Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. KRAHULA DOLEŽÍ, Linda, Marie NOVÁKOVÁ and Michal MIKL. Lost and found? In Interdisciplinary Workshop on Language and Trauma, 18.-22. 3. 2024, Essen, online-sessions. 2024.

    2023

    1. KRAHULA DOLEŽÍ, Linda. Julie Sedivy (2021): Memory Speaks: On Losing and Reclaiming Language and Self. Nová čeština doma a ve světě. 2023, vol. 2023, No 1, p. 17-20. ISSN 1805-367X.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Multilingual Mind and the Impact of (Negative) Emotions. In Interdisciplinary Workshop on Language and Trauma, 8.-10. 3. 2023, Universität Duisburg-Essen, Německo. 2023.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Why Emotions Matter in Language Learning. Humanising Language Teaching. Pilgrims, 2023, vol. 25, No 1, p. 1-5. ISSN 1755-9715.
    4. KRAHULA DOLEŽÍ, Linda. Zprostředkující jazyk ve výuce češtiny pro cizince - pomocník, nebo sabotér? (Mediation language in Czech as a foreign language classes - a helper or a saboteur?). In Potenciál jazykové různorodosti: Čeština pro specifické účely jako cesta ke kariéře, Brno 14.–15. června 2023. 2023.

    2022

    1. DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem (Czech as a Foreign Language and Communicating With Children in the Paediatric Clinical Setting). Online. In Veronika Dvořáčková, Libor Švanda & Ivana Rešková. Výuka jazyků na lékařských fakultách II. Sborník příspěvků z konference 9.–10. 9. 2021 BRNO. Brno: MU, 2022, p. 140-147.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Homogenity as Utopia? The challenges of a neurolinguistic research focusing on plurilingual/multilingual speakers. In CERCLES 2022. The Future of Language Education in an Increasingly Digital World: Embracing Change. Porto 14.-17. 9. 2022. 2022.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Můžeme zapomenout jazyk? (Can we forget a language?). In IX. mezinárodní konference českých škol v zahraničí, 25.-29. 7. 2022. 2022.
    4. DOLEŽÍ, Linda and Kateřina MÜLLEROVÁ. Plurilingual Competence in a Child: Case Study. In Appreciating Plurilingual Competencies: Current and Future Perspectives. 2022.

    2021

    1. DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem (Czech as a Foreign Language and Communication with a Child Patient). In Výuka jazyků na lékařských fakultách II, Brno, 9.–10. 9. 2021. 2021.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Jak podpořit vícejazyčnost (nejen) u dětí (How to support multilingualism (not only) in children). In Suchomelová, Lenka. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2020. Praha: Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2021, p. 97-102. ISBN 978-80-7470-343-0.
    3. DOLEŽÍ, Linda. „Live” your language while learning and you might not lose it! In Narratives of Success and Failure: Stories from Foreign Language Teachers and Learners. 32nd International Conference on Foreign/Second Language Acquisition. Szczyrk 20.-21. 5. 2021, Poland. 2021.

    2020

    1. KURFÜRSTOVÁ, Petra, Iveta ŠAFRATOVÁ and Linda DOLEŽÍ. Acquisition of polarity items in Czech children: An experimental study. Crossroads: A Journal of English Studies. 2020, vol. 2020, No 30, p. 39-56. ISSN 2300-6250. Available from: https://dx.doi.org/10.15290/CR.2020.30.3.03.
    2. DOLEŽÍ, Linda, Marek BARTOŇ and Michal MIKL. Context of learning as a potential factor in successful language maintenance – A case study. In Language Centres at Crossroads. Open directions for new generations of learners. CERCLES Conference, Brno 10.-12. 9. 2020. 2020.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Jak podpořit vícejazyčnost (nejen) u dětí (How to support multilingualism (not only) in children). In 71. setkání Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka. 2020.
    4. DOLEŽÍ, Linda. L2 English as a Backup for L3 Czech. CASALC Review. Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2020, vol. 10, No 2, p. 15-24. ISSN 1804-9435. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CASALC2020-2-2.

    2019

    1. ŠAFRATOVÁ, Iveta, Petra KURFÜRSTOVÁ and Linda DOLEŽÍ. Acquisition of polarity items in Czech children. In Theoretical and Applied Linguistics Conference 3. 2019.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Jazyky a zapomínání (Languages and Forgetting). In XI. mezinárodní konference českých škol v zahraničí. 2019.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Language Attrition. In Týden CJV. 2019.
    4. DOLEŽÍ, Linda. L2 English as a Backup for L3 Czech. In Teaching and Learning Languages in the Shadow of Lingua Franca. Brno 15.-16. 11. 2019. 2019.
    5. DOLEŽÍ, Linda. Více než jazyk: Prohlubování interkulturních kompetencí během Jazykového tandemu na LF MU (More than language: Improving intercultural competences during Language Tandem at Faculty of Medicine, Masaryk University). In Čeština a slovenština jako cizí jazyky na lékařských fakultách. 2019.
    6. DOLEŽÍ, Linda. Why do we forget languages? - Or do we? In The International Language Symposium, 6.-8. 6. 2019, Brno. 2019.

