VLČEK, Petr and Vladislav MUŽÍK. Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově (Congruence between projected and realized curricula as a factor of physical education quality). Česká kinantropologie. Praha: Česká kinantropologická společnost., 2012, vol. 16, No 1, p. 31-46, 15 pp. ISSN 1211-9261.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově
Name in Czech Soulad mezi projektovaným a realizovaným kurikulem jako faktor kvality vzdělávání v tělesné výchově
Name (in English) Congruence between projected and realized curricula as a factor of physical education quality
Authors VLČEK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Česká kinantropologie. Praha, Česká kinantropologická společnost. 2012, 1211-9261.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00057354
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) kvalita vzdělávání; kvalita vzdělávání v tělesné výchově; koncepce tělesné výchovy; cíl tělesné výchovy; kurikulum tělesné výchovy; revize kurikula; projektované kurikulum; realizované kurikulum; životní hodnoty
Keywords in English Quality of education; quality of physical education; goals of physical education; physical education conception; physical education curricula; revision
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D., učo 346572. Changed: 6/2/2014 10:17.
Abstract
Transformační změny, které v českém školství v současnosti probíhají, jsou často spojovány s pojmem kvalita. Obvykle jsou používána slovní spojení, jako je kvalita vzdělávání, kvalita školy, kvalita kurikula, kvalita výuky aj. Hovoří se také o kvalitě jednotlivých vzdělávacích oborů, přičemž z logiky věci vyplývá, že cílem reforem má být pozitivní ovlivnění kvality vzdělávání v těchto oborech. Kvalita vzdělávání je ale problematikou teoreticky málo propracovanou a výzkumně obtížně uchopitelnou. V předloženém textu se proto pokoušíme nastínit některé pohledy na hodnocení kvality vzdělávání, a to v kontextu oborových specifik tělesné výchovy. Uvádíme faktory, které ovlivňují kvalitu vzdělávání, a upozorňujeme, k jakým změnám dochází při různých koncepčních liniích tělesné výchovy plynoucích z odlišných hodnotových východisek. Na základě modelu kvality vzdělávání v tělesné výchově, který koncipovali Egger et al. (2002), i na základě vlastních výzkumných výsledků se snažíme identifikovat faktory kvality vzdělávání v tělesné výchově, které jsou dle našeho názoru stěžejními pro plánované revize projektovaného kurikula tělesné výchovy.
Abstract (in English)
The current transformations in the Czech educational system are often associated with the term quality. There are different collocations used such as quality of education, quality of school, quality of curricula, quality of instruction etc. It is talked about the quality of a particular school subject and logically, the aim of the reforming process is to raise the quality in these educational subjects. However the quality in education as a scientific issue is not thoroughly elaborated from the theoretical point of view. Thus in the paper we present some perspectives on the evaluation of the educational quality in the context of physical education. We introduce some factors influencing the quality of education and we point out the changes resulting from applying different physical education conceptions and life values. Based on the quality of education model designed by Egger et al. (2002) and based on the research conducted by the authors of the article we try to identify the factors of the quality of physical education which we consider to be crucial for the planed revisions of the projected physical education curricula.
Links
GAP407/11/0262, research and development projectName: Kvalita kurikula a výuky v oborech školního vzdělávání
Investor: Czech Science Foundation
Type Name Uploaded/Created by Uploaded/Created Rights
CK_1_str_21_35__3_.pdf   File version Vlček, P. 3/8/2012

Properties

Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.pdf
Address within Manager
https://is.muni.cz/auth/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.pdf?info
Address within Manager for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.pdf?info
Uploaded/Created
Fri 3/8/2012 14:38

Rights

Right to read
  • anyone on the Internet
  • a concrete person doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D., učo 346572
  • a concrete person doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549
Right to upload
 
Right to administer:
  • a concrete person doc. PhDr. Mgr. Petr Vlček, Ph.D., učo 346572
  • a concrete person doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc., učo 549
Attributes
 

CK_1_str_21_35__3_.pdf

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.pdf
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.pdf
File type
PDF (application/pdf)
Size
1,5 MB
Hash md5
5a2ad9741091beae1229cb9c3d725f2d
Uploaded/Created
Fri 3/8/2012 14:38

CK_1_str_21_35__3_.txt

Application
Open the file
Download file.
Address within IS
https://is.muni.cz/auth/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.txt
Address for the users outside IS
https://is.muni.cz/publication/979775/CK_1_str_21_35__3_.txt
File type
plain text (text/plain)
Size
50,6 KB
Hash md5
f5a126a8ae6b59054390977c465845be
Uploaded/Created
Fri 3/8/2012 14:39
Print
Report a file uploaded without authorization. Displayed: 3/6/2024 18:50