VOJTOVÁ, Věra. Sociální práce jako dimenze speciálněpedagogické intervence. (Social work dimension in special intervention.). In Truhlářová, Z., Levická, K. Od teorie k praxi, od praxe k teorii. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012, p. 556-562. ISBN 978-80-7435-138-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sociální práce jako dimenze speciálněpedagogické intervence.
Name in Czech Sociální práce jako dimenze speciálněpedagogické intervence.
Name (in English) Social work dimension in special intervention.
Authors VOJTOVÁ, Věra (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Hradec Králové, Od teorie k praxi, od praxe k teorii. p. 556-562, 7 pp. 2012.
Publisher Gaudeamus
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14410/12:00060021
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7435-138-9
Keywords (in Czech) Porucha chování; kvalita života; ústavní výchova; sociální práce; speciálněpedagogická intervence; výzkum.
Keywords in English Behavior disorder; quality of life; residential care; social work; intervention; research.
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., učo 17410. Changed: 15/3/2013 12:45.
Abstract
Změny pojetí postižení v medicínském konceptu zdraví a nemoci ve smyslu jeho vnímání z pohledu kompetencí a fungování jedince ve společnosti posílily hodnotu vzdělání a vzdělanosti pro kvalitu života v dospělosti. V našem příspěvku se orientujeme na mladé lidi, kteří z důvodu poruchy chování strávili několik let ve výchovném ústavu. Prezentujeme výzkum, který dokládá z vlastní perspektivy těchto lidí potřebu sociální práce ve speciálněpedagogických intervenčních procesech v podmínkách ústavní výchovy a v jejich provázení při přechodu do života.
Abstract (in English)
The changes in the approach towards a disability in the medical conception of health and diseases in terms of its perceiving from the viewpoint of one’s competences and functioning in the society at the turn of the 20th and 21st centuries reinforced the value of education and the reached level of education for the quality of life in the adulthood. In our article we focus on young people with the history of behaviour disorder and stay in residential care. Our research illustrates the need of social work dimension in the approaches to their intervention from their own perspective.
Links
MSM0021622443, plan (intention)Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education
PrintDisplayed: 22/6/2024 16:31