J 2010

Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty

BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK and Terezie OSECKÁ

Basic information

Original name

Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty

Name in Czech

Životní smysluplnost: Osobnostní souvislosti a antecedenty

Name (in English)

Meaningfulness in life: personality correlates and antecedents

Authors

BLATNÝ, Marek, Katarína MILLOVÁ, Martin JELÍNEK and Terezie OSECKÁ

Edition

Československá psychologie, Praha, Academia, 2010, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impact factor

Impact factor: 0.230

UT WoS

000282805900001

Keywords in English

meaning in life; meaningfulness in life; existential frustration; personality; traits; temperament; prediction; adulthood; adolescence; childhood

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 25/11/2016 11:54, PhDr. Katarína Millová, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Studie předkládá analýzu některých současných teorií celoživotního vývoje. Soustředí se zejména na analýzu čtyř oblastí. Srovnává typ teoretického přístupu (např. psychologický vs. sociologický vs. systémový), úrovně zpracování vývoje (např. mikroskopická vs. makroskopická), klíčové charakteristiky vývoje a principy vývoje, ze kterých teorie vychází. Navzdory mnohým odlišnostem se objevují některé společné charakteristiky, například vliv tranzic, normativní a nenormativní události. Kromě toho můžeme vysledovat i vzájemné ovlivňování teorií. Například vliv teorie životní dráhy na bioekologickou teorii nebo vliv lifespanové teorie vývoje na lifespanovou teorii kontroly.

In English

The study brings the analysis of some contemporary lifespan development theories. The focus is especially on the analysis of four areas. The study compares type of the theoretical approach (e.g. psychological vs. sociological vs. system), level of the development elaboration (e.g. microlevel vs. macrolevel), key characteristics of the development and developmental principles. In spite of many differences, there are some common characteristics (e.g. influence of the transitions, normative and nonnormative events). Besides that we can trace up also reciprocal influence of the theories. For example, the bioecological theory is influenced by the life-course theory and the lifespan theory of control is widely influenced by the life-span developmental theory.
Displayed: 12/11/2024 14:07