SLOŽILOVÁ, Eva. Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu (Pragmatism: Philosophical platform for mixed methods research). Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2011, vol. 21, No 1, p. 51-69. ISSN 1211-4669.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu
Name in Czech Pragmatismus jako filozofický základ smíšeného výzkumného designu
Name (in English) Pragmatism: Philosophical platform for mixed methods research
Authors SLOŽILOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2011, 1211-4669.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14640/11:00056793
Organization unit Language Centre
Keywords (in Czech) smíšený výzkumný design; kvantitativní výzkum; kvalitativní výzkum; pragmatismus; paradigma
Keywords in English mixed methods research; quantitative research; qualitative research; pragmatism; paradigm; epistemology
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D., učo 38218. Changed: 11/4/2012 09:10.
Abstract
Hlavním cílem studie je prezentovat filozofii pragmatismu jako epistemologický rámec pro smíšený výzkumný design. Autorka nejdříve tento relativně nový přístup k bádání ve společenských vědách stručně charakterizuje a na pozadí Morganova vysvětlení geneze „metafyzického“ paradigmatu kvalitativního výzkumu rozebírá příčiny, kvůli kterým je smíšený výzkum ostře kritizován a odmítán. Poté se obrací ke klasickým představitelum pragmatismu – W. Jamesovi, J. Deweyovi a Ch. S. Pierceovi a podrobným rozborem jejich chápání teorie poznání, pravdy, zkušenosti a dalších filozofických kategorií se snaží dokázat, že právě epistemologie pragmatismu umožnuje začlenit smíšený výzkum jako rovnocenného partnera dominujícího kvantitativního a kvalitativního přístupu. Jako nástroj, který má velký potenciál řešit i takové výzkumné problémy, které jsou pro rigidní obhájce obou přístupů neřešitelné.
Abstract (in English)
The paper aims at presenting the philosophy of pragmatism as an epistemological framework for mixed methods research. The author starts with brief characteristics of this relatively recent approach to research in the social sciences and uses Morgan’s clarification of the genesis of „metaphysical“ paradigm for qualitative research as a platform for analysing the main reasons why mixed methods research has been strongly criticized and refused. Then she shifts her attention to classical pragmatists – W. James, J. Dewey and Ch. S. Pierce, and makes an attempt to show mixed methods research as a legitimate approach to research in the social sciences having equally important status as quantitative or qualitative research. In order to prove her point, the author gives a detailed analysis of the pragmatists’ theory of inquiry, their understanding of truth, experience and other philosophical categories. She concludes that mixed methods research has great potential to solve research questions whose solution proves impossible for rigid advocates of either of the two currently dominant approaches.
PrintDisplayed: 19/7/2024 20:14