KUNC, Josef, Petr TONEV, Zdeněk SZCZYRBA and Zuzana GREPLOVÁ. Perspektivy nákupních center v České republice s důrazem na lokalizaci v urbánním prostředí: příklad města Brna (Prospects of Czech shopping centres in view of their urban localization: the example of the city of Brno). Urbanismus a územní rozvoj. Brno: Ústav územního rozvoje, 2012, XV, No 2, p. 14-20. ISSN 1212-0855.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Perspektivy nákupních center v České republice s důrazem na lokalizaci v urbánním prostředí: příklad města Brna
Name (in English) Prospects of Czech shopping centres in view of their urban localization: the example of the city of Brno
Authors KUNC, Josef (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Petr TONEV (203 Czech Republic, belonging to the institution), Zdeněk SZCZYRBA (203 Czech Republic) and Zuzana GREPLOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Urbanismus a územní rozvoj, Brno, Ústav územního rozvoje, 2012, 1212-0855.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study Earth magnetism, geodesy, geography
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14560/12:00057095
Organization unit Faculty of Economics and Administration
Keywords (in Czech) nákupní centra; urbánní prostředí; perspektivy; Brno; Česká repubika
Keywords in English shopping centres; urban environment; prospects; Brno city; the Czech republic
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Petr Tonev, Ph.D., učo 7580. Changed: 25/11/2012 15:59.
Abstract
Nákupní centra jsou velice úspěšným fenoménem současné doby. O jejich expanzi lze v České republice hovořit od konce 90. let a zdá se, že hlavní vlna výstavby se zarazila spolu s počínající ekonomickou krizí v roce 2008. Některá centra mají problémy s odlivem zákazníků a první již také skončila. Trh je do značné míry nasycený a konkurence je velká. Rozhodujícími faktory úspěchu se stávají atraktivní lokalita, vhodný mix nájemců a stále populárnější možnosti zábavy a trávení volného času. Investice budou v dohledné době více směřovat do modernizací a rekonstrukcí starších prodejních jednotek, ale i do nových konceptů, např. typu retail park. Kontroverzní zůstává lokalizace velkých nákupních center mimo urbánní rezidenční prostor, ale i v blízkosti městských center, jež v důsledku odlivu návštěvníků nezřídka ztrácejí svoji obchodní a společenskou funkci.
Abstract (in English)
A very successful phenomenon of the current era is shopping centres. The main wave of their expansion dates back to the end of the 1990s, but it came to a stop with the start of the economic crisis in 2008. Some centres have problems with the outfl ow of customers and a few have now closed down. The market is saturated in many places and competition is intense. Today’s decisive factors for success are attractive location, suitable mix of lessees, and more popular opportunities for entertainment and leisure. Investments will be directed at modernization and reconstruction of older commercial premises or new concepts such as retail parks. What remains controversial, however, is the localization of large shopping centres outside urban residential areas and near town centres, which often lose their commercial and social functions due to the outfl ow of visitors.
Links
IAA301670901, research and development projectName: Časoprostorová organizace denních urbánních systémů: analýza a hodnocení vybraných procesů
Investor: Academy of Sciences of the Czech Republic, Spatio-temporal organization of daily urban systems: analysis and assessment of selected regions
PrintDisplayed: 1/5/2024 16:16