J 2012

Ochranná hluková pásma letišť v "pološeru" právní úpravy

BAHÝĽOVÁ, Lenka and Stanislav KADEČKA

Basic information

Original name

Ochranná hluková pásma letišť v "pološeru" právní úpravy

Name (in English)

Noise protection zones of airports in the "twilight" legislation

Authors

BAHÝĽOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Stanislav KADEČKA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Právní rozhledy : časopis pro všechna právní odvětví, Praha, C. H. Beck, 2012, 1210-6410

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50500 5.5 Law

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14220/12:00060629

Organization unit

Faculty of Law

Keywords (in Czech)

ochranná pásma; hluk; letiště; opatření obecné povahy

Keywords in English

protection zones; noise; airport; measures of general nature

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 5/4/2013 08:31, Mgr. Petra Georgala

Abstract

V originále

Význam a dopad ochranných hlukových pásem letišť, jež se od 1. 1. 2010 zřizují ve formě opatření obecné povahy, narůstá se zvyšující se frekvencí a využíváním letecké dopravy v globalizovaném světě. Dnešní právní regulace ochranných hlukových pásem letišť, samotný jejich účel i zřizování jsou však přesto značně problematickými, což je způsobeno především jejich dvojí právní úpravou s nejasným vzájemným vztahem. Vydání tohoto správního aktu má přitom významné dopady, proto je zejména třeba zvlášť pečlivě vážit jednotlivé protichůdné zájmy zde vystupující (ochrana veřejného zdraví vs. rozvoj letecké dopravy).

In English

The importance and impact of noise protection zones of airports, which are from January 1 2010 established as a measures of general nature, increases with increasing frequency and the use of air transport in a globalized world. Today legislation of noise protection zones of airports, their very purpose and setting are still very problematic, which is mainly due to their dual legislation with a vague correlation. The issuance of this administrative act has a significant impact, so it is especially to be particularly carefully weigh the various conflicting interests are prominent (protection of public health vs. development of air transport).