Detailed Information on Publication Record
2011
Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů
ŠVEC, VlastimilBasic information
Original name
Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů
Name (in English)
Sharing Tacit Knowledge as an Important Feature of Professionalism of University Teachers
Authors
ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Ostrava, Vzdělávání jako významný faktor konkurenceschopnosti, p. 51-56, 6 pp. 2011
Publisher
Pedagogická fakulta OU v Ostravě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/11:00056887
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7368-986-5
Keywords in English
profeessionalism of university teachers; tacit knowledge; sharing tacit knowledge; self-reflection
Změněno: 24/6/2014 14:28, prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
V originále
Vysokoškolský učitel je profesionálem v oboru, kterému vyučuje, ale také v didaktice tohoto oboru (ve výuce oboru). Základem jeho profesionality jsou zejména tacitní (skryté) znalosti. Jsou založeny na reflektovaných praktických zkušenostech vysokoškolského učitele. Tacitní znalosti se obtížně vyjadřují slovy. Přesto je lze sdílet, a to nepřímo prostřednictvím společného řešení odborných a didaktických problémů.
In English
A university teacher is a professional in the field which he/she teaches, but also in didactics of this field (in teaching his/her specialization). The basis of his/her professionalism is especially tacit (hidden) knowledge. It is based on reflected practical experience of a university teacher. Unlike explicit knowledge, it is more difficult to be expressed by words. However, even tacit knowledge can be shared mainly indirectly by means of common solving of professional and and didactic problems.