ANKETY PRO ŽÁKY, UČITELE A RODIČE Jan Mareš, Tomáš Kohoutek Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity Vzniklo s podporou národního projektu MŠMT "Cesta ke kvalitě" (CZ.1.07/4.1.00/06.0014; plný název projektu „AUTOEVALUACE - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“) Ankety pro… •Cílem evaluačních nástrojů bylo rozšířit možnosti škol při získávání informací o tom, jak učitelé, žáci a rodiče reflektují běžný chod školy a jaké postoje k němu zaujímají • Stav předcházející tvorbě nástrojů •Výzkumné nástroje •diplomové práce, disertace, mezinárodní srovnání (PISA atd.) •kvalitativní i kvantitativní přístupy (dotazníky, rozhovory, focus groups) •klima školy, kultura školy, •věcně ad hoc adaptace zahraničních metod či jejich deriváty •relativně často i metody vlastní konstrukce s problematickými vlastnostmi •Komerční nástroje •Mapa školy – SCIO, Kalibro… (též s kořeny v zahraničních nástrojích) •Odborně nepřijatelné aktivity •Barvy školy – DAP - http://www.upacr.cz/index.php?lng=cs •Lidová tvořivost – postupy vyvinuté školami •často kombinace předchozích variant (líbily se nám otázky…) • Teoretický rámec pro přípravu nástrojů •Evidence based a practice based přístup •(Jiří Mareš, 2009) •Psychologie dotazování •(Tourangeau, Rips, Rasinski, 2000) •Klasická teorie testů •(Urbánek, Denglerová, Širůček, 2011) •Klima školy, třídy, sboru; kultura školy •(Jiří Mareš, Ježek, Jan Mareš, Urbánek, Hloušková, Pol…) •Zvládání školní zátěže •(Jiří Mareš, Kohoutek…) •(…) • Praktický rámec •Zadání projektu „Cesta ke kvalitě“ •Několik omezení •čas, rozsah pilotní studie, obsah dalších nástrojů … •Tvorba on-line administrované metody s automatickým vyhodnocením a generovanou zprávou („Co nejjednodušší z hlediska uživatele – kooordinátora autoevaluace ve škole.“) •Možnost vytvoření modifikovatelného nástroje (ne „jen“ dotazníku převedeného do online prostředí) •Možnost opakovaného zadávání s ohledem na různé oblasti zájmu školy •Konkrétní potřeby škol (ve smyslu vedení škol) •Informace o prostředí školy •Podklady pro rozhodování •Výběr obsahu v rukou školy (nenabízíme odpovědi na otázky, které si škola neklade) • •…a v neposlední řadě příležitost k zamyšlení pro účastníky anket Spolupracující zástupci škol („panel“) •S velkým poděkováním za příjmnou a profesně obohacující spolupráci: •Mgr. Jaroslav Fidrmuc, Cyrilometodějské gymnázium v Prostějově; •Mgr. Milena Hálková, Gymnázium J. K. Tyla Hradec Králové; •Bc. Věra Janišová, ZUŠ B. M. Černohorského Nymburk; •Mgr. Soňa Javůrková, Janáčkova konzervatoř a gymnázium v Ostravě; •Mgr. Alena Krejčová, Mateřská škola Duha Soběslav; •Mgr. Miroslava Prchalová, Základní škola speciální Jihlava; •Mgr. Pavel Škramlík, Sportovní soukromá základní škola, s.r.o., Litvínov; •Mgr. Jaroslav Šťastný, Gymnázium a SPgŠ Liberec, Jeronýmova Příprava nástrojů I •Několik setkání s panelem ředitelů (osloveni na základě prezentace v dalších aktivitách projektu) •Jaké jsou zkušenosti s anketami v konkrétních školách? •Jaké informace považujete za užitečné prostřednictvím anket získat? •Diskuse nad anketami používanými ve školách zapojených prostřednictvím zástupců do panelu. •Návrh tří základních variant anket (učitelé, žáci, rodiče), jejich zkrácení, zkušenosti s pilotáže. •Doporučení pro přípravu a administraci. •Zpětná vazba na obsah manuálu. •Pilotní ověření online nástroje •Školy, které se zapojily z vlastního rozhodnutí •Školy oslovené v rámci projektu (doplnění vzorku) Příprava nástrojů II •Analýza dat získaných dat, finalizace manuálu. •(Příprava souhrnného online vyhodnocení v pro školy, které zadají ankety všem skupinám) • • •Vytvořeny různé varianty anket •Podle typu škol od škol mateřských přes základní včetně speciálních až po školy střední (gymnázia, střední odborné školy, střední odborná učiliště a integrované školy), i pro školy specifického zaměření (základní umělecké školy, konzervatoře). •Varianty nabízejí v rámci okruhů modifikované formulace otázek Postup z pohledu uživatele – koordinátora autoevaluace v administrátorské části nástroje 1.Uživatel na úvod zvolí v příslušné záložce typ školy. Na základě jeho volby mu systém poskytne výběr z více než stovky položek, které lze do ankety zařadit. 2.V záložce Info o škole dále upraví úvodní text pro respondenty, který seznamuje s účelem a zaměřením ankety a měl by obsahovat i odkaz na dostupnost výsledků. Nabízený text může uživatel buď jen doplnit o tento údaj, nebo v případě potřeby i nahradit textem vlastním. 3.Ve výběru položek může pokračovat po otevření záložky Výběr otázek. Zde lze provádět i veškeré další editorské zásahy – vedle výběru položek je to především výběr celých tematických okruhů, doplňování vlastních položek a volba formy těchto položek (zda má jít o uzavřené otázky s hodnoticí škálou nebo o otázky otevřené, s textovým polem pro vepsání volné výpovědi). 4.Výslednou podobu ankety lze zkontrolovat po klepnutí na odkaz Zobrazit náhled dotazníku v pravé části obrazovky; tisk anket je možný po otevření příslušného odkazu v záložce Podklady. 5.Po ukončení šetření v elektronické verzi je možné ihned získat základní generovanou zprávu v záložce Zprávy. V případě zadávání ankety tradičním způsobem („tužka a papír“) je nutné jednotlivé vyplněné a vrácené dotazníky zadat do systému v záložce Vložit odpovědi učitelů. Zpráva je v tomto případě generovaná až po klepnutí na odkaz Ukončit vkládání. Výsledná zpráva je v obou případech dokument ve formátu PDF nebo ve formátu přístupném pro další editování (např. v MS Word). Ankety pro učitele – oblasti Anketa pro žáky Anketa pro rodiče Děkujeme za pozornost •Evaluační nástroje a manuály k dispozici online •http://www.nuov.cz/ae/evaluacni-nastroje • •Kontakt •Jan Mareš •jmares@fss.muni.cz •Tomáš Kohoutek •kohoutek.t@gmail.com