Detailed Information on Publication Record
2012
Environmental education in undergraduate teacher training as an instrument of civic and professional competencies development
HORKÁ, HanaBasic information
Original name
Environmental education in undergraduate teacher training as an instrument of civic and professional competencies development
Name in Czech
Environmentální vzdělávání v učitelské přípravě jako prostředek rozvoje občanských a profesních kompetencí
Authors
HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Sofia, Formirane na graždanina i profesionalista v uslovijata na universitetskoto obrazovanie, p. 55-59, 5 pp. 2012
Publisher
CU "Sv. KLiment Ochridski" - Fakultet pedagogika
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Bulgaria
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/12:00060958
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-954-490-336-7
Keywords (in Czech)
biofilní orientace vzdělávání;ekopedagogiká kompetence; hodnotová kompetence; environmentální výchova; kompetence učitele; osobnostní kompetence; přípravné vzdělávání učitelů; výchova k občanství
Keywords in English
biophile orientation of education; eco-pedagogical competence; value competence; environmental education; environmental competence; teacher competence; personal competence; undergraduate teacher training; citizen education
Tags
Reviewed
Změněno: 1/3/2013 12:09, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
V originále
The article discusses the education as a formative factor in nay human personality but also culture. Considering that the formation of cultural systems is at the expense of nature, attention is paid to environmental education with an emphasis on the role of teacher. On the base of research analysis author of this article characterizes teacher's eco-pedagogical competence and the value dimension, corresponding with the principles of its biophile orientation. It points out the possibilities of developing this capability to successfully implement environmental education (EV), especially in undergraduate teacher training in the field of teaching pupils at first stage of basic school. It highlights the possibilities and limits of training, which aims not only to the teaching profession, but also citizen education.
In Czech
Stať pojednává o vzdělání jako formativním faktoru nejen lidské osobnosti, ale i kultury. S ohledem na to, že utváření kulturních systémů probíhá na úkor přírody, je věnována pozornost environmentálnímu vzdělávání s důrazem na roli učitele. Na základě výzkumné analýzy autorka charakterizuje ekopedagogickou kompetenci učitele a její hodnotovou dimenzi, korespondující s principy jeho biofilní orientace. Poukazuje na možnosti utváření této způsobilosti úspěšně realizovat environmentální výchovu (EV), především v rámci přípravy v oboru učitelství 1. stupně základní školy. Upozorňuje na možnosti a meze přípravy, která směřuje nejen k učitelské profesi, ale i k výchově občana.