ŠTĚPÁNEK, Kamil. K ROZVOJI MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI A PODPOŘE VÝUKY MODERNÍCH DĚJIN: HRANÝ FILM. Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd,. Brno: Masarykova univerzita, roč. 25/2011, č. 2, s. 61-66. ISSN 1211-6068. 2011.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název K ROZVOJI MEDIÁLNÍ GRAMOTNOSTI A PODPOŘE VÝUKY MODERNÍCH DĚJIN: HRANÝ FILM
Název anglicky The Development of Media Literacy and the Promotion of Modern History Teaching: Feature Film
Autoři ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2011, 1211-6068.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/11:00056755
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky war conflicts of the 20th century; media-aided education; methodology of history; historian film; teaching history;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Změněno: 18. 2. 2015 18:00.
Anotace
Analyticky orientovaný text se alternativně zabývá tématem válečných konfliktů 20. století ve výuce dějepisu základní školy, které žáci přijímají bez kultivujícího působení učitele i v mimoškolním prostředí zejména ve filmové podobě. Zdůrazňuje význam filmového média při tvorbě žákova historického vědomí. Zmiňuje dále potřebu rozvíjení žákovy dovednosti analyzovat mediální sdělení zakódovaná v hraném válečném filmu. Na vhodných příkladech nabízí školské praxi metodickou podporu. S její pomocí lze žákům tento konflikt přiblížit nejen prostřednictvím válečných, ale i mediálně propagandistických front.
Anotace anglicky
The research text gives an alternative viewpoint of the topic of War Conflicts of the 20th century in the teaching of history in primary school – a topic imparted to schoolchildren by the media outside school independently of the teacher, primarily in the form of films. It emphasises the importance of the film media in shaping the child’s historical awareness. It also notes the need for developing the child’s skills in analysing the media message encoded into war films. It offers methodical support to school teaching with the use of suitable examples, which can help to elucidate this conflict for schoolchildren with details that are not confined exclusively to the front lines, and help them understand contemporary propaganda by depicting the mechanisms it employs.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 23:38