D 2012

Environmental education in undergraduate teacher training as an instrument of civic and professional competencies development

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Environmental education in undergraduate teacher training as an instrument of civic and professional competencies development

Name in Czech

Environmentální vzdělávání v učitelské přípravě jako prostředek rozvoje občanských a profesních kompetencí

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Sofia, Formirane na graždanina i profesionalista v uslovijata na universitetskoto obrazovanie, p. 55-59, 5 pp. 2012

Publisher

CU "Sv. KLiment Ochridski" - Fakultet pedagogika

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Bulgaria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14410/12:00060958

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-954-490-336-7

Keywords (in Czech)

biofilní orientace vzdělávání;ekopedagogiká kompetence; hodnotová kompetence; environmentální výchova; kompetence učitele; osobnostní kompetence; přípravné vzdělávání učitelů; výchova k občanství

Keywords in English

biophile orientation of education; eco-pedagogical competence; value competence; environmental education; environmental competence; teacher competence; personal competence; undergraduate teacher training; citizen education

Tags

Reviewed
Změněno: 1/3/2013 12:09, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

The article discusses the education as a formative factor in nay human personality but also culture. Considering that the formation of cultural systems is at the expense of nature, attention is paid to environmental education with an emphasis on the role of teacher. On the base of research analysis author of this article characterizes teacher's eco-pedagogical competence and the value dimension, corresponding with the principles of its biophile orientation. It points out the possibilities of developing this capability to successfully implement environmental education (EV), especially in undergraduate teacher training in the field of teaching pupils at first stage of basic school. It highlights the possibilities and limits of training, which aims not only to the teaching profession, but also citizen education.

In Czech

Stať pojednává o vzdělání jako formativním faktoru nejen lidské osobnosti, ale i kultury. S ohledem na to, že utváření kulturních systémů probíhá na úkor přírody, je věnována pozornost environmentálnímu vzdělávání s důrazem na roli učitele. Na základě výzkumné analýzy autorka charakterizuje ekopedagogickou kompetenci učitele a její hodnotovou dimenzi, korespondující s principy jeho biofilní orientace. Poukazuje na možnosti utváření této způsobilosti úspěšně realizovat environmentální výchovu (EV), především v rámci přípravy v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Upozorňuje na možnosti a meze přípravy, která směřuje nejen k učitelské profesi, ale i k výchově občana.

Files attached