SKOPAL, Pavel. Svoboda pod dohledem. Zahájení koprodukčního modelu výroby v kinematografiích socialistických zemí na příkladu Barrandova (1954 až 1960) (Liberty under a surveillance. The first period of co-productions in the socialist countries - with Barrandov as the case study (19541960)). In Skopal, Pavel. Naplánovaná kinematografie : český filmový průmysl 1945 až 1960. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, p. 102-148. Šťastné zítřky ; sv. 7. ISBN 978-80-200-2096-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Svoboda pod dohledem. Zahájení koprodukčního modelu výroby v kinematografiích socialistických zemí na příkladu Barrandova (1954 až 1960)
Name (in English) Liberty under a surveillance. The first period of co-productions in the socialist countries - with Barrandov as the case study (19541960)
Authors SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Vyd. 1. Praha, Naplánovaná kinematografie : český filmový průmysl 1945 až 1960, p. 102-148, 47 pp. Šťastné zítřky ; sv. 7, 2012.
Publisher Academia
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/12:00057530
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-200-2096-3
Keywords in English film co-productions; transnational cinema; socialist cinema
Tags rivok
Changed by Changed by: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D., učo 18130. Changed: 30/10/2015 20:26.
Abstract
Koprodukce nabízejí možnost zkoumat filmový průmysl uvnitř východního bloku z nadnárodní perspektivy: přes odlišnosti v ustavených technických a produkčních normách, institučních mechanismech či parametrech kulturní politiky sdílel filmový průmysl většiny zemí sovětského bloku např. ekonomické a politické determinanty centrálního plánování či program technologického soupeření s kapitalistickými státy. Koprodukce tak poskytly vhodný výchozí bod pro porovnání podobností a diferencí mezi jednotlivými národními kinematografiemi: mohou poukazovat jak na snahu o synchronizaci postupu jednotlivých národních kinematografií, tak také na míru (ne)kompatibility produkčních podmínek a ekonomických, uměleckých i ideologických parametrů jejich fungování.
Abstract (in English)
Co-productions provide us with a chance to research on a film industry inside the Eastern Bloc from the trans-national perspective.This model of production points to the attempt to synchronize the practices of the individual film industries inside the Soviet bloc.
Links
GAP409/11/0586, research and development projectName: Komparativní výzkum filmové kultury ve východním bloku, 1945-1970
Investor: Czech Science Foundation, Cinema Culture in the Eastern Bloc, 1945-1970 - A Comparative Study
PrintDisplayed: 30/9/2024 01:32