Detailed Information on Publication Record
2011
Měšťanští a akademičtí sochaři v 18. století : případ Wolfanga Trägera
SUCHÁNEK, PavelBasic information
Original name
Měšťanští a akademičtí sochaři v 18. století : případ Wolfanga Trägera
Name (in English)
Provincial and academic sculptors in the 18th century : the case of Wolfgang Träger
Authors
SUCHÁNEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Opuscula historiae artium, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1211-7390
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/11:00059518
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords in English
Wolfgang Träger; academic artists; 18th century; Moravia; Olomouc
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 7/6/2018 14:21, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.
V originále
Příspěvek je krátkým zamyšlením nad otázkou proměny statutu akademicky vzdělaných umělců kolem a po polovině 18. století ve střední Evropě. Pozornost je věnována zejména situaci na Moravě a v Olomouci, kde lze v této době u důležitých uměleckých projektů vypozorovat zvyšující se podíl a význam akademicky vzdělaných sochařů na úkor místních měšťanských tvůrců. Na příkladu původem českého akademického sochaře Wolfganga Trägera (1717-1763), který sice konec svého života trávil právě v Olomouci, ale předtím v 50. letech 18. století úspěšně působil na císařské akademii ve Vídni, je poukázáno na charakter akademické výuky v polovině 18. století, a na odlišná kritéria hodnocení jejich umělecké tvorby oproti měšťanským sochařům. Mezi tato kritéria patřil zejména důraz na osvojení si umění kresby, designérské schopnosti a neustálé procvičování a zlepšování uměleckých schopností prostřednictvím akademického "soutěžení".
In English
The article is a short reflection on the question of the transformation of the status of academically trained artists in and just after the middle of the 18th century in Central Europe. Attention is paid in particular to the situation in Moravia and in Olomouc, where an increase in the involvement and importance of academically trained sculptors at the expense of local provincial artists can be observed in important artistic projects at this time. The example of the academic sculptor Wolfgang Träger (1716–1763) – who was originally from Bohemia, and although he spent the last period of his life in Olomouc, had previously (in the 1750s) worked successfully in the Imperial Academy in Vienna – is used to illustrate the character of academic teaching in the mid-18th century, and the different criteria used to evaluate the work of academic sculptors in comparison with that of provincial ones. These criteria included in particular an emphasis on mastering the art of drawing, design skills, and the constant practice and improvement of artistic skills by means of academic "competition".