Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2024

    1. SKOPAL, Pavel, Terézia PORUBČANSKÁ, Clara PAFORT-OVERDUIN, Thunnis VAN OORT, Andrzej DĘBSKI, Roel VANDE WINKEL and Karina PRYT. Cinema-going in German-occupied Territory in the Second World War. The Impact of Film Market Regulations on Supply and Demand in Brno, Brussels, Krakow and The Hague. In The Palgrave Handbook of Comparative New Cinema Histories. Cham: Palgrave Macmillan, 2024, p. 307-331. ISBN 978-3-031-38788-3. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-38789-0.

    2023

    1. PORUBČANSKÁ, Terézia and Pavel SKOPAL. Absolventi Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti v období 1939–1989 (A set of specialized maps with specialized content : Graduates of the Secondary School of Arts and Crafts in Uherské Hradiště in the period 1939-1989). 2023.
    2. SKOPAL, Pavel. Czech Animation Art Worlds Under State Socialism – The Case of Gottwaldov Film Studios. In Society for Animation Studies 34th Annual Conference, New Jersey, 12-16 June 2023. 2023.
    3. SKOPAL, Pavel. Divadlo na Svatém Hostýně. Zásah Státní bezpečnosti a dopady na gottwaldovské studio (Theatre at St. Hostyn. The intervention of the State Security and the impact on the Gottwald studio). Online. In Pavel Skopal a kol. Filmové ateliéry ve Zlíně. Příběhy – fakta – mapy – souvislosti. Brno: MUNIPRESS, 2023, p. 120-139.
    4. SKOPAL, Pavel, Michal VEČEŘA, Terézia PORUBČANSKÁ, Martin KOS, Petr VEINHAUER, Jan POSPÍŠIL, Dita STUCHLÍKOVÁ, Benedikt KYSELKA, Dominik BAČA and Lukáš SKUPA. Filmové ateliéry ve Zlíně : Příběhy – fakta – mapy – souvislosti (Film Studios in Zlín : Stories - Facts - Maps - Connnections). Online. Brno: Munipress, 2023, 225 pp. ISBN 978-80-280-0408-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0408-2023.
    5. SKOPAL, Pavel, Michal VEČEŘA, Terézia PORUBČANSKÁ, Martin KOS, Petr VEINHAUER, Jan POSPÍŠIL, Dita STUCHLÍKOVÁ, Benedikt KYSELKA, Dominik BAČA and Lukáš SKUPA. Filmové ateliéry ve Zlíně : Příběhy – fakta – mapy – souvislosti (Film Studios in Zlín : Stories - Facts - Maps - Connnections). Online. Brno: Munipress, 2023. ISBN 978-80-280-0408-8. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0408-2023.
    6. SKOPAL, Pavel, Petr SZCZEPANIK, Terézia PORUBČANSKÁ, Lucie ČESÁLKOVÁ, Anna BATISTOVÁ, Michal VEČEŘA and Dušan BAROK. Filmové Brno. Dokumentace dějin uvádění filmů a diváckých preferencí v Brně v letech 1918-1945 (Cinematic Brno. Documentation of movie exhibition history and cinema-goers’ preferences in Brno, 1918-1945). 2023.
    7. SKOPAL, Pavel and Dominik BAČA. Hermína Týrlová a Nepovedený panáček. Režisérka a její film uprostřed politického zápasu (Hermína Týrlová and The Misfit Figure. The director and her film in the midst of a political struggle). Online. In Pavel Skopal a kol. Filmové ateliéry ve Zlíně. Příběhy – fakta – mapy – souvislosti. Brno: MUNIPRESS, 2023, p. 95-105, 10 pp.
    8. SKOPAL, Pavel, Terézia PORUBČANSKÁ, Pawel RATAJCZYK, Tomáš NEDVĚD, Tereza BOCHINOVÁ, Michal VEČEŘA and Martin KOS. Interaktivní webová aplikace Zlínský film (Interactive web application Zlinsky film). 2023.
    9. SKOPAL, Pavel, Tereza BOCHINOVÁ, Terézia PORUBČANSKÁ and Tomáš NEDVĚD. Kudlovské ateliéry a jejich lidé : Dějiny zlínského studia v datech, mapách a příbězích (Kudlov studios and their people : The history of Zlín studios in dates, maps and stories). In Zlín Film Festival, Zlín, 1.-7. června 2023. 2023.
    10. SKOPAL, Pavel and Michal ŠAŠEK. Marcela Pittermannová : Barrandov Dramaturges as Clients, Brokers, and Patrons. In Herzogenrath, Bernd. The Barrandov Studios : A Central European Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2023, p. 169-191. Eastern European Screen Cultures. ISBN 978-94-6298-945-0. Available from: https://dx.doi.org/10.5117/9789462989450_ch05.
    11. SKOPAL, Pavel. 'Poor Guys from the Second Floor'. Art Worlds and Working Routine in a Czechoslovak Animation Film Studio'. In Film Studios : Histories, Evolution, Innovation, Futures, Bristol, 5-7 June 2023. 2023.
    12. SKOPAL, Pavel, Tereza BOCHINOVÁ, Dita STUCHLÍKOVÁ, Irina MATUSEVIČ, Martin INGR and Kateřina ŠRÁMKOVÁ. Videorozhovor s Ivanou Petrovou, dcerou animátora Ludvíka Kadlečka (Video interview with Ivana Petrová, the animator Ludvík Kadleček´s daughter.). 2023.
    13. SKOPAL, Pavel, Tereza BOCHINOVÁ, Dita STUCHLÍKOVÁ, Ondřej SILNÝ and Kateřina ŠRÁMKOVÁ. Videorozhovor s Ljubou Novotnou a Petrem Novotným o produkci nonfikčních filmů v gottwaldovském studiu (Video interview with Ljuba Novotná and Petr Novotný about the production of nonfiction films in the Gottwald studio). 2023.
    14. SKOPAL, Pavel, Tereza BOCHINOVÁ, Dita STUCHLÍKOVÁ, Irina MATUSEVIČ, Martin INGR and Kateřina ŠRÁMKOVÁ. Videorozhovor s Pavlem Komárkem, rodinným přítelem animátorky Hermíny Týrlové (Video interview with Pavel Komárek, a family friend of animator Hermína Týrlová). 2023.
    15. SKOPAL, Pavel, Tereza BOCHINOVÁ, Dita STUCHLÍKOVÁ, Irina MATUSEVIČ, Martin INGR and Kateřina ŠRÁMKOVÁ. Videorozhovor s výtvarnicí, animátorkou a kostymérkou Taťánou Havlíčkovou (Video interview with artist, animator and costume designer Tatiana Havlíčková). 2023.
    16. SKOPAL, Pavel, Jan POSPÍŠIL, Terézia PORUBČANSKÁ, Tereza BOCHINOVÁ, Michal VEČEŘA and Martin KOS. Zlinet. 2023.

