Detailed Information on Publication Record
2012
Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí
MACEK, JakubBasic information
Original name
Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí
Name in Czech
Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí
Name (in English)
Incalculable understanding:qualitative research of social networking sites
Authors
MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
ProInflow: časopis pro informační vědy, 2012, 1804-2406
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14230/12:00060658
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords (in Czech)
Nová média; online sociální sítě; sociální změna; kvalitativní výzkum; mediální etnografie
Keywords in English
New media; social networking sites; social change; qualitative research; media etnography
Tags
Reviewed
Změněno: 31/1/2013 00:17, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá kvalitativním - a především pak etnografickým - výzkumem nových médií a konkrétně především online sociálních sítí. Soustředí se na pozici těchto metodologických přístupů v rámci studií nových médií a dochází k závěru, že kvalitativní výzkum a mediální etnografie by měly sehrávat jednu z klíčových rolí v rámci induktivního výzkumu probíhajícího v kontextu odehrávající se sociotechnické změny. V závěru text shrnuje některé předběžné závěry plynoucí z několika kvalitativní výzkumů online sociálních sítí vedených na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.
In English
The paper deals with qualitative - and mainly ethnographic - research of new media and, specifically, social networking site. It specifies position of this methodological approach within new media studies and concludes that qualitative methods and media ethnography should play a distinctive role in an inductive research of new media in time of social and technical change. Finally, the paper sums up some preliminary findings emerging from several qualitative researches of social networking site conducted at Faculty of Social Studies, Masaryk University.
Links
EE2.3.20.0184, research and development project |
|