Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2023

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Acting method as an (embodied) worldview. Theatralia. Masaryk University, 2023, vol. 26, No 1, p. 115-117. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2023-1-8.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka, Klára ŠKROBÁNKOVÁ and Eliška RAITEROVÁ. Brno Theatralia Conference : Crossing Borders with Shakespeare since 1945 : Central and Eastern European Roots and Routes. 2023.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka, Svitlana SHURMA and Wei-lun LU. Cognitive Approach to Music Drama Analysis: multimodal metaphors of love and death in Monteverdi’s lamento. In Cognitive Futures in the Arts and Humanities. 2023.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. členka redakční rady. Divadelní revue, 2023 - 2023. ISSN 0862-5409.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Presages of contemporary theatre studies theories in Vladimír Jindra's structuralist theory of scenography. Theatralia. Masaryk University, 2023, vol. 26, No 1, p. 82-100. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2023-1-5.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Šéfredaktorka, předsedkyně redakční rady. Theatralia, 2023 - 2023. ISSN 1803-845X.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení (Creation and perception of meaning as a multilevel process: the theory of Mihail Antović in the analysis of theatrical performance). In Kondice a Kognice. 2023.
    8. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Tvorba a percepce významu jako víceúrovňový proces: teorie Mihaila Antoviće v analýze divadelního představení. 2023.
    9. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Život lidského ducha v herecké tvorbě (The Life of the Human Spirit in the Work of an Actor). Theatralia. Masaryk University, 2023, vol. 26, No 2, p. 225-229. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2023-2-14.

    2022

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres. In Christopher R. Wilson and Mervyn Cooke. The Oxford Handbook of Shakespeare and Music. 1st ed. Oxford: Oxford University Press, 2022, p. 894-925. Oxford Handbooks. ISBN 978-0-19-094514-5. Available from: https://dx.doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190945145.013.33.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Calixto Bieito. Překračování hranic – otevřenost, provokace, anebo umělecká invaze? In NdB Diva. 1st ed. Brno: Národní divadlo Brno, 2022, p. 20-23. ISSN 1803-0408.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Hamlet jako člověk rozumu i emoce. Theatralia. Brno: MUNI PRESS, 2022, vol. 25, No 2, p. 172-174. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2022–2-13.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Meaning-making in contemporary operatic performance. Theatralia. Brno: MUNI PRESS, 2022, vol. 25, No 1, p. 172-176. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2022-1-12.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Režijně-scénografická pojetí jevištního díla Claudia Monteverdiho v brněnských inscenacích (Directorial-scenographic Concepts of Claudio Monteverdi's Stage Works in Brno Productions). Slovenské divadlo. Bratislava: Slovenská akadémia vied, 2022, vol. 70, No 2, p. 203-224. ISSN 0037-699X. Available from: https://dx.doi.org/10.31577/sd-2022-0014.

    2021

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Conceptual metaphor theory cannot be just conceptual. Theatralia. Masarykova univerzita, 2021, vol. 24, No 1, p. 267-270. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-1-17.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka, David DROZD, Andrea JOCHMANOVÁ, Mariana ORAWCZAK KUNEŠOVÁ, Kateřina ŠALOUNOVÁ, Aleš KOLAŘÍK and Ivona SOLČÁNIOVÁ. Czech Historical Avant-Garde in the European Context (Brno TheatraliaConference 2021). 2021.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. členka redakční rady (member of editorial board). Opus Musicum, 2021 - 2022. ISSN 0862-8505.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Singing in the blend : stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989. Theatralia. Masarykova univerzita, 2021, vol. 24, Special Issue, p. 189-208. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-S-14.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Singing in the blend: stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989. In Central European Shakespeare Research Association Conference. 2021.

    2020

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Acquiring 'a new way of thinking about theatre...'. Theatralia. Masarykova univerzita, 2020, vol. 23, No 1, p. 171-173. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2020-1-15.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Comittee member - "Contemporary Art". Fondy EHP a Norska, odborná hodnotící komise žádostí o grantovou podporu, 2020 - 2022.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Dramatické obrazy z dějin národa slovenského: Juro Jánošík (1954) Beg Bajazid (1957) Svatopluk (1960) (Dramatic Images from the History of the Slovak Nation: Juro Jánošík (1954) Beg Bajazid (1957) Svatopluk (1960)). In Koblišková, Zuzana. LV100 : Ladislav Vychodil a scéna 20. storočia. 1st ed. Bratislava: Slovenská národná galéria, 2020, p. 79-88. ISBN 978-80-8059-229-5.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace (Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions). Opus musicum. Opus musicum o.p.s., 2020, vol. 52, No 5, p. 6-23. ISSN 0862-8505.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Mezi realismem a jevištní metaforou : tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera (Between realism and stage metaphor : the work of opera director Miloš Wasserbauer). In Teatrologická společnost - veřejné přednášky, Divadelní ústav, Praha. 2020.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. odborná hodnotitelka. Rada pro výzkum, vývoj a inovace, 2020 - 2020.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Singing in the Blend (Made) of Colours, Canvas, and Stones : Staging of Operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989. In Shakespeare in Central Europe after 1989 : common heritage and regional identity II, 25.-26. 5. 2020, online conference, organised by Pazmány Péter catholic University, Institute of English and American Studies. 2020.

