MACEK, Jakub. Web 2.0 jako imaginaire aneb ke kritice ideologie novosti. Online. ProInflow: časopis pro informační vědy. 2012, roč. 4, č. 1, s. 104-117. ISSN 1804-2406. [citováno 2024-04-23]
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Web 2.0 jako imaginaire aneb ke kritice ideologie novosti
Název česky Web 2.0 jako imaginaire aneb ke kritice ideologie novosti
Název anglicky Web 2.0 as the imaginaire or on the critique of ideology of novelty
Autoři MACEK, Jakub (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání ProInflow: časopis pro informační vědy, 2012, 1804-2406.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Plný text statě
Kód RIV RIV/00216224:14230/12:00060664
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky web 2.0; okouzlení novostí; kritická teorie; imaginaire; ideologie; dohled
Klíčová slova anglicky web 2.0; surveillance; novelty sublime; imaginaire; ideology; critical theory
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D., učo 14931. Změněno: 19. 2. 2016 15:44.
Anotace
Termín "web 2.0", který se vynořil v polovině prvního desetiletí 21. století, se stal velmi vlivným v oblasti marketingu a webového podnikání - sociální vědy jej ovšem přijaly spíše váhavě. Tato stať ilustruje ostře kritickou reakci některých autorů z oblasti studií nových médií, kteří "web 2.0" odmítli jako ideologický nástroj sloužící v období po „dotcomové krizi“ ke znovuoživení ekonomických aktivit spojených s webem. Kritická debata o "webu 2.0" zde slouží jako příklad aplikace kritické teorie na okouzlení novostí, jež obvykle provází zásadnější technologické inovace.
Anotace anglicky
The term "web 2.0" - emerged in mid 2000s - has become significantly influential in the field of marketing and web business, however social sciences adopted rather it with hesitation. This paper illustrates sharply critical reaction of some new media scholars, who refused "web 2.0" as an ideological tool created to promote resurrection of web-related "post-dotcom" business activities. The critical debate on "web 2.0" serves here as an example of power-sensitive application of critical theory on novelty sublime surrounding new and substantial technological innovations.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
VytisknoutZobrazeno: 23. 4. 2024 18:12