D 2011

Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů

ŠVEC, Vlastimil

Basic information

Original name

Sdílení tacitních znalostí jako významný rys profesionality vysokoškolských učitelů

Name (in English)

Sharing Tacit Knowledge as an Important Feature of Professionalism of University Teachers

Authors

ŠVEC, Vlastimil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Ostrava, Vzdělávání jako významný faktor konkurenceschopnosti, p. 51-56, 6 pp. 2011

Publisher

Pedagogická fakulta OU v Ostravě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00056887

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-7368-986-5

Keywords in English

profeessionalism of university teachers; tacit knowledge; sharing tacit knowledge; self-reflection
Změněno: 24/6/2014 14:28, prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.

Abstract

V originále

Vysokoškolský učitel je profesionálem v oboru, kterému vyučuje, ale také v didaktice tohoto oboru (ve výuce oboru). Základem jeho profesionality jsou zejména tacitní (skryté) znalosti. Jsou založeny na reflektovaných praktických zkušenostech vysokoškolského učitele. Tacitní znalosti se obtížně vyjadřují slovy. Přesto je lze sdílet, a to nepřímo prostřednictvím společného řešení odborných a didaktických problémů.

In English

A university teacher is a professional in the field which he/she teaches, but also in didactics of this field (in teaching his/her specialization). The basis of his/her professionalism is especially tacit (hidden) knowledge. It is based on reflected practical experience of a university teacher. Unlike explicit knowledge, it is more difficult to be expressed by words. However, even tacit knowledge can be shared mainly indirectly by means of common solving of professional and and didactic problems.