    2018

    1. DOLEŽÍ, Linda. Acquiring words in L1 and L2 - Implications for language learning and teaching. In Elena Nikolajová Kupferschmidtová, Patrizia Prando Šušová. Rebus Linguae. Volume 2. Non-Conference Peer-Reviewed Collection of Papers. Bratislava, 2018, p. 110-119. ISBN 978-80-223-4611-5.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Diagnostika jazykových kompetencí u dětí s odlišným mateřským jazykem – současná situace, meze a možnosti (Diagnostics Of Language Competences in Children with Different Mother Tongues – Current Situation, Limits and Possibilities). Online. Didaktické studie. Praha: UK, 2018, vol. 10, No 1, p. 125-134.
    3. DOLEŽÍ, Linda and Alicja Ewa LEIX. Fakjů pane učiteli - Aneb výuka (nejen) cizích jazyků pro náctileté (Fack ju Göhte - Or Teaching (not only) Foreign Languages to Teenagers). In Týden učitelství. 2018.
    4. DOLEŽÍ, Linda, Marek BARTOŇ and Michal MIKL. Hidden Languages in Brain: a Case fMRI Study. In Multilingual Awareness and Multilingual Practices, 22.-23. 11. 2018 Tallinn, Estonia. 2018.
    5. DOLEŽÍ, Linda. Jazyky bez hranic? (Languages without borderlines?). In Týden češtiny ve světě. Jubilejní X. mezinárodní konference Českých škol bez hranic a spolupracujících škol. 2018.
    6. DOLEŽÍ, Linda and Adéla KAŠPAROVÁ. Používání spojky nýbrž u žáků 3.-9. tříd základní školy (Using conjunction nýbrž in primary school pupils from 3.-9. grades). In Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka, 9.-10. 5. 2018, PedF UK Praha. 2018.
    7. DOLEŽÍ, Linda. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko! Hudební činnosti v logopedické prevenci. Online. Czech Language News. 2018, No 48, p. 11-12.
    8. DOLEŽÍ, Linda. Uprchlíci u nás a v Evropě - současná situace a možnosti podpory. Týden pro inkluzi. (Refugees in our country and in Europe - current situation and possibilities of support. Inclusion Week.). 2018.

    2017

    1. DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako druhý/cizí jazyk a specifické poruchy učení (Czech as a foreign/second language and specific learning impairment). Online. In Linda Doleží. Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Příručka pro lektorky a lektory. AUČCJ, 2017, p. 17-22. ISBN 978-80-270-3186-3.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Diagnostika jazykových kompetencí u dětí s odlišným mateřským jazykem – současná situace, meze a možnosti (Diagnostics of language competences in children with different mother tongues – current situation, limits and possibilities). In Nové aspekty v didaktice mateřského jazyka, 2.-4. 5. 2017, PedF UK Praha. 2017.
    3. DOLEŽÍ, Linda and Alicja Ewa LEIX. Fakjů pane učiteli - Aneb výuka (nejen) cizích jazyků pro náctileté (Fack ju Göhte - Or Teaching (not only) Foreign Languages to Teenagers). In Týden učitelství. 2017.
    4. DOLEŽÍ, Linda. Hrajeme si s říkankami. Metodická příručka. (Playing with Nursery Rhymes. Teachers´ Guide.). Praha: NIDV, 2017. ISBN 978-80-7578-003-4.
    5. DOLEŽÍ, Linda. Kompetence lektora češtiny jako cizího jazyka (Competences of Teacher of Czech as a Foreign Language). In Setkání lektorů češtiny jako cizího jazyka, Ludwig-Maximilians-Universität München, 19. 5. 2017, Německo. 2017.
    6. DOLEŽÍ, Linda. Nový encyklopedický slovník češtiny (New Encyclopedic Dictionary of Czech). Czech Language News. International Association of Teachers of Czech, 2017, No 47, p. 7-8. ISSN 1085-2950.
    7. DOLEŽÍ, Linda. Role komunity při začleňování dětí-uprchlíků v Libanonu. Inkluze 5. (The Role of Community within Integration of Children-Foreigners in Lebanon. Inclusion 5.). 2017.
    8. DOLEŽÍ, Linda. Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Příručka pro lektorky a lektory.. Online. Praha: AUČCJ, 2017, 68 pp. ISBN 978-80-270-3186-3.