    2022

    1. SKOPAL, Pavel. Actors in Networks, Networks in Database : Film Culture in the Czechoslovak city Zlín/Gottwaldov reconstructed and researched. In Homer @Rome 2022 conference, 4 – 8 July 2022, Řím. 2022.
    2. SKOPAL, Pavel, Terézia PORUBČANSKÁ and John SEDGWICK. Cinemagoers Should ‘…learn from progressive movies, again and again’. Cinemagoing in Czechoslovakia, 1949–1952. In Sedgwick, John. Towards a Comparative Economic History of Cinema, 1930–1970. Cham: Springer, 2022, p. 281-306. Frontiers in Economic History 1. ISBN 978-3-031-05769-4. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-031-05770-0_10.
    3. SKOPAL, Pavel, Ewa CISZEWSKA and Michał PABIŚ-ORZESZYNA. Exploring Animation Studios in Gottwaldov and Lodz. 2022.
    4. SKOPAL, Pavel, Ewa CISZEWSKA and Michał PABIŚ-ORZESZYNA. Studying Animated Film Studios in East-Central Europe : Tools and Methods. 2022.

    2021

    1. SKOPAL, Pavel and Roel VANDE WINKEL. Film Professionals in Nazi-Occupied Europe. Mediation Between the National-Socialist Cultural "New Order" and Local Structures. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, 274 pp. ISBN 978-3-030-61633-5. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-61634-2.
    2. PAFORT-OVERDUIN, Clara, Andrzej DĘBSKI, Thunnis VAN OORT, Terézia PORUBČANSKÁ, Karina PRYT, Pavel SKOPAL and Roel Vande WINKEL. Going To The Movies In German-Occupied Territory In World War II. In HOMER Conference 2021, 24. - 29. 5. 2021, on-line. 2021.
    3. SKOPAL, Pavel and Roel VANDE WINKEL. Making Decisions : Occupied Film Industries from the Perspective of "Middle-Men". In Skopal, Pavel; Vande Winkel, Roel. Film Professionals in Nazi-Occupied Europe. Mediation Between the National-Socialist Cultural "New Order" and Local Structures. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 1-17. European Cinema and TV. ISBN 978-3-030-61633-5. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-61634-2_1.
    4. SKOPAL, Pavel. Offers Difficult to Refuse : Miloš Havel and Clientele Transactional Networks in the Protectorate Bohemia and Moravia. In Skopal, Pavel; Vande Winkel, Roel. Film Professionals in Nazi-Occupied Europe. Mediation Between the National-Socialist Cultural "New Order" and Local Structures. Cham: Palgrave Macmillan, 2021, p. 147-169. European Cinema and TV. ISBN 978-3-030-61633-5. Available from: https://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-61634-2_6.
    5. SKOPAL, Pavel and Ewa CISZEWSKA. Resarching on Animation Film Studios in State Socialism. Using Social Network Analysis to compare Se-ma-for and Gottwaldov. In Eastern European Film and Screen Media, 28. 5. 2021, online. 2021.

    2020

    1. SKOPAL, Pavel and Veronika KARŠULÍNOVÁ. Filmový kurýr: bibliografická databáze (Filmovy kuryr: biblographic database). Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISSN 1802-128X.
    2. SKOPAL, Pavel, Thunnis VAN OORT, Roel VANDE WINKEL, Clara PAFORT-OVERDUIN, Andrzej DEBSKI, Terézia PORUBČANSKÁ and Karina PRYT. Going to the movies in German-occupied territory in World War II: A comparative analysis of film screenings in Brussels, The Hague, Krakow, and Brno (1940-1944). In Movie Theatres in Wartime (WWII): Film Distribution and Exhibition During World War II. 2020.
    3. SKOPAL, Pavel and Barbora PODŠKUBKOVÁ. Klubisté sobě : Funkcionáři Filmového klubu v Uherském Brodě v letech 1976-1989 (Club Members for Themselves : Film Club Functionaries in Uherský Brod, 1976-1989). Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2020, vol. 32, No 3, p. 41-59. ISSN 0862-397X.
    4. SKOPAL, Pavel, Thunnis VAN OORT and Roel VANDE WINKEL. Movie Theatres in Wartime (WWII): Film Distribution and Exhibition During World War II. 2020.

