W 2012

Linguistic Interaction and Participation in Media Discourses (seminar S47 at ESSE 2012)

CHOVANEC, Jan and Marta DYNEL

Basic information

Original name

Linguistic Interaction and Participation in Media Discourses (seminar S47 at ESSE 2012)

Name in Czech

Jazyková interakce v mediálním diskurzu (seminář S47 na ESSE 20)

Authors

CHOVANEC, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Marta DYNEL (616 Poland)

Edition

2012

Other information

Language

English

Type of outcome

Uspořádání workshopu

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Turkey

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00060826

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

analýza diskurzu; jazyk masmédií

Keywords in English

discourse analysis; language of the media

Tags

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 31/1/2013 12:48, prof. Mgr. Jan Chovanec, Ph.D.

Abstract

V originále

Various media forms and genres offer new modes of communication, necessitating modifications in the participation framework underlying interactions. The classic dyadic (speaker-writer) model of communication appears to be obsolescent in reference to the diversified communicative genres, whether private or public, facilitated by the media and technology. The workshop addresses the following topics: (1) participation framework and participation in traditional media discourses (e.g. televised/film/radio discourse) and other public discourses, whether or not mediatised, and (2) the nature of interaction and conversation in novel discourses related to computer-mediated communication (e.g. social media such as Facebook and Twitter, instant messaging and chat, blogs, or new forms of online journalism). More specifically, the following issues are addresssed: fictional, scripted and natural conversation; the status of TV viewers; linguistic traces of (un)ratifies participants beyond the dyad; and (mis)comprehension of meaning within/beyond the dyad. The seminar combines various analytic perspectives, including pragmatics of interaction, conversation and discourse analysis, interactional sociolinguistics, anthropological linguistics, and multimodality.

In Czech

Nové formy a žánry médií umožňují nové způsoby komunikace a vedou k nutnosti upravit tradiční parcipační rámce popisující komunikační interakci mezi účastníky. Klasický dvojitý model komunikace je u moderních forem komunikace zastaralý. Seminář se zaměřil na rozbor následující problematiky: (1) participační rámce v tradičních masmédiích (TV, film, rozhlas) a jiných veřejných formách komunikace, a (2) interakce a konverzace v nových diskurzech vzniklých v souvislosti s elektronicky zprostředkovávanou komunikací (např. Facebook, Twitter, chaty, blogy, online žurnalistika, atd.).