2011
Risk behavior among elementary school pupils and high school students while working with computers and the internet
KACHLÍK, PetrZákladní údaje
Originální název
Risk behavior among elementary school pupils and high school students while working with computers and the internet
Název česky
Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem
Autoři
KACHLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, ŘEHULKA, E., SOLLÁROVÁ, E. et al. (eds.). HEALTH EDUCATION: CZECH-SLOVAK EXPERIENCES, od s. 189-208, 20 s. 2011
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/11:00059778
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-5723-4
Klíčová slova česky
bezpečnost; dotazník; hra; ICT; internet; počítač; prevence; riziko; student; škola; útok; volný čas; výzkum; zneužití; žák
Klíčová slova anglicky
safety; questionnaire; game; ICT; Internet; computer; prevention; risk; student; school; offensive behavior; free time; research; abuse; pupil
Změněno: 14. 3. 2013 18:00, doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D.
V originále
Computer technology, computer networks, mobile phones and other advanced information and communication technologies (ICT) allow a rapid exchange of information and bring new opportunities in employment, science, education and entertainment. An ill-considered use of ICT by children and young people in particular may lead to many health and social disorders. Quantitative research carried out in all regions of the Czech Republic addressed 1072 pupils from 26 schools (elementary and high schools) in the form of an anonymous questionnaire. Its questions were related to their leisure time activities, work with ICT, and offensive behavior via ICT. The results have shown that there is a low level of parental control; 30% of respondents have already experienced offensive behavior via ICT. Only 5% of the sample have addressed their parents when dealing with a problematic situation, while more than 50% of the respondents are willing to make their personal data public after one year of on-line communication. It is necessary to strengthen parents‘ interest in their children‘s free time and in how they handle ICT, as well as to build trust between the two parties and apply early solutions to problems. As for the school environment, it is necessary to deepen the information literacy of pupils with an emphasis on their personal safety and netiquette.
Česky
Výpočetní technika, počítačové sítě, mobilní telefony a další vyspělé informační a komunikační technologie (ICT) umožňují rychlou výměnu informací, přinášejí nové možnosti v zaměstnání, ve vědě, vzdělání, zábavě. Jejich neuvážené používání zejména dětmi a mládeží může vést k řadě zdravotních i sociálních poruch. Bylo provedeno kvantitativní výzkumné šetření, které proběhlo ve všech regionech ČR, při němž bylo formou anonymního dotazníku osloveno 1072 žáků z 26 škol (2. stupeň ZŠ a SŠ). Otázky se týkaly trávení volného času, práce s ICT, útoků vedených cestou ICT. Ukázalo se, že existuje nízký stupeň rodičovské kontroly, 30 % respondentů již bylo atakováno cestou ICT. Problematické situace řešilo s rodiči jen 5 % vzorku, více jak 50 % je ochotno zveřejnit po roční on-line komunikaci své osobní údaje. Je nezbytné posílení zájmu rodičů o volný čas dětí a jejich manipulaci s ICT, nastolení důvěry a brzké řešení problémů, ve škole je potřebné prohloubení informační gramotnosti žáků s důrazem na jejich osobní bezpečnost a netiketu.
Návaznosti
MSM0021622421, záměr |
|