J 2012

Organizační učení v odborných diskurzech

LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.

Basic information

Original name

Organizační učení v odborných diskurzech

Name (in English)

Organisational learning in professional discourses

Authors

LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1211-4669

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00057461

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

organizační učení; učící se organizace; organizační rozvoj; škola jako organizace; učící se škola; organizační učení ve škole

Keywords in English

organisational learning; learning organisation; development; school as organisation; school as learning organisation

Tags

Tags

Reviewed
Změněno: 7/4/2013 18:38, Mgr. Vendula Hromádková

Abstract

V originále

Autoři textu pojednávají o pojmu organizační učení. Poukazují na širokou škálu jeho definic a pojetí, upozorňují na některé odlišnosti od pojmů příbuzných či analogicky používaných, jako je např. znalostní management či učící se organizace. Všímají si pak zejména vybraných diskuzí, které se k tomuto tématu vztahují. Jde o úrovně, na kterých může organizační učení probíhat, a vliv organizačního učení na chování, resp. výkon organizace. V další části textu je organizační učení představováno jako proces a jsou zde popsány fáze organizačního učení tak, jak se uvádějí v literatuře tomuto tématu věnované. Účelem textu je podat přehled snah o vymezení organizačního učení včetně kritických diskuzí. Poslední část textu je pak věnována vybraným teoriím a empirickým zkušenostem s organizačním učením ve školním prostředí. Autoři zdůrazňují význam organizačního učení pro školy jako specifické organizace a zároveň požadavek výzkumu procesů organizačního učení v tomto pracovním kontextu.

In English

Authors of the paper discuss the concept of organisational learning. They refer to a wide range of definitions and concepts, point out some differences from related or analogous concepts used, such as knowledge management and learning organisation. They note the discussions that relate to key topics. These discussions concern levels at which organisational learning can take place, the effect on behaviour or organisational performance. The following section of this article presents organisational learning as a process and describes the stages of organisational learning. The purpose of the article is to provide an overview of efforts to define organisational learning, including criticism of the results of this effort. The last part is devoted to selected theories and empirical findings on organisational learning at school. The authors stress the importance of organisational learning for schools as specific organisations and express request to examine the processes of organisational learning in this context.

Links

GAP407/10/1197, research and development project
Name: Procesy organizačního učení a jejich vedení a řízení ve škole
Investor: Czech Science Foundation, Processes of Organizational Learning and their Leadership and Management in Schools

Files attached

PedOr12_2_Organizacni_Lazarovaetal.pdf
Request the author's version of the file