Detailed Information on Publication Record
2012
Organizační učení v odborných diskurzech
LAZAROVÁ, Bohumíra, Milan POL, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Martin SEDLÁČEK et. al.Basic information
Original name
Organizační učení v odborných diskurzech
Name (in English)
Organisational learning in professional discourses
Authors
LAZAROVÁ, Bohumíra (203 Czech Republic, belonging to the institution), Milan POL (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin SEDLÁČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 1211-4669
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00057461
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
organizační učení; učící se organizace; organizační rozvoj; škola jako organizace; učící se škola; organizační učení ve škole
Keywords in English
organisational learning; learning organisation; development; school as organisation; school as learning organisation
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 7/4/2013 18:38, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Autoři textu pojednávají o pojmu organizační učení. Poukazují na širokou škálu jeho definic a pojetí, upozorňují na některé odlišnosti od pojmů příbuzných či analogicky používaných, jako je např. znalostní management či učící se organizace. Všímají si pak zejména vybraných diskuzí, které se k tomuto tématu vztahují. Jde o úrovně, na kterých může organizační učení probíhat, a vliv organizačního učení na chování, resp. výkon organizace. V další části textu je organizační učení představováno jako proces a jsou zde popsány fáze organizačního učení tak, jak se uvádějí v literatuře tomuto tématu věnované. Účelem textu je podat přehled snah o vymezení organizačního učení včetně kritických diskuzí. Poslední část textu je pak věnována vybraným teoriím a empirickým zkušenostem s organizačním učením ve školním prostředí. Autoři zdůrazňují význam organizačního učení pro školy jako specifické organizace a zároveň požadavek výzkumu procesů organizačního učení v tomto pracovním kontextu.
In English
Authors of the paper discuss the concept of organisational learning. They refer to a wide range of definitions and concepts, point out some differences from related or analogous concepts used, such as knowledge management and learning organisation. They note the discussions that relate to key topics. These discussions concern levels at which organisational learning can take place, the effect on behaviour or organisational performance. The following section of this article presents organisational learning as a process and describes the stages of organisational learning. The purpose of the article is to provide an overview of efforts to define organisational learning, including criticism of the results of this effort. The last part is devoted to selected theories and empirical findings on organisational learning at school. The authors stress the importance of organisational learning for schools as specific organisations and express request to examine the processes of organisational learning in this context.
Links
GAP407/10/1197, research and development project |
|