PROTIVÍNSKÝ, Tomáš and Monika DOKULILOVÁ. Občanské vzdělávání v kontextu českého školství. Analytická sonda. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 24 pp. ISBN 978-80-210-5833-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Občanské vzdělávání v kontextu českého školství. Analytická sonda
Authors PROTIVÍNSKÝ, Tomáš and Monika DOKULILOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 24 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Type of outcome Book on a specialized topic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Medicine
ISBN 978-80-210-5833-0
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 11/6/2012 14:16.
Abstract
Publikace analyzuje stav občanského vzdělávání v České republice. V úvodních částech se zabývá rolí občana v demokratických společnostech, identifikuje žádoucí vlastnosti demokratického občana a na základě výzkumů prokazuje pozitivní přínos občanské angažovanosti. Po shrnutí stavu občanské připravenosti českých žáků publikace vymezuje občanské vzdělávání a analyzuje stav občanského vzdělávání v kontextu českého kurikula. V závěru jsou uvedena doporučení pro další rozvoj občanského vzdělávání a také základní principy, ze kterých musí účinné občanské vzdělávání vycházet. Publikace je doplněna příklady dobré praxe pro občanské vzdělávání.
Abstract (in English)
The publication engages with the civic education in the Czech Republic. At the beginning it deals with the role of citizens in democratic societies, describes required attributes of the democratic citizen and presents evidence-based proofs of a positive impact of civic engagement. The publication points out insufficient preparedness of Czech students for the role of democratic citizen, defines civic education and studies the position of civic education in the Czech curriculum and in the Czech educational system. In conclusion, the recommendation for the future development of civic education are formulated. The best practices of civic education are embodied in the publication.
PrintDisplayed: 20/7/2024 06:17