Detailed Information on Publication Record
2012
Ochrana soukromí na internetu z hlediska informačního vzdělávání
KOVÁŘOVÁ, PavlaBasic information
Original name
Ochrana soukromí na internetu z hlediska informačního vzdělávání
Name (in English)
Protection of the privacy on the internet in terms of information education
Authors
KOVÁŘOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Zlín, Trendy v informačním vzdělávání, p. 71-83, 13 pp. 2012
Publisher
VeRBuM
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
Documentation, librarianship, work with information
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00060893
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-87500-18-7
Keywords (in Czech)
informační bezpečí; informační gramotnost; informační vzdělávání; informační zabezpečení; soukromí; vysokoškolské knihovny
Keywords in English
information education; information literacy; information safety; information security; privacy; academic libraries
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 11/4/2013 23:11, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Informační vzdělávání patří k činnostem knihoven, především vysokoškolských. Ty ovšem musí reagovat na nové technologie a jejich využití ve společnosti a musí přijmout nová témata, mezi která patří i ochrana soukromí na internetu. Tato kapitola si klade za cíl podporu názoru, že ochrana soukromí by měla být do vzdělávacích lekcí zahrnuta, a nabízí možnosti jeho pojetí. Toho se snaží dosáhnout vysvětlením, co vlastně soukromí na internetu znamená, ale také proč by toto téma měli řešit uživatelé i knihovny. Odpovědi na tyto otázky dokládají nejen odkazy na legislativu a strategické dokumenty knihoven a organizací zaměřených na informační vzdělávání, ale také výsledky průzkumů v této oblasti. Na závěr jsou nastíněny různé možnosti, jak se může soukromí na internetu promítnout do běžného chodu knihovny a jakými způsoby lze zahrnout toto téma do lekcí informačního vzdělávání.
In English
Information education is already connected to the activities of libraries, mainly at universities. They, however, have to take into account new technologies and their use in society and they have to adopt new topics, which include a protection of privacy on the Internet. This chapter aims to support that privacy should be included in learning lessons and it offers some tips of its rendition. It seeks to achieve it by an approximation of what actually the privacy on the Internet involves, but also why this issue should be solved by both users and libraries. The answers to these questions support not only by references to legislation and strategic documents of libraries and information organizations focused on education, but also by examples of research in this area. In conclusion, the chapter outlines the different approaches, how can be the protection of privacy on the Internet part of everyday working of library and which ways can it include the topic in information literacy lessons.
Links
EE2.4.12.0060, research and development project |
|