D 2012

Markets, Social Networks, and Endogenous Preferences

KVASNIČKA, Michal

Basic information

Original name

Markets, Social Networks, and Endogenous Preferences

Name in Czech

Trhy, sociální sítě a endogenní preference

Authors

KVASNIČKA, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Karviná, Proceedings of 30th International Conference Mathematical Methods in Economics, p. 518-523, 6 pp. 2012

Publisher

Silesian University, School of Business Administration

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14560/12:00074613

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

ISBN

978-80-7248-779-0

UT WoS

000316715900089

Keywords (in Czech)

endogenní preference; trhy; sociální sítě; multiagentová simulace

Keywords in English

endogenous preferences; market; social network; agent-based simulation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 10/3/2015 11:40, Mgr. Daniela Marcollová

Abstract

V originále

This paper generalizes the Bell’s model (“Locally interdependent preferences in a general equilibrium environment,” JEBO, 2002), and models an interaction between a market, endogenous preferences, and a general social network. Contrary to Bell’s results, 1) the system need not to converge, 2) the agents’ preferences need not to be polarized, 3) the agents’ preferences need not to adjust in the proportion to the availability (only the more abundant good can be consumed in one type of equilibrium), and 4) the agents with the same preferences need not to be clustered.

In Czech

Příspěvek zobecňuje model “Locally interdependent preferences in a general equilibrium environment,” (Bell, JEBO, 2002) a modeluje interakce mezi trhem, endogenními preferencemi a obecnou sociální sítí. Na rozdíl od výsledků Bell, 1) systém vždy nekonverguje, 2) preference agentů nemusejí být vždy polarizované, 3) preference agentů nemusejí vždy být proporcionální k dostupnosti statků (agenti mohou spotřebovávat pouze hojný statek) a 4) agenti se stejnými preferencemi nemusejí tvořit geografické klastry.

Links

MUNI/A/0796/2011, interní kód MU
Name: Mikroekonomické základy politiky hospodářské soutěže a jejich praktické aplikace (Acronym: MizaHoPo)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached