C 2011

Risk behavior among elementary school pupils and high school students while working with computers and the internet

KACHLÍK, Petr

Basic information

Original name

Risk behavior among elementary school pupils and high school students while working with computers and the internet

Name in Czech

Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem

Authors

KACHLÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E., SOLLÁROVÁ, E. et al. (eds.). HEALTH EDUCATION: CZECH-SLOVAK EXPERIENCES, p. 189-208, 20 pp. 2011

Publisher

Masaryk University

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/11:00059778

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-5723-4

Keywords (in Czech)

bezpečnost; dotazník; hra; ICT; internet; počítač; prevence; riziko; student; škola; útok; volný čas; výzkum; zneužití; žák

Keywords in English

safety; questionnaire; game; ICT; Internet; computer; prevention; risk; student; school; offensive behavior; free time; research; abuse; pupil
Změněno: 14/3/2013 18:00, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.

Abstract

V originále

Computer technology, computer networks, mobile phones and other advanced information and communication technologies (ICT) allow a rapid exchange of information and bring new opportunities in employment, science, education and entertainment. An ill-considered use of ICT by children and young people in particular may lead to many health and social disorders. Quantitative research carried out in all regions of the Czech Republic addressed 1072 pupils from 26 schools (elementary and high schools) in the form of an anonymous questionnaire. Its questions were related to their leisure time activities, work with ICT, and offensive behavior via ICT. The results have shown that there is a low level of parental control; 30% of respondents have already experienced offensive behavior via ICT. Only 5% of the sample have addressed their parents when dealing with a problematic situation, while more than 50% of the respondents are willing to make their personal data public after one year of on-line communication. It is necessary to strengthen parents‘ interest in their children‘s free time and in how they handle ICT, as well as to build trust between the two parties and apply early solutions to problems. As for the school environment, it is necessary to deepen the information literacy of pupils with an emphasis on their personal safety and netiquette.

In Czech

Výpočetní technika, počítačové sítě, mobilní telefony a další vyspělé informační a komunikační technologie (ICT) umožňují rychlou výměnu informací, přinášejí nové možnosti v zaměstnání, ve vědě, vzdělání, zábavě. Jejich neuvážené používání zejména dětmi a mládeží může vést k řadě zdravotních i sociálních poruch. Bylo provedeno kvantitativní výzkumné šetření, které proběhlo ve všech regionech ČR, při němž bylo formou anonymního dotazníku osloveno 1072 žáků z 26 škol (2. stupeň ZŠ a SŠ). Otázky se týkaly trávení volného času, práce s ICT, útoků vedených cestou ICT. Ukázalo se, že existuje nízký stupeň rodičovské kontroly, 30 % respondentů již bylo atakováno cestou ICT. Problematické situace řešilo s rodiči jen 5 % vzorku, více jak 50 % je ochotno zveřejnit po roční on-line komunikaci své osobní údaje. Je nezbytné posílení zájmu rodičů o volný čas dětí a jejich manipulaci s ICT, nastolení důvěry a brzké řešení problémů, ve škole je potřebné prohloubení informační gramotnosti žáků s důrazem na jejich osobní bezpečnost a netiketu.

Links

MSM0021622421, plan (intention)
Name: Škola a zdraví pro 21. století
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, School and Health for the 21st Century