    2019

    1. SKOPAL, Pavel. Des histoires tchéques pour les enfants allemands. Les coproductions germano-tchécoslovaques pour la jeunesse dans les années 1970 et 1980 (Czech Stories for German Kids Czechoslovak-German Co-productions for children in the 1970s and 1980s). In Paola Palma - Valérie Pozner. Mariages à l'européenne. Les coproductions cinématographiques intra-européennes depuis 1945. Paříž: AFRHC - Association française de recherche sur l'histoire du cinéma, 2019, p. 165-189. ISBN 978-2-37029-020-5.
    2. SKOPAL, Pavel. Filmová kritika a diváci - za hranice diskurzivní změny (Film criticsm and film viewers - beyond the border of the change of discourse). In Kopal, Petr. Král Šumavy. Komunistický thriller. Praha: Academia - ÚSTR - Casablanca, 2019, p. 56-65. České kino, 1. sv. ISBN 978-80-200-2936-2.
    3. SKOPAL, Pavel and Ewa CISZEWSKA. From Prague to Łódź and back again : the Czech scriptwriter Pavel Hajný and Czechoslovak–Polish cultural transfer in the 1970s and 1980s. Studies in Eastern European cinema. Intellect, 2019, vol. 10, No 3, p. 223-239. ISSN 2040-350X. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/2040350X.2018.1527121.
    4. SKOPAL, Pavel. Going to the Cinema as a Czech: Preferences and Practices of Czech Cinemagoers in the Occupied City of Brno, 1939–1945. In Výzkumný seminář Laboratoire Lorrain de Sciences Sociales. 2019.
    5. SKOPAL, Pavel. Going to the Cinema as a Czech : Preferences and Practices of Czech Cinemagoers in the Occupied City of Brno, 1939–1945. Film History. 2019, vol. 31, No 1, p. 27-55. ISSN 0892-2160. Available from: https://dx.doi.org/10.2979/FILMHISTORY.31.1.0027.
    6. SKOPAL, Pavel and Czesany Dvořáková TEREZA. Kinematografie Protektorátu Čechy a Morava. Stav bádání a zpracování a výzvy do dalších let. 2019.
    7. SKOPAL, Pavel. Nicole Kandioler / Christer Petersen / Anke Steinborn (Hg.) : Klassiker des tschechischen und slowakischen Films (Nicole Kandioler / Christer Petersen / Anke Steinborn (Hg.) : Classical Czech and Slovak movies). Bohemia : Zeitschrift fur Geschichte und Kultur der Bohmischen Lander. München: R. Oldenburg, 2019, vol. 59, No 1, p. 185-188. ISSN 0523-8587.
    8. SKOPAL, Pavel. Occupation, Abrupt Changes, and Taste Distinctions in the Protectorate of Bohemia and Moravia. Implications of Researching on Movies/Theatres´ Boycott. In Methods of Historical Film Audience Research, 25.–26. 04. 2019, German Historical Institute Warsaw. 2019.

    2018

    1. SKOPAL, Pavel, Roel Vande WINKEL and Thunnis van OORT. Film Distribution, Exhibition and Consumption in the Second World War : A Workshop on Data Collection and Analysis, Computational Methods and the Opportunities for Comparative Research. 2018.
    2. SKOPAL, Pavel. Filmová kultura a mladá generace (Film culture and young generation). In Martin Franc - Jiří Knapík. Mezi pionýrským šátkem a mopedem - Děti, mládež a socialismus v českých zemích 1948-1970. Praha: Academia, 2018, p. 312-324. ISBN 978-80-200-2890-7.
    3. SKOPAL, Pavel and Roel VANDE WINKEL. Kinematografie v okupované Evropě (Cinema in Occupied Europe). In Iluminace. Praha: Národní filmový archiv, 2018, 162 pp. ISSN 0862-397X.
    4. SKOPAL, Pavel. Mary Harrod, Mariana Liz, and Alissa Timoshkina (eds.) : The Europeanness of European Cinema. Identity, Meaning, Globalization (Recenze) (Mary Harrod, Mariana Liz, and Alissa Timoshkina (eds.) : The Europeanness of European Cinema. Identity, Meaning, Globalization (Review)). Apparatus. Film, Media and Digital Cultures of Central and Eastern Europe. 2018, vol. 4, No 6, p. 267. ISSN 2365-7758.
    5. SKOPAL, Pavel. Member of National Validation Panel and Steering Committee. 2018 - 2021.
    6. SKOPAL, Pavel. Okupace jako evropská zkušenost. Rozhovor s Tatjanou Tönsmeyerovou (Occupation as an European experience. Interview with Tatjana Tönsmeyer). Praha: Národní filmový archiv, 2018, vol. 30, No 4, p. 89-96.
    7. SKOPAL, Pavel and Terézia PORUBČANSKÁ. The Adress : Ufa-Central, Adolf Hitler Platz, Brno, Protectorate of Bohemia and Moravia. War time cinemagoing in a nationally divided city. In FILM DISTRIBUTION, EXHIBITION AND CONSUMPTION IN THE SECOND WORLD WAR. A Workshop on Data Collection and Analysis, Computational Methods and the Opportunities for Comparative Research, 15. 5. 2018, Lovaň, Belgie. 2018.
    8. SKOPAL, Pavel. The Pragmatic Alliance of DEFA and Barrandov : Cultural Transfer, Popular Cinema and Czechoslovak-East German Co-productions, 1957–85. Historical Journal of Film, Radio and Television. 2018, vol. 38, No 1, p. 133-146. ISSN 0143-9685. Available from: https://dx.doi.org/10.1080/01439685.2017.1285151.
    9. SKOPAL, Pavel. Tuláci “Novou Evropou“ : Říšská filmová politika a exportní možnosti protektorátní kinematografie (Tramps wandering the “new europe” : The reich’s film politics and the export capacity of the protectorate’s cinema). Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Národní filmový archiv, 2018, vol. 30, No 4, p. 9-30. ISSN 0862-397X.
    10. SKOPAL, Pavel. Užitečná detektivka : Vliv proměny kulturních hodnot na recepci detektivního filmu v protektorátním období (Useful genre of detective films : How the changes of cultural values influenced the reception of detective films in the era of Protectorate of Bohemia and Moravia). Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Národní filmový archiv, 2018, vol. 30, No 3, p. 5-22. ISSN 0862-397X.
    11. SKOPAL, Pavel. Vize říšského filmového průmyslu (Visions of the Reich´s Film Industry). Praha: Národní filmový archiv, 2018, vol. 30, No 4, p. 104-120.

