LOJDOVÁ, Kateřina, Kateřina VLČKOVÁ a Josef LUKAS. Coercive Power Scenarios in the Classes Taught by Student Teachers (prezentace na konferenci ECER 2015). In ECER 2015, Budapešť - European Conference on Research in Education. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Coercive Power Scenarios in the Classes Taught by Student Teachers (prezentace na konferenci ECER 2015)
Název česky Scénáře donucovací moci ve třídách studentů učitelství (prezentace na konferenci ECER 2015)
Autoři LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí).
Vydání ECER 2015, Budapešť - European Conference on Research in Education, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081535
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky moc; studenti učitelství; donucovací moc; základní škola
Klíčová slova anglicky power; student teachers; coecive power; lower secondary schools
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887. Změněno: 20. 10. 2020 16:22.
Anotace
Our aim is to describe how coercive power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their students in lower secondary classes (ISCED 2A). Power is an ability of a person to influence opinions, values, and behaviour of others (McCroscey, 2006). In our study we use the most influential, traditional typology of power as a relational phenomenon by French and Raven (1959). It distinguishes teacher‘s power in relation to a (by students perceived) principle on which it is based on, i.e. coercive, reward, legitimate, referent, and expert power. Coercive power is based on student`s expectations that he/she will be punished by the teacher if he/she does not conform to the teacher`s influence attempt (French & Raven, 1959). Our research question is How is the process of coercive power negotiation between the student teachers and their pupils realised in Czech lower secondary classes? In our mixed methods research design the quantitative part is based on a survey and focuses on student`s perception of student teacher´s power bases in accordance to French and Raven`s (1959) typology. In quantitative part of the study, which aims at validisation of the French and Raven theory in a broader context, we focus on younger learners (i.e. lower secondary students), Czech sociocultural conditions of power in the classes and on student teacher`s power (i.e. beginning teachers) instead of teacher`s power. For this purpose we adapted one of the latest and most used instruments measuring perceived power of teacher – Teacher Power Use Scale (TPUS; Schrodt, Witt, & Turman, 2007). The qualitative part is based on an ethnographic research design. Data about power negotiation processes were collected via direct (field notes) and indirect (video-recordings) observation and the data about student teacher`s perception of power via deep semi-structured interviews and their reflective diaries.
Anotace česky
Příspěvek pospisuje výsledky výzkumu v oblasti donucovací báze moci u studentů učitelství na praxích na druhém stupni základní školy.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaVNázev: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 31. 1. 2016

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf?info
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 15:37, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba PhDr. Josef Lukas, Ph.D., učo 17887
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Atributy
 

4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
909,5 KB
Hash md5
f717eaa69d21a931e4207b180d6642ed
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 15:37

4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333369/4_O_conf_presentation_ECER2015_LojdovaVlckovaLukas_coercive_power_GA13_24456S.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
12,5 KB
Hash md5
774cd988f768c227ce9f5909b81147b7
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 15:39
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 19. 4. 2024 11:04