Praha, Academia, 2010, 0009-062X
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.230
Keywords in English
meaning in life; meaningfulness in life; existential frustration; personality; traits; temperament; prediction; adulthood; adolescence; childhood
Tags
International impact, Reviewed
V originále
Studie předkládá analýzu některých současných teorií celoživotního vývoje. Soustředí se zejména na analýzu čtyř oblastí. Srovnává typ teoretického přístupu (např. psychologický vs. sociologický vs. systémový), úrovně zpracování vývoje (např. mikroskopická vs. makroskopická), klíčové charakteristiky vývoje a principy vývoje, ze kterých teorie vychází. Navzdory mnohým odlišnostem se objevují některé společné charakteristiky, například vliv tranzic, normativní a nenormativní události. Kromě toho můžeme vysledovat i vzájemné ovlivňování teorií. Například vliv teorie životní dráhy na bioekologickou teorii nebo vliv lifespanové teorie vývoje na lifespanovou teorii kontroly.
In English
The study brings the analysis of some contemporary lifespan development theories. The focus is especially on the analysis of four areas. The study compares type of the theoretical approach (e.g. psychological vs. sociological vs. system), level of the development elaboration (e.g. microlevel vs. macrolevel), key characteristics of the development and developmental principles. In spite of many differences, there are some common characteristics (e.g. influence of the transitions, normative and nonnormative events). Besides that we can trace up also reciprocal influence of the theories. For example, the bioecological theory is influenced by the life-course theory and the lifespan theory of control is widely influenced by the life-span developmental theory.
Displayed: 12/11/2024 14:07