    2019

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Czech Theatrical Imagination in Teatro alla Scala : František Tröster and Miloš Wasserbauer’s Production of Katerina Izmailova (1964). Czech and Slovak Journal of Humanities : Musicologica. Olomouc: Univerzita Palackého, 2019, vol. 2019, No 2, p. 60-69. ISSN 1805-3742.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Fall of evil, fall of good : Towards Cognitive Analysis of Performances of Verdi’s Shakespearean Operas. In Cognitive Futures in the Arts and the Humanities 2019, Mainz, June 19.-23.2019. 2019.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. “Iron Curtain Up?”: Staging Shakespearean Operas in the Czech Republic after 1989. In „Iron curtain up!“ Shakespeare, 30 years after, Bratislava, 3.-4.3.2019. 2019.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Land as a Mother, Land as a Grave. Productions of Verdi‘s Macbeth after 1989 and/from Cognitive Perspective. In Shakespeare in Central Europe after 1989: common heritage and regional identity, Budapest, December 1-3, 2019. 2019.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Performativita – výlučná schopnost člověka (Performativity - uniquie ability of humans). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2019, vol. 22, No 2, p. 243-245. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2019-2-13.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Režisér jako koncept : Tvorba operního režiséra Miloše Wasserbauera v padesátých a šedesátých letech 20. století (A Concept of Theatre Director : Miloš Wasserbauer's Legacy from 1950s and 1960s). První vydání. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2019, 298 pp. ISBN 978-80-246-4460-8.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Space for Performing Dynamics of Power : Scenography for Verdi’s Macbeth in the Czech Republic after 2000. In ESRA - Shakespeare and European Geographies: Centralities and Elsewheres, Rome, July 9-12, 2019. 2019.

    2018

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Clelia Falletti, Gabriele Sofia and Victor Jacono (eds.) : Theatre and Cognitive Neuroscience. Online. Consciousness, Literature and the Arts. 2018, vol. 19, 2/3.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Christian C. BILLING. Czech and Slovak Scenography for Shakespeare. In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2018, 268 pp. ISSN 1803-845X.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. “Digging in the Score” : Conceptual Metaphor Theory and Analyzing Opera Stage Direction. In Metaphor across contexts and domains : from description to application (RaAM 2018), 27.-30.6.2018, Hong Kong. 2018.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Dynamics of Evil : Two Stagings of Verdi’s Otello in the State Theatre in Brno (1967, 1989). In Shakespeare in Changing Cultural Paradigms, 29.-30.11.2018, Bratislava. 2018.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ. Hudební divadlo Waltera Felsensteina a jeho domácí recepce (Walter Felsenstein's music theatre and his Czech reception). Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2018, vol. 53, No 1, p. 15-34. ISSN 1212-0391. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/MB2018-1-2.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Janáčkovy opery v Brně : realismus a metafory jevištní interpretace (Janáček's Operas in Brno : Realism and Metaphors in Staging Practice). 2018.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Christian C. BILLING. Making space for Shakespeare in the Central European imaginary : editorial. Theatralia : revue současného myšlení o divadelní kultuře. Masarykova univerzita, 2018, vol. 21, No 2, p. 7-13. ISSN 1803-845X.
    8. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Opera v současném světě (Opera in Contemporary World). Theatralia : revue současného myšlení o divadelní kultuře. Brno: Masarykova univerzita, 2018, vol. 21, No 1, p. 191-196. ISSN 1803-845X.
    9. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Působení Miloše Wasserbauera ve Slovenském národním divadle v Bratislavě v padesátých letech a na začátku šedesátých let 20. století (Miloš Wasserbauer’s Work at the Slovak National Theatre in the 50s and Early 60s of the 20th Century). Slovenské divadlo : revue dramatických umení. Veda, 2018, vol. 66, No 4, p. 362-379. ISSN 0037-699X. Available from: https://dx.doi.org/10.2478/sd-2018-0022.

    2017

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Inspirace v kognitivní filmologii : audiovizuální metafora jako analytický nástroj (An Inspiration from Cognitive Film Studies : Audiovisual Mataphor as an Analytic Tool). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 20, No 1, p. 169-174. ISSN 1803-845X.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ. Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus? (Realism of Walter Felsenstein's Music Theatre : truth or myth?). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 20, No 1, p. 88-121. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2017-1-6.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Teoretické dílo Miloše Wasserbauera v kontextu dobového myšlení o operní inscenační tvorbě (Theoretical work of Miloš Wasserbauer in relation to the contemporary thinking about staging opera). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2017, vol. 20, No 2, p. 69-95. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2017-2-4.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Verdi's Macbeth and Otello in Brno at the Verge of the Velvet Revolution : Between Stage Metaphor and Stage Realism. In Czech and Slovak Scenography for Shakespeare Symposium, 3. 3. 2017, Ohio State University, Ohio, USA. 2017.