    2016

    1. DOLEŽÍ, Linda. Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka a výuka dětí-cizinců (The Association of Teachers of Czech as a Foreign Language and the Education of Children-foreigners). In Tomancová, Martina. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka 2015 (AUČCJ). 1. vydání. Praha: Akropolis, 2016, p. 121-124. ISBN 978-80-7470-121-4.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Cizinci v ČR - současná situace. Týden pro inkluzi 2016. (Foreigners in the Czech Republic - Current Situation.). 2016.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako cizího/druhého jazyka pro děti (Interdisciplinarity as a necessity: Psycholinguistics and teaching Czech as a foreign/second language). CASALC Review. Česká a slovenská asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, 2016, 2016-2017, No 1, p. 24-27. ISSN 1804-9435.
    4. DOLEŽÍ, Linda and Svatava ŠKODOVÁ. Když učíme náctileté češtinu jako druhý/cizí jazyk (When Teaching Czech as a Second/Foreign Language to Teens). Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince. Praha: Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2016, p. 9-16. ISBN 978-80-270-1054-7.
    5. DOLEŽÍ, Linda and Martin PUNČOCHÁŘ. Specifika výuky češtiny jako cizího jazyka pro azylanty. In Týden učitelství. 2016.
    6. DOLEŽÍ, Linda. Specifika výuky dětí azylantů (Specifics of teaching children of asylum holders). Online. In Martina Švrčinová, Zuzana Vlasáková. Metody výuky a testování cizích jazyků (včetně češtiny pro cizince). Sborník z mezinárodní konference, Poděbrady 21.-22. 6. 2016. Praha: UJOP UK, 2016, p. 36-39. ISBN 978-80-87238-12-7.
    7. DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro náctileté cizince (Starting to Teach Czech for Teen Foreigners). Online. Praha: Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2016, 76 pp. ISBN 978-80-270-1054-7.

    2015

    1. DOLEŽÍ, Linda, Pavlína VYŠÍNOVÁ and Tomáš NIKOLAI. Diagnostika jazykových a obecně kognitivních funkcí a culture-fair testy (Language and General Cognitive Functions Diagnostics and Culture-fair Tests). Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Příručka pro lektorky a lektory. Praha: AUČCJ, 2015, p. 30-42. ISBN 978-80-260-7506-6.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Interdisciplinarita jako nutnost: Psycholingvistika a výuka češtiny jako druhého jazyka pro děti (Interdisciplinarity as a Necessity: Psycholinguistics and teaching L2 Czech to children). In Klíč k češtině jako cizímu jazyku. 2015.
    3. DOLEŽÍ, Linda. K aktuálním metodickým materiálům pro výuku češtiny jako druhého jazyka u dětí (Current methodology materials focusing on Czech as a second language in children). Providence: International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), 2015, 3 pp. International Association of Teachers of Czech (IATC-NAATC), roč. 43. ISSN 1095-2950.
    4. DOLEŽÍ, Linda. Specifika výuky češtiny pro děti-cizince a uprchlíky v předškolním věku. 2015.
    5. DOLEŽÍ, Linda and Svatava ŠKODOVÁ. Výuka češtiny pro děti-cizince v předškolním věku – základní doporučení. Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Praha: AUČCJ, 2015, p. 75-82. ISBN 978-80-260-7506-6.
    6. DOLEŽÍ, Linda, Zuzana JANOUŠKOVÁ, Barbora NOSÁLOVÁ and Markéta SLEZÁKOVÁ. Vzdělávací obsah čeština jako druhý jazyk (Czech as L2 curriculum). Meta - společnost pro příležitosti mladých migrantů, o. p. s., 2015.
    7. DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince - předškolní věk. Příručka pro lektorky a lektory. Online. Praha: AUČCJ, 2015, 102 pp. ISBN 978-80-260-7506-6.

    2014

    1. DOLEŽÍ, Linda, Pavlína VYŠÍNOVÁ and Tomáš NIKOLAI. Možnosti diagnostiky jazykových a kognitivních funkcí u dětí-cizinců v předškolním věku. In Setkání AUČCJ Praha. 2014.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Několik poznámek k osvojování cizího jazyka (A few notes on second language acquisition). Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince. Příručka pro lektorky a lektory. Praha, 2014, p. 23-27. ISBN 978-80-260-5587-7.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Některé mezijazykové vlivy - čeština jako L2 (Some interlanguage influences - Czech as L2). In Rusinová, Eva. Přednášky a besedy ze XLVII. ročníku LŠSS. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 28-33. ISBN 978-80-210-6800-1.
    4. DOLEŽÍ, Linda. Osvojování jazyka u dětí (Language Acquisition in Children). In Přednáška v rámci Jazykovědného spolku (JaSp). 2014.
    5. DOLEŽÍ, Linda. Osvojování jazyka u dětí - mladší školní věk (Language Acquisition in Children - Primary School Age). Online. In Linda Doleží. Začínáme učit češtinu pro děti cizince. Příručka pro lektorky a lektory. Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, 2014, p. 17-22. ISBN 978-80-260-5587-7.
    6. DOLEŽÍ, Linda. Reduction and Elaboration in Czech Coordinate Structures: An Elicited Imitation Task. In Veselovská, Ludmila; Janebová, Markéta. Complex Visibles Out There. Proceedings of the Olomouc Linguistics Colloquium 2014: Language Use and Linguistic Structure. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014, p. 387-400. ISBN 978-80-244-4385-0.
    7. DOLEŽÍ, Linda. Reduction and Elaboration in Czech Coordinate Structures: An Elicited Imitation Task. In Olomouc Linguistics Colloquium. 2014.
    8. DOLEŽÍ, Linda. The More Syntax, the More Comparatives? In Conference on Formal Description of Slavic Languages (FDSL 10.5) Brno. 2014.
    9. DOLEŽÍ, Linda. Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (mladší školní věk). Příručka pro lektorky a lektory. 2014.

