J 2011

Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií

JANÍK, Tomáš, Petr NAJVAR and David SOLNIČKA

Basic information

Original name

Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií

Name in Czech

Od idejí k implementaci: kurikulární reforma v rozhovorech s řediteli (nepilotních) gymnázií

Name (in English)

From ideas to implementation: interviews with headmasters of (non-pilot) upper-secondary comprehensive schools about the current curricular reform

Authors

JANÍK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr NAJVAR (203 Czech Republic, belonging to the institution) and David SOLNIČKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2011, 1802-4637

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00056702

Organization unit

Faculty of Education

Keywords (in Czech)

implementace; kurikulum; reforma; vzdělávací politika; RVP; ŠVP; gymnázium

Keywords in English

implementation; curriculum; reform; educational policy; education programmes; upper-secondary comprehensive education

Tags

Reviewed
Změněno: 2/4/2012 14:51, doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Abstract

V originále

Text je příspěvkem k poznání problému implementace kurikulární reformy na běžných – nepilotních – gymnáziích v České republice. Autoři představují výsledky studie navazující na rozsáhlejší výzkum Kvalitní škola, který realizoval Výzkumný ústav pedagogický v Praze ve spolupráci s Institutem výzkumu školního vzdělávání PdF MU v letech 2009–2011. V rámci výzkumu byly v roce 2010 realizovány řízené rozhovory s koordinátory tvorby školních vzdělávacích programů anebo řediteli na 19 pilotních gymnáziích na téma implementace kurikulární reformy (Janík a kol., 2010a). Jelikož se objevily indicie, že implementace kurikulární reformy probíhala a byla reflektována na pilotních gymnáziích jinak než na gymnáziích nepilotních, byla realizována tato studie, jež se s využitím shodné metodologie zaměřuje na proces implementace kurikulární reformy z pohledu ředitelů na nepilotních gymnáziích. Výsledky ukazují na rezervovanější postoje respondentů z nepilotních gymnázií vůči kurikulární reformě a nechávají nahlédnout do způsobů argumentace, jež stojí v pozadí těchto postojů.

In English

The paper focuses on the implementation of the current reform of upper-secondary comprehensive curriculum in the Czech Republic. It particularly concentrates on the ways the reform is implemented on regular (non-pilot) schools. The authors present the results of a study that builds on a previous larger research project Kvalitní škola (Quality school) that was carried out in 2009–2011 by the Research Institute of Education in Prague in cooperation with the Institute for Research in School Education of the Masaryk University’s Faculty of Education. In 2010, semi-structured interviews had been realised with coordinators of the development of school education programmes and also headmasters of 19 “pilot” comprehensive upper-secondary schools that focused on the implementation of the current curricular reform (Janík et al. 2010a). In that study, some indications were found that the processes of implementation and reflection of the reform differed on “pilot” schools as compared to the “non-pilot” schools. The present study was designed so as to analyse these processes as they took place in non-pilot schools (using the same methodology as Janík et al. 2010a). The results indicate that in the “non-pilot” schools, less supportive opinions towards the reform are found and illuminate the arguments behind these opinions.