    2017

    1. SKOPAL, Pavel. Česko-německá koprodukční spolupráce včera a dnes (Past and Present of Czech-German Co-productions). In Mezinárodní odborná konference v rámci festivalu dětského filmu Juniorfest, 4. - 11.11. 2017, Plzeň. 2017.
    2. SKOPAL, Pavel. Člen poroty mezinárodní soutěže hraných filmů pro děti (Jury member at the International Competition of Feature Films for Children). Porota mezinárodního festivalu dětského filmu Juniorfest, 2017 - 2017.
    3. SKOPAL, Pavel. Międzynarodowa konferencja jako instytucja dyscyplinująca. „Rewizjonistyczne tendencje” w polskim kinie lat 1957-1960 z perspektywy radzieckiej (International conferences as a tool of disciplination. The revisionist tendencies in Polish Cinema 1957-1960 from Soviet perspective). In Jagielski, Sebastian; Podsiadlo, Magdalena. Kino polskie jako kino transnarodowe. Krakov: TAiWPN Universitas, 2017, p. 127-137. ISBN 978-83-242-3081-5.
    4. SKOPAL, Pavel. Risky Business? Czechoslovak Film Industry and International Co-productions. In Havighurst Center Lecture, Miami University, 27.3.2017, Oxford. 2017.
    5. SKOPAL, Pavel. Survivor Strategies : Czech Film Industry Facing Global Ambitions (from 1930s to 1950s). In Society for Cinema and Media Studies Conference, 22.-26. března 2017, Chicago. 2017.
    6. SKOPAL, Pavel. The Czechoslovak-East German Co-production Tři oříšky pro Popelku/Drei Haselnüsse für Aschenbrödel/Three Wishes for Cinderella : A Transnational Tale. In Ostrowska, Dorota; Pitassio, Francesco; Varga, Zsuzsanna. Popular Cinemas in East Central Europe : Film Cultures and Histories. Londýn: I. B. Tauris, 2017, p. 184-197. International Library of the Moving Image, 17. ISBN 978-1-78453-397-7.

    2016

    1. SKOPAL, Pavel, Jaromír BLAŽEJOVSKÝ and Petr SZCZEPANIK. Brněnská kina v souvislostech distribučních praktik a podmínek uvádění (do roku 1989) (Brno Cinemas in the context of the practices of distribution and exhibition practices (till 1989)). In Skopal, Pavel; Česálková, Lucie. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 23-53. ISBN 978-80-7004-176-5.
    2. SKOPAL, Pavel and Lucie ČESÁLKOVÁ. Brno z pohledu tzv. nové historie kinematografie (Brno from the point of view of New Cinema History). Praha: Národní filmový archiv, 2016, 11 pp. mimo edice. ISBN 978-80-7004-176-5.
    3. SKOPAL, Pavel. Czech Stories for German Kids Czechoslovak-German Co-productions for children in the 1970s and 1980s. In Intra-European Film Coproductions Since 1945, Paris, 7-8 April 2016. 2016.
    4. SKOPAL, Pavel and Lucie ČESÁLKOVÁ. Filmové Brno. Dějiny lokální filmové kultury (Cinematic Brno. History of local cinema culture). Praha: Národní filmový archiv, 2016, 338 pp. ISBN 978-80-7004-176-5.
    5. SKOPAL, Pavel. Marika Rökk s Bilingual Legs: German Movies, Un-German Behaviour, and Meaning of Cinema-Going. In Cinema, War and Democratic Agency: Exhibition, Moviegoing and Everyday Resistance, 1939-1945, Norway, 24-25 November 2016. 2016.
    6. SKOPAL, Pavel. Němcová a Pavlíček, Bruegel a Pištěk. O inspiracích a produkci Tří oříšků pro Popelku. Rozhovor s Václavem Vorlíčkem (Němcová and Pavlíček, Bruegel and Pištěk. About inspirations and production of Three Nuts for Cinderella). In Tři oříšky pro Popelku. Vydání první. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 166-169. ISBN 978-80-7004-173-4.
    7. SKOPAL, Pavel. Příběh úspěšné koprodukce. Národní, mezinárodní a transnárodní prvky Tří oříšků pro Popelku (Story of a Successful Co-production. National, International and Transnational Elements in Three Nuts for Cinderella). In Tři oříšky pro Popelku. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 36-54. Archivní edice. ISBN 978-80-7004-173-4.
    8. SKOPAL, Pavel. Spolužáci jdou do kina. Dětská filmová kultura po 2. světové válce (Schoolmates are visiting a cinema. Children s film culture after WWII). In Skopal, Pavel; Česálková, Lucie. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 183-203. ISBN 978-80-7004-176-5.
    9. SKOPAL, Pavel. The Practice of Co-Production in the Eastern Bloc in a Comparative Perspective: The Case of Czechoslovakia, GDR and Poland. In Přednáška na Alfried Krupp Wiessenschaftskolleg Greifswald. 2016.
    10. SKOPAL, Pavel and Ewa CISZEWSKA. The Scriptwriter, of From Prague to Lodz and Back Again: Pavel Hajný and the Czechoslovak-Polish Cultural Transfer in the 1980s. In In/between. Cultures of connectivity. The 10th NECS conference, Potsdam, 28-30 July 2016. 2016.
    11. SKOPAL, Pavel. Tři oříšky pro Popelku (Three Nuts for Cinderella). Praha: Národní filmový archiv, 2016, 249 pp. ISBN 978-80-7004-173-4.
    12. SKOPAL, Pavel. Tři oříšky pro Popelku - archivní edice (Three Nuts for Cinderella - edition of archival materials). Praha: Národní filmový archiv, 2016, 26 pp. ISBN 978-80-7004-173-4.
    13. SKOPAL, Pavel. Uvedení knihy o filmu Tři oříšky pro Popelku (Three Nuts for Cinderella - a book presentation). Praha: Mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy, 2016.
    14. SKOPAL, Pavel. Zpívat a tančit s okupanty. Recepce německých filmů v Protektorátu Čechy a Morava (Singing and Dancing with the Occupiers. German Movies´ Reception in the Protectorate Bohemia and Moravia). In Skopal, Pavel; Česálková, Lucie. Filmové Brno : dějiny lokální filmové kultury. Praha: Národní filmový archiv, 2016, p. 183-203. ISBN 978-80-7004-176-5.

