J 2012

Web 2.0 jako imaginaire aneb ke kritice ideologie novosti

MACEK, Jakub

Basic information

Original name

Web 2.0 jako imaginaire aneb ke kritice ideologie novosti

Name in Czech

Web 2.0 jako imaginaire aneb ke kritice ideologie novosti

Name (in English)

Web 2.0 as the imaginaire or on the critique of ideology of novelty

Authors

MACEK, Jakub (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

ProInflow: časopis pro informační vědy, 2012, 1804-2406

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Plný text statě

RIV identification code

RIV/00216224:14230/12:00060664

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords (in Czech)

web 2.0; okouzlení novostí; kritická teorie; imaginaire; ideologie; dohled

Keywords in English

web 2.0; surveillance; novelty sublime; imaginaire; ideology; critical theory

Tags

Reviewed
Změněno: 19/2/2016 15:44, doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Termín "web 2.0", který se vynořil v polovině prvního desetiletí 21. století, se stal velmi vlivným v oblasti marketingu a webového podnikání - sociální vědy jej ovšem přijaly spíše váhavě. Tato stať ilustruje ostře kritickou reakci některých autorů z oblasti studií nových médií, kteří "web 2.0" odmítli jako ideologický nástroj sloužící v období po „dotcomové krizi“ ke znovuoživení ekonomických aktivit spojených s webem. Kritická debata o "webu 2.0" zde slouží jako příklad aplikace kritické teorie na okouzlení novostí, jež obvykle provází zásadnější technologické inovace.

In English

The term "web 2.0" - emerged in mid 2000s - has become significantly influential in the field of marketing and web business, however social sciences adopted rather it with hesitation. This paper illustrates sharply critical reaction of some new media scholars, who refused "web 2.0" as an ideological tool created to promote resurrection of web-related "post-dotcom" business activities. The critical debate on "web 2.0" serves here as an example of power-sensitive application of critical theory on novelty sublime surrounding new and substantial technological innovations.

Links

EE2.3.20.0184, research and development project
Name: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
Displayed: 10/11/2024 02:13