    2013

    1. DOLEŽÍ, Linda. Čeština jako cizí jazyk – psycholingvistická perspektiva (Czech as a foreign language - psycholinguistic perspective). In Richard Vacula. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis, 2013, p. 259-268. ISBN 978-80-7470-053-8.
    2. DOLEŽÍ, Linda. Náměty k výuce češtiny jako cizího jazyka pro předškoláky (Ideas for teaching Czech as a foreign language to preschoolers). In Vacula, Richard. Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ). Praha: Akropolis, 2013, p. 269-272. ISBN 978-80-7470-053-8.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Osvojování jazyka u neslyšících (Language Acquisition in Deaf). In Seminář k výuce českého jazyka pro sluchově postižené. 2013.
    4. DOLEŽÍ, Linda. Osvojování skrytých syntaktických struktur (Acquisition of Invisible Syntactic Structures). In Výzkum osvojování češtiny jako mateřského jazyka. Seminář Katedry obecné lingvistiky UP a Psychologického ústavu AV ČR. 2013.
    5. DOLEŽÍ, Linda. Výuka češtiny a začleňování dětí-cizinců do českého vzdělávacího systému / Týden pro inkluzi. 2013.

    2010

    1. DOLEŽÍ, Linda. Schwarzová, Monika (2008): Úvod do kognitivní lingvistiky. Recenze. (Schwarzová, Monika (2008): Introduction into Cognitive Linguistics. Review.). In Studie z aplikované lingvistiky. 2010. ISSN 1804-3240.

    2009

    1. DOLEŽÍ, Linda. Analýzy dětských jednoslovných a raných víceslovných promluv (Analyses of Child One- and Early Multi-word Utterances). In Petrů, Marek et al. Struny mysli. Kognice 2007. Ostrava: Montanex, 2009, p. 246–257. ISBN 978-80-7225-302-9.
    2. DOLEŽÍ, Linda and Filip SMOLÍK. Přímá a nepřímá analýza frázových komparativů: případ češtiny u dětí. (Direct and Indirect Analysis of Phrasal Comparatives: The Case of Children's Czech.). In Dočekal, M., Ziková, M. Czech in Formal Grammar. Munich: Lincom, 2009, p. 51–64.
    3. DOLEŽÍ, Linda. Slančová, D. (Ed.): Štúdie o detskej reči. Recenze. (Slančová, D. (Ed.): Studies in Child Language. Review.). In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. Řada jazykovědná. 2009, p. 35-39.
    4. DOLEŽÍ, Linda. Univerzální gramatika ve světle osvojování cizího jazyka (Universal Grammar in Second Language Acquisition). In Rusinová Eva. Přednášky a besedy z XLII. běhu LŠSS. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2009, p. 31-41. ISBN 978-80-210-4874-4.

    2007

    1. AWADOVÁ, Linda and Lucie FALATOVÁ. Jazyková akvizice u bilingvních dětí (případ češtiny a polštiny) (Language Aquisition in Bilingual Children (The Case of Czech and Polish)). In Odaloš Pavol. Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2007, p. 122-127. ISBN 978-80-8083-455-5.

    2006

    1. DOLEŽÍ, Linda. Jazyková akvizice a konceptuální vývoj dítěte: lingvistická perspektiva (Language Acquisition and Conceptual Development of a Child: Linguistic Perspective). In Šikl Radovan et al. Sborník prací z konference Kognice, Praha 5. – 6. 10. 2006. Praha, 2006, p. 6-9, 3 pp. ISBN 80-86174-10-7.

    2005

    1. AWADOVÁ, Linda. Jazyky neslyšících (Languages in People with Hearing Impairment). In Awadová Linda, Říhová Kateřina, Ošmera Radim. Setkání bohemistů Cikháj 2005. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 30-34. ISBN 80-210-3929-9.
Display details
Displayed: 7/5/2024 03:59