    2015

    1. SKOPAL, Pavel. Barrandov’s Co-productions: The Clumsy Way to Ideological Control, International Competitiveness and Technological Improvement. In Skopal, Pavel; Karl, Lars. Cinema in Service of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia 1945-1960. First published. New York - Oxford: Berghahn Books, 2015, p. 89-106. Film Europe. ISBN 1-78238-996-2.
    2. SKOPAL, Pavel and Kyrill KUNAKHOVICH. Cinema Cultures of Integration: Film Distribution and Exhibition in the GDR and Czechoslovakia from the Perspective of Two Local Cases, 1945-1960. In Skopal, Pavel; Karl, Lars. Cinema in Service of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia 1945-1960. First published. New York - Oxford: Berghahn Books, 2015, p. 275-314. Film Europe. ISBN 978-1-78238-996-5.
    3. SKOPAL, Pavel and Lars KARL. Cinema in Service of the State Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960. New York - Oxford: Berghahn Books, 2015, 406 pp. Film Europe. ISBN 978-1-78238-996-5.
    4. SKOPAL, Pavel and Lars KARL. Introduction. In Pavel Skopal, Lars Karl. Cinema in Service of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia 1945-1960. First published. New York - Oxford: Berghahn Books, 2015, p. 1-11. Film Europe. ISBN 978-1-78238-996-5.
    5. SKOPAL, Pavel. Kinematografie ve válčící Evropě 1939-1945. Brno, 2015. Elportál.
    6. SKOPAL, Pavel. Ovlivnila nás česká nová vlna a Švejka jsme uměli zpaměti (We were influenced by the Czech New Wave and we quoted Svejk). Praha: Národní filmový archiv, 2015, p. 97-107. Iluminace. ISSN 0862-397X.
    7. SKOPAL, Pavel. Polish Cinema of the Late 1950s and Early 1960s from the Soviet Perspective. In Kino polskie jako kino transnarodowe. Krakov, 26.-28. listopadu 2015. 2015.
    8. SKOPAL, Pavel. Procházka filmovým Brnem (Cinematic Brno - a guided tour). Brno: Brněnská 16, 2015.
    9. SKOPAL, Pavel. Risk and Trust in State-Socialist Co-Production Practice. DEFA-Barrandov Collaborations of 1970s and 1980s. Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2015, vol. 27, No 3, p. 23-35. ISSN 0862-397X.
    10. SKOPAL, Pavel. Risk and Trust in State-Socialist Co-Production Practice: DEFA-Barrandov Collaborations of 1970s and 1980s. In 39. konference German Studies Association, Washington, D.C., seminář "East German Cinema and TV in a Global Context: Before and After 1990". 2015.
    11. SKOPAL, Pavel. Risk and trust in the sphere of film production: the case of Czechoslovak, East German and Polish Film Studios, 1957-1985. In Přednáška na Herderově institutu v Marburgu. 2015.
    12. SKOPAL, Pavel. The Story of a Successful Co-production. National, International, and Transnational Elements in the Barrandov’s Cooperation with DEFA. In International Film Seminar "Three Nuts for Cinderella". Oslo, Norsko, 15.12.2015. 2015.

    2014

    1. SKOPAL, Pavel. …and They Lived Happily Ever After. Co-productions and the Role of Partner´s Trust (DEFA-Barrandov Fairy-Tales in the 1970s and the 1980s as a Case Study). In Mezinárodní konference CEFS, Olomouc. 2014.
    2. SKOPAL, Pavel. DEFA and Barrandov: An Entangled History. Cultural Transfers and Personal Connections Between the Film Studios. In konference European Network for Cinema and Media Studies (NECS), Milán. 2014.
    3. SKOPAL, Pavel. Expert. Státní fond kinematografie, 2014 - 2021.
    4. SKOPAL, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku : filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970 (Film culture of the Northern Triangle : movies, cinemas and cinema-goers in Czech lands, GDR and Poland 1945-1970). Vyd. 1. Brno: Host, 2014, 308 pp. Filmová knihovna ; sv. 3. ISBN 978-80-7294-971-7.
    5. SKOPAL, Pavel. Kriegsgeschichten von Liebenden und Nationen. Internationale Romanzen in drei Co-Produktionen der späten 1950er-Jahre (War stories of lovers and nations international romances in three co-productions of the late 1950s). In Karl, Lars; Müller, Dietmar; Siebert, Katharina. Der lange Weg nach Hause. Konstruktionen von Heimat im europäischen Spielfilm. Berlin: Metropol, 2014, p. 154-168. ISBN 978-3-86331-212-1.
    6. SKOPAL, Pavel. Letters to the Heroes: Exhibition and reception of Hanzelka and Zikmund’s travelogues in Czechoslovakia of the 1950s. Participations. Journal of Audience and Reception Studies. 2014, vol. 11, No 2, p. 58-77. ISSN 1749-8716.
    7. SKOPAL, Pavel. Pionýři a socialistická (anti)modernita. Dětské koprodukce studia Barrandov v letech 1958-1974 (Young Pioneers and the socialist (anti)modernity. Barrandov co-productions for children, 1958-1974). In workshop Děti, mládež a moderní média. 2014.

    2013

    1. SKOPAL, Pavel. Popularity, Screen Quotas, and the phenomenon of Shortage under Socialism Film popularity and possibility of its measurement in Czechoslovakia, Poland and GDR. In Historia kina Europy środkowej w perspektywie interkulturowej, Lodz. 2013.
    2. SKOPAL, Pavel. Reisende in Sachen Genre - von Barrandov nach Babelsberg und zurück. Zur bedeutung von tschechischen Regisseuren für die Genrefilmproduktion der DEFA in den 1960er und 1970er Jahren (Genre-boosting travellers: from Barrandov to Babelsberg, and back again The significance of Czech filmmakers for the DEFA genre production of the 1960s and 1970s). In Michael Wedel, Barton Byg, Andy Räder, Skyler Arndt-Bryggs, Evan Torner. DEFA international: Grenzüberschreitende Filmbeziehungen vor und nach dem Mauerbau. Wiesbaden, Německo: Springer VS, 2013, p. 249-266. Film, Fernsehen, Medienkultur. ISBN 3-531-18493-8.
    3. SKOPAL, Pavel. Singing and Laughing with the Enemy: The Reception of German Movies in the Protectorate of Bohemia and Moravia in the Memories of Cinemagoers. In Media Politics, Political Media. Mezinárodní konference NECS, Praha. 2013.
    4. SKOPAL, Pavel. The (Restored) Practice of DEFA Co-productions with the “Normalized” Czechoslovak Film Studio in the 1970s. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication. 2013, 22/XIII, Winter, p. 189-199. ISSN 1731-450X.
    5. SKOPAL, Pavel. The (Restored) Practice of DEFA Co-productions with the “Normalized” Czechoslovak Film Studio in the 1970s. In German Studies Association conference, Denver, USA, 3.-6.10.2013. 2013.

    2012

    1. SKOPAL, Pavel. Člen redakční rady. Iluminace : časopis pro teorii, historii a estetiku filmu, 2012. ISSN 0862-397X.
    2. SKOPAL, Pavel. I think This is the Beginning of a Beautiful Friendship, Comrade! International Romances in Czechoslovak Co-productions (Those Born in 1921 /1957/, May Stars /1959/ and Interrupted Song /1960/). In Workshop Der Lange Weg nach Hause. Ein filmhistorisches Symposium über das Heimkehren aus dem Krieg. 2012.
    3. SKOPAL, Pavel. Muži v sedle, v cirku a na létajících strojích : dějiny filmové recepce v českých zemích, 1945-1953 (Men in seddles, in circus and on the flying machines : history fo cinema reception in the Czech lands, 1945-1953). In Kopal, Petr. Film a dějiny 3 : politická kamera – film a stalinismus. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů; Casablanca, 2012, p. 321-346. ISBN 978-80-87292-15-0.
    4. SKOPAL, Pavel. Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960 (Planned Cinema. The Czech Film Industry 1945 - 1960). Praha: Academia, 2012, 560 pp. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2096-3.
    5. SKOPAL, Pavel. New Warriors Will Arise - a historical movie and its ideal readership in the "post-Resolution" Czech Cinema. In The Screen Industries In East-Central Europe. An International Conference, Brno, 22-25 November 2012. 2012.
    6. HAVEL, Luděk. "O nového člověka, o dokonalejší lidstvo, o nový festival". Filmový festival pracujících, 1948 až 1959 ("For a new individual, for a more perfect mankind, for a brand new festival". Workers Film Festival, 1948 - 1959). In SKOPAL, Pavel. Naplánovaná kinematografie. Český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, 2012, p. 312-357. Šťastné zítřky. ISBN 978-80-200-2096-3.
    7. SKOPAL, Pavel and Francesco DI CHIARA. Příliš kruté pro Američany. Carlo Ponti, česká nová vlna a barrandovské koprodukce se západní Evropou (Too cruel for Americans. Carlo Ponti, Czech New Wave, and Barrandov co-productions with the Western Europe). In Batistová, Anna. Hoří, má panenko. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2012, p. 56-79. ISBN 978-80-7004-150-5.
    8. SKOPAL, Pavel. Socialist cinema conferences: the places, the events, and the conflicts. In European Network for Cinema and Media Studies, Lisbon, 21-23 June 2012. 2012.
    9. SKOPAL, Pavel. Svoboda pod dohledem. Zahájení koprodukčního modelu výroby v kinematografiích socialistických zemí na příkladu Barrandova (1954 až 1960) (Liberty under a surveillance. The first period of co-productions in the socialist countries - with Barrandov as the case study (19541960)). In Skopal, Pavel. Naplánovaná kinematografie : český filmový průmysl 1945 až 1960. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, p. 102-148. Šťastné zítřky ; sv. 7. ISBN 978-80-200-2096-3.
    10. SKOPAL, Pavel. The spots of (dis)harmony “Conference of cinema industry workers of the socialist countries”, 1957-1960 – control and coordination of cinema industries in the Soviet bloc. In Association for Slavic, East European, and Eurasian Studies conference. 2012.
    11. SKOPAL, Pavel. The Spots of (Dis)Harmony. The Case of the “Conference of Cinema Industry Workers of the Socialist Countries”, 1957-1960. In přednáška na Geisteswissenschaftliches Zentrum Geschichte und Kultur v Lipsku, 7. června 2012. 2012.
    12. SKOPAL, Pavel. Úvod : plány, změny a kontinuity (Introduction : plans, changes, and continuities). In Skopal, Pavel. Naplánovaná kinematografie : český filmový průmysl 1945 až 1960. Vyd. 1. Praha: Academia, 2012, p. 11-26. Šťastné zítřky ; sv. 7. ISBN 978-80-200-2096-3.

    2011

    1. SKOPAL, Pavel. “It is not enough we have lost the war – now we have to watch it!” Cinemagoers´ attitudes in the Soviet occupation zone of Germany (a case study from Leipzig). In Edinburgh International Film Audiences Conference. 2011.
    2. SKOPAL, Pavel. “It is not enough we have lost the war – now we have to watch it!” Cinemagoers’ attitudes in the Soviet occupation zone of Germany (a case study from Leipzig). Participations. Journal of Audience and Reception Studies. 2011, roč. 8, č. 2, p. 497-521. ISSN 1749-8716.
    3. SKOPAL, Pavel. Na tenkém ledě koprodukční spolupráce Srovnání žánrové produkce studií Barrandov a DEFA v polovině 60. let na příkladu snímku STRAŠNÁ ŽENA (1965) (On the thin ice of co-productions A comparative study of the generic production in the Barrandov and DEFA studios in mid 1960s – the case of the movie STRAŠNÁ ŽENA (1965)). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2011, roč. 23, č. 3, p. 29-51. ISSN 0862-397X.
    4. SKOPAL, Pavel. The Cinematic Shapes of the Socialist Modernity Program: Ideological and Economic Parameters of Cinema Distribution in the Czech Lands, 1948-1970. In Daniel Biltereyst, Richard Maltby, Philippe Meers. Cinema, Audiences and Modernity. New Perspectives on European Cinema History. London - New York: Routledge, 2011, p. 81-98, 17 pp. ISBN 978-0-415-67277-1.

    2010

    1. SKOPAL, Pavel. Kings, Indians, Swordsmen, Acrobats and Skaters The audiences´ preferences and the “culture of shortage” in the Socialist Era: the case of Czechoslovakia, 1948-1970. In Urban Mediations - European Network for Cinema and Media Studies conference. 2010.
    2. SKOPAL, Pavel. Once Upon a Time When Cinemas Smelled... : Sensual perception of the cinema space and its role in the memories of cinema-goers – the case of Brno, 1930s–1960s. In XVI International Oral History Conference, Prague, Czech Republic Between Past and Future: Oral History, Memory and Meaning. 2010.
    3. SKOPAL, Pavel. Planned Cinema: History of the Czechoslovak Film Industry after 1945. 2010.
    4. SKOPAL, Pavel. „Sovietization“ of the post-war national film cultures in the Eastern Bloc countries? Trans/nationally defined quotas of distribution, exhibition and attendance in Czechoslovakia and GDR and their role in the local film culture, 1945-1970. In Comparative Cinema History: Film exhibition in Europe. 2010.
    5. SKOPAL, Pavel. Za „vysokou ideovou úroveň“, a/nebo za vyšší tržby? Filmová distribuce v českých zemích z hlediska konfliktu ideologických a hospodářských cílů (1945–1968) (For a higher "level of ideas", or for higher receits? Cinema distribution in Czech countries from the point of view of the conflicts between ideological and commercial interests (1945-1968)). Soudobé dějiny. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2010, vol. 2010, No 4, p. 641-666. ISSN 1210-7050.

    2009

    1. SKOPAL, Pavel. Do you deserve to see the DVD trailer? Fans, franchise familiars, and the rhetoric of the Star Wars DVD trailers. In Film als Baustelle. Das Kino und seine Paratexte. Marburg: Schüren, 2009, p. 147-162. Marburger Schriften zur Medienforschung 10. ISBN 3-89472-670-9.
    2. SKOPAL, Pavel. Filmy z nouze. Způsoby rámcování filmových projekcí a divácké zkušenosti v období stalinismu (Films out of Necessity. The Means of Framing Film Screenings And Spectatorial Experience in the Stalinist Era). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2009, vol. 21, No 3, p. 70-91. ISSN 0862-397X.
    3. SKOPAL, Pavel. Spolužáci jdou do kina: význam filmu a kina v životě brněnských dětí po 2. světové válce (Schoolmates go to the cinema). In Československé město včera a dnes: každodennost - reprezentace - výzkum. 2009.

    2008

    1. SKOPAL, Pavel. Filmy pana velvyslance. Československé filmové publikum a americký Státní department (The Movies of the Ambassador. The Czechoslovak Film Audience and the American State Department). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2008, vol. 20, No 3, p. 175-188. ISSN 0862-397X.
    2. SKOPAL, Pavel. Na cestu kolem světa, nebo na výlet do Krče? Recepce filmových cestopisů Hanzelky a Zikmunda v 50. letech (Travelling round the World, or an Excursion to Krč? The Reception of Film Travelogues by Hanzelka and Zikmund during the 1950s). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2008, vol. 20, No 1, p. 85-125. ISSN 0862-397X.
    3. SKOPAL, Pavel. The preferred meanings and the unwelcomed pleasures. The use of paratexts for movie´s ideological framing in Czechoslovakia of the Stalinist era. In konference ECREA (European Communication Research and Education Association). 2008. ISBN 978-84-490-2569-3.
    4. SKOPAL, Pavel. The preferred meanings and the unwelcomed pleasures. The use of paratexts for movie´s ideological framing in Czechoslovakia of the Stalinist era. In konference ECREA (European Communication Research and Education Association), Barcelona, 25.-28.11.2008. 2008.

    2007

    1. SKOPAL, Pavel. Between the Model of a New Film Culture and the Reality of Socialist Economy. Film distribution in Czech lands from the point of view of the conflict between ideological and economic goals (1948-1968). In “The Glow in their Eyes.” Global perspectives on film cultures, film exhibition and cinemagoing. 2007.
    2. SKOPAL, Pavel and JIndřiška BLÁHOVÁ. Europe and Hollywood - The Case of Germany and Czechoslovakia. 2007.
    3. SKOPAL, Pavel. Pulp Fiction - doslov (Pulp Fiction - an epilogue). In Pulp Fiction. Praha: Casablanca, 2007, p. 98-99. Moderní film. ISBN 978-80-903756-3-5.
    4. SKOPAL, Pavel. Stare filmy, nowe narracje. Kontekstualizacja oraz interpretacja kulturowa filmów hollywoodzkich na DVD (Old movies, new stories. The Contextualisation and Cultural Mediation of Hollywood Films on DVD). In Reguły gry. Gdansk: Słowo/Obraz Terytoria, 2007, p. 400-427. ISBN 83-7453-753-1.
    5. SKOPAL, Pavel. "Tak pro rozum sis přišel, něco bych pro tebe měl" / Jak DVD trailery oslovují filmové fanoušky. Cinepur. 2007, vol. 53, No 5. ISSN 1213-516X.
    6. SKOPAL, Pavel. "The Adventure Continues on DVD" - Franchise Movies As Home Video. Convergence. The Journal of Research into New Media Technology. Special Issue "Consumption and Use of DVDs". 2007, vol. 13, No 2, p. 185-198. ISSN 1354-8565.

    2006

    1. SKOPAL, Pavel. DVD marketing in the U.S. of Working Titles British romantic comedies: Framing reception and strategies of cultural appropriation. Jump Cut. USA, 2006, vol. 48, No 1, p. 1-22. ISSN 0146-5546.
    2. SKOPAL, Pavel. Mimo prostor kina: cesta Hollywoodu do domácností (Out of Space of Theatre: The Way of Hollywood to Households). Brno: Masarykova univerzita, 2006, 145 pp. Elportál. ISSN 1802-128X.
    3. SKOPAL, Pavel. Mimo prostor kina: cesta Hollywoodu do domácností. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISSN 1802-128X.
    4. SKOPAL, Pavel. Staré a nové. Dějiny DVD jako dějiny diferenciace (Old and New. A History of DVD as a History of Differentiation). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2006, vol. 18, No 4, p. 105-124. ISSN 0862-397X.