    2016

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka, Naďa SATKOVÁ and Eliška POLÁČKOVÁ. Brno Theatralia Conference 2016: Czech and Slovak Scenography for Shakespeare. 2016.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Tomáš KAČER. Current Trends in Theatre Theory and Meta-theory. In Theatralia. Journal of Theatre Studies, no. 2 (2016): volume 19. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2016, p. 1-180. ISSN 1803-845X.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Helena SPURNÁ. Dramaturgická východiska opery Státního divadla v Brně v době působení Václava Noska a Miloše Wasserbauera (The Dramaturgy of the State Theatre in Brno under Václav Nosek and Miloš Wasserbauer). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 19, No 1, p. 212-227. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2016-1-11.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Tomáš KAČER. Editorial. Theatralia. Journal of Theatre Studies. 2016, vol. 19, No 2, p. 7-8. ISSN 1803-845X.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Miroslav Kouřil a jeho cesta ke strukturalismu jako metodě i programu (Miroslav Kouřil and His Approach to Structuralism as a Method and Programme). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 19, No 1, p. 144-158. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2016-1-7.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century. In Metaphor in the Arts, in Media and Communication (11th Conference of the Association for Researching and Applying Metaphor), Berlin, 1-4 July 2016. 2016.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Stage Metaphors in Verdi's Otello : Miloš Wasserbauer's State Theatre Production (Brno 1967) in the Context of Otello's Staging Tradition. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2016, vol. 19, No 2, p. 29-58. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2016-2-2.

    2015

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Cognitive Studies in Theatre Theory. In Lectures at Instytut Kultury Polskiej, Warsawa. 2015.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Cognitive Theatre Studies - An Introduction. In Lectures at Department of Theatre Studies, Athens. 2015.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Czech Structuralist Approach to Theatre. In National and Kapodistrian University of Athens, Faculty of Theatre Studies; 31.3.2015, Greece. 2015.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. From the score to the stage : an illustrated history of continental opera production and staging. In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, p. 153-156. ISSN 1803-845X.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Metafory, kterými hrajeme : perspektivy a meze české kognitivní teatrologie (Metaphors we act by : prospects and limits of the Czech cognitive theatrology). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, vol. 18, No 1, p. 65-84. ISSN 1803-845X. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-1-4.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Operatic Shakespeare on the Stage of the State Theatre in Brno. In Czech and Slovak Scenography for Shakespeare, 6.-7. November, 2015, University of Hull, United Kingdom. 2015.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Předsedkyně redakční rady / šéfredaktorka (Chair of Editorial Board / Editor in chief). Theatralia, 2015. ISSN 1803-845X.
    8. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. The Paths of Czech Structural Theatre Theory. In University of Warsaw, Institute of Polish Culture - Section for Theatre and Performance, 15. 4. 2015. 2015.
    9. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. The Staging of Opera : The Ring of the Nibelung by Richard Wagner. In Attempting to Make "Wagner's Dream" Come True. In Erasmus Lectures at National and Kapodistrian, University of Athens. 2015.

    2014

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. A fresh approach to old issues. Maya Tangeberg–Grischin: The Techniques of Gesture Language – a Theory of Practice. In Theatralia, roč. 17, č. 2, 241-243. Brno: Masarykova univerzita, 2014, p. 241-243. ISSN 1803-845X.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora DIEGO RIVERA PŘÍHODOVÁ. Archaeology of Concepts and Ambitions: Performing Structuralism through the Field of Scenography (Czechoslovakia, 1970s). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2014, vol. 17, No 2, p. 111-121. ISSN 1803-845X.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. ORIENTace. K metodologii výzkumu tradičního indického divadla (ORIENTation. Towards the methodology of research of traditional Indian theatre). In Veřejné přednášky Katedry divadelních studií a Teatrologické společnosti. 2014.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Searching for the Perfect Sign.Structuralist Theory and Asian Acting Techniques. In Theatre and Stratification, Warwick, FIRT/IFTR. 2014.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Šéfredaktorka, předsedkyně redakční rady (Editor-in-Chief). Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře / Theatralia: Journal of Theatre Studies, 2014 - 2022. ISSN 1803-845X.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Šéfredaktorka, předsedkyně redakční rady (Editor-in-Chief). Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře / Theatralia: Journal of Theatre Studies, 2014 - 2022. ISSN 1803-845X.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Šéfredaktorka; Předsedkyně redakční rady (Editor-in-Chief; Chair of the Editorial Board). Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře / Theatralia. Journal of Theatre Studies, 2014. ISSN 1803-845X.
    8. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka, David DROZD and Martin BERNÁTEK. Úvod do teorie divadla: vybrané kapitoly (Theatre Theory: Selected Themes). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 61 pp. ISBN 978-80-210-6766-0.

    2013

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora DIEGO RIVERA PŘÍHODOVÁ. Archaeology of Concepts and Ambitions: Performing Structuralism through the Field of Scenography (Czechoslovakia, 1970s). In Prