CHOVANEC, Jan. Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku (Multimodal analysis and visual rhetoric of front pages in the British press). In XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia). 2009.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Name in Czech Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Name (in English) Multimodal analysis and visual rhetoric of front pages in the British press
Authors CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia), 2009.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/09:00056350
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) multimodalita; vizuální rétorika; titulní strana; kritická analýza diskurzu; vizuální metafora
Keywords in English multimodality; visual rhetoric; front page; critical discourse analysis; visual metaphor
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D., učo 463. Changed: 11/4/2012 17:08.
Abstract
Příspěvek se věnuje multimodální analýze titulních stran britských deníků, které se vyznačují trendem k výrazné vizualizace komunikovaného obsahu. Vztah mezi verbální a vizuální formou zprávy není jednoznačný: může se jednat o vzájemnou souhru ale také o budování kontrastu mezi oběma složkami, často s tendencí vytvářet "slovně-vizuální hříčky". Text a jeho vizuální doprovod opouštějí své tradiční funkce: titulky již nejsou využívány pouze k "přenosu" ideačně pojímaných informací, kdežto fotografie ztrácejí svoji čistě dokumentární hodnotu. Jak odhaluje analýza těchto masmediálních komunikátů, souhra verbální a vizuální komunikace představuje komplexní proces, při němž dochází k evokaci stereotypů, manipulaci významů a aktivaci nejrůznějších presupozic, které ve svém důsledku mohou mít ve vztahu ke komunikované zprávě značný hodnotící potenciál.
Abstract (in English)
The presentation offers a multimodal analysis of front pages of British daily newspapers, noting the current tendency of significant visualization of the communicated content. The relation between the verbal and the visual forms of the message is not unequivocal: it can be a mutual interplay as well as a contrast, with a frequent tendency to construct "verbo-visual puns". The text and the visual element lose loosen traditional functions: headlines are no longer used only for the "transmission" of ideational content and photographs are losing their purely documentary value. As the analysis revelas, the inteplay between verbal and visual communication is a complex process that evokes stereotypes, manipulates meanings, and activates diverse presuppositions that may be adding a high evaluative potential to the text.
PrintDisplayed: 30/6/2024 23:06