    2005

    1. SKOPAL, Pavel. Dějiny brněnských kin amatérského historika Václava Nováka. (The History of Cinemas in Brno, as Written by the Amateur Historian.). In Pavel Skopal (ed.): Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 191-195. ISBN 80-210-3913-2.
    2. SKOPAL, Pavel. Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. (Cinema and the City. The local film history studies). Brno: Masarykova univerzita, 2005, 245 pp. Cinematographica. ISBN 80-210-3913-2.
    3. SKOPAL, Pavel. Kolem světa ve 32 jazycích. Lví král a strategie "globální lokalizace" (Around the World in 32 Languages. The Lion King and the Strategy of "Global Localization"). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2005, vol. 17, No 2, p. 105-126, 17 pp. ISSN 0862-397X.
    4. SKOPAL, Pavel. Některé narativní tendence současného hollywoodského filmu (Certain tendencies of contemporary Hollywood cinema). Cinepur. Praha: Sdružení přátel Cinepuru, 2005, No 40. ISSN 1213-516X.
    5. SKOPAL, Pavel. Rozhlasový rozhovor s brněnským promítačem Františkem Pevným. (Radio Interview with the Projectionist František Pevný.). In Pavel Skopal (ed.): Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 229-233. ISBN 80-210-3913-2.
    6. SKOPAL, Pavel. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. O. Řada filmologická. 2. Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 248 pp. ISBN 80-210-3913-2.
    7. SKOPAL, Pavel. Staré filmy, nové příběhy. Kontextualizace a kulturní zprostředkování hollywoodských filmů na DVD (Old movies, new stories. The contextualization and cultural mediation of Hollywood films on DVD). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2005, vol. 17, No 3, p. 105-126. ISSN 0862-397X.
    8. SKOPAL, Pavel. Úvod: lokální dějiny, město a mediální sítě. (Introduction: Local History, City, and Media Webs.). In Pavel Skopal (ed.): Kinematografie a město. Studie z dějin lokální filmové kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2005, p. 5-10. ISBN 80-210-3913-2.

    2004

    1. SKOPAL, Pavel. Nejistá budoucnost filmového hrdiny. Cinepur. Praha: Sdružení přátel Cinepuru, 2004, No 36, p. 19-21. ISSN 1213-516X.
    2. SKOPAL, Pavel. Žánr, divák a protetická paměť (Genre, viewer, and prosthetic memory). In Žánr ve filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2004, p. 32-38. ISBN 80-7004-116-1.

    2003

    1. SKOPAL, Pavel. Co ví americké filmy o teorii? (What american films know about film theory?). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2003, 49/2003, No 1, p. 155-158. ISSN 0862-397X.
    2. SKOPAL, Pavel. Montáž jako atrakce. Cinepur. Praha: Sdružení přátel Cinepuru, 2003, No 25. ISSN 1213-516X.
    3. SKOPAL, Pavel. (Ne)viditelné vrstvy filmového obrazu. Storyboard, DVD a exhibicionistická rétorika hollywoodského filmu (The (In)visible Layers of the Film Image. The Storyboard, DVD and the exhibitionistic rhetoric of Hollywood Cinema). Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2003, vol. 15, No 4, p. 35-49. ISSN 0862-397X.

    2002

    1. SKOPAL, Pavel. Dějiny perverzního diváka. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2002, vol. 2002, No 3, p. 131-134. ISSN 0862-397X.
    2. SKOPAL, Pavel. Evropa a Hollywood (spletitá historie jednoho vztahu). Cinepur. Praha: Sdružení přátel Cinepuru, 2002, 23-24. ISSN 1213-516X.
    3. SKOPAL, Pavel. Konstruovaný autor (A Constructed Author). Kino-Ikon : časopis pre vedu o filme a "pohyblivom obraze". Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov, 2002, vol. 6, No 2, p. 172-176. ISSN 1335-1893.
    4. SKOPAL, Pavel. Psát dějiny použití filmových žánrů. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2002, vol. 14, No 4, p. 132-136. ISSN 0862-397X.
    5. SKOPAL, Pavel. Texty a kontexty sémiopragmatiky (Texts and Contexts of Semio-Pragmatics). In Cinematographica. Sborník prací FF MU: Otázky filmu a audiovizuální kultury. Brno: Masarykova univerzita, 2002, p. 19-27. ISBN 80-210-2992-7.

    2001

    1. SKOPAL, Pavel. Bram Stoker's Hollywood aneb Je klasický Hollywood nesmrtelný? (Bram Stoker's Hollywood). Film a doba. Praha, 2001, XLVII, No 4, p. 194-198. ISSN 0015-1068.
    2. SKOPAL, Pavel. Filmy, v nichž se kola nekradou a náhoda neexistuje. Iluminace. Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2001, vol. 13, No 4, p. 119-122. ISSN 0862-397X.
    3. SKOPAL, Pavel. Karnevalizace (ve) filmu (Carnivalization in Film). Kino-Ikon : časopis pre vedu o filme a "pohyblivom obraze". Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov, 2001, vol. 5, No 2, p. 49-65. ISSN 1335-1893.
    4. SKOPAL, Pavel. Od klasického k novému Hollywoodu. Cinepur. Praha: Sdružení přátel Cinepuru, 2001, vol. 10, No 18, p. 8-13. ISSN 1213-516X.
    5. SKOPAL, Pavel. Styl a narace v novém Hollywoodu (Style and Narration in the New Hollywood). Kino-Ikon : časopis pre vedu o filme a "pohyblivom obraze". Bratislava: Asociácia slovenských filmových klubov, 2001, vol. 5, No 2, p. 255-262. ISSN 1335-1893.

    2000

    1. SKOPAL, Pavel. Televize jako architektonický prvek sociálního a fyzického prostoru. In Priestor vo filme/Space in Film. 2000, p. 299-304.

    1999

    1. SKOPAL, Pavel. Svůdné odhalování absolutní paměti. KINO-IKON. 1999, No 2, p. 134-138.

    1998

    1. SKOPAL, Pavel. Konvence westernu a ideologie žánru ve filmu Je třeba zabít Sekala. Biograph. 1998, No 6, p. 88-93.
    2. SKOPAL, Pavel. (Post)historie psaná obrazem. Epistemologie obrazu sub specie: Vilém Flusser. Biograph. 1998, 3-4, p. 36-42.
Display details
Displayed: 24/4/2024 23:26