Detailed Information on Publication Record
2009
Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
CHOVANEC, JanBasic information
Original name
Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Name in Czech
Multimodální analýza a vizuální rétorika titulních stran britského tisku
Name (in English)
Multimodal analysis and visual rhetoric of front pages in the British press
Authors
CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
XIX. Kolokvium mladých jazykovedcov (Modra-Harmónia), 2009
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/09:00056350
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
multimodalita; vizuální rétorika; titulní strana; kritická analýza diskurzu; vizuální metafora
Keywords in English
multimodality; visual rhetoric; front page; critical discourse analysis; visual metaphor
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 11/4/2012 17:08, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.
V originále
Příspěvek se věnuje multimodální analýze titulních stran britských deníků, které se vyznačují trendem k výrazné vizualizace komunikovaného obsahu. Vztah mezi verbální a vizuální formou zprávy není jednoznačný: může se jednat o vzájemnou souhru ale také o budování kontrastu mezi oběma složkami, často s tendencí vytvářet "slovně-vizuální hříčky". Text a jeho vizuální doprovod opouštějí své tradiční funkce: titulky již nejsou využívány pouze k "přenosu" ideačně pojímaných informací, kdežto fotografie ztrácejí svoji čistě dokumentární hodnotu. Jak odhaluje analýza těchto masmediálních komunikátů, souhra verbální a vizuální komunikace představuje komplexní proces, při němž dochází k evokaci stereotypů, manipulaci významů a aktivaci nejrůznějších presupozic, které ve svém důsledku mohou mít ve vztahu ke komunikované zprávě značný hodnotící potenciál.
In English
The presentation offers a multimodal analysis of front pages of British daily newspapers, noting the current tendency of significant visualization of the communicated content. The relation between the verbal and the visual forms of the message is not unequivocal: it can be a mutual interplay as well as a contrast, with a frequent tendency to construct "verbo-visual puns". The text and the visual element lose loosen traditional functions: headlines are no longer used only for the "transmission" of ideational content and photographs are losing their purely documentary value. As the analysis revelas, the inteplay between verbal and visual communication is a complex process that evokes stereotypes, manipulates meanings, and activates diverse presuppositions that may be adding a high evaluative potential to the text.