k 2012

Dominantní copingové strategie vysokoškoláků

FEJFAROVÁ, Helena, Petra VEČEŘOVÁ and Vladislav JANKOVÝCH

Basic information

Original name

Dominantní copingové strategie vysokoškoláků

Name in Czech

Dominantní copingové strategie vysokoškoláků

Name (in English)

The dominant coping strategies of university students

Authors

FEJFAROVÁ, Helena (203 Czech Republic), Petra VEČEŘOVÁ (203 Czech Republic, guarantor) and Vladislav JANKOVÝCH (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. Konference pozitivní psychologie v ČR, Brno, 23.-24. květen 2012, 2012

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00059902

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

stres; copingové strategie; vysokoškoláci

Keywords in English

stress; coping strategies; university students

Tags

Změněno: 9/4/2013 11:16, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Příspěvek popisuje výzkumné šetření, které se zaměřuje na výskyt dominantních strategií zvládání stresu (dle dotazníku SVF 78) u vysokoškolských studentů (lékařské fakulty, přírodovědné fakulty, filozofické fakulty, technických oborů a specializace v pedagogice) ve věku 20-25 let. V tomto věkovém období lze předpokládat upevnění osvojených copingových strategií v konfrontaci s nároky vysokoškolského studia a života. Z pohledu psychologického poradenství na vysokých školách se nabízí otázky, zda lze považovat některou strategii za preferovanou, zda existuje statisticky významný rozdíl mezi studenty a studentkami, zda u nich převažují pozitivní copingové strategie nad negativními. Z průběžných výsledků se jeví genderově významná otázka sociální opory, ve které ženy skórují mnohem výše oproti mužům. Dále se dle průběžných výsledků jeví jako výrazná potřeba kontroly situace u obou pohlaví, naopak z negativních strategií je nejvýraznější perseverace. Závěry šetření vedou k otázkám, na které bude vhodné se zaměřit v budoucnu, jako například, zda profil klientů poradenských center vysokých škol koresponduje s výsledky preferovaných strategii u vysokoškoláků.

In English

This paper describes research which focuses on the occurrence of dominant coping strategies (questionnaire SVF 78) in university students (Medical Faculty, Science Faculty, the Faculty of Arts, technical fields and specialization for education) aged 20 -25 years. In this age group can be expected consolidation of the acquired coping strategies when confronted with the demands of university study and life. From the perspective of psychological counseling in universities, the question is whether one can be considered as the preferred strategy if there is a statistically significant difference between students and students, whether the positive strategies outweigh over negative coping strategies. The intermediate results appear significant gender issue of social support, in which women score much higher than men. Furthermore, according to interim results appear to be significant need for control of the situation in both sexes, while the negative strategy is most pronounced perseveration. Findings lead to questions, which will be focused on in the future, such as whether the client profile of university counseling centers corresponds with the results of the preferred strategies for college students.