J 2012

Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí

MACEK, Jakub

Basic information

Original name

Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí

Name in Czech

Nevyčíslitelné porozumění: kvalitativní výzkum online sociálních sítí

Name (in English)

Incalculable understanding:qualitative research of social networking sites

Authors

MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ProInflow: časopis pro informační vědy, 2012, 1804-2406

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/12:00060658

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

Nová média; online sociální sítě; sociální změna; kvalitativní výzkum; mediální etnografie

Keywords in English

New media; social networking sites; social change; qualitative research; media etnography

Tags

Reviewed
Změněno: 31/1/2013 00:17, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá kvalitativním - a především pak etnografickým - výzkumem nových médií a konkrétně především online sociálních sítí. Soustředí se na pozici těchto metodologických přístupů v rámci studií nových médií a dochází k závěru, že kvalitativní výzkum a mediální etnografie by měly sehrávat jednu z klíčových rolí v rámci induktivního výzkumu probíhajícího v kontextu odehrávající se sociotechnické změny. V závěru text shrnuje některé předběžné závěry plynoucí z několika kvalitativní výzkumů online sociálních sítí vedených na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity.

In English

The paper deals with qualitative - and mainly ethnographic - research of new media and, specifically, social networking site. It specifies position of this methodological approach within new media studies and concludes that qualitative methods and media ethnography should play a distinctive role in an inductive research of new media in time of social and technical change. Finally, the paper sums up some preliminary findings emerging from several qualitative researches of social networking site conducted at Faculty of Social Studies, Masaryk University.

Links

EE2.3.20.0184, research and development project
Name: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií

Files attached

Jakub_Macek_Nova_Media.pdf
Request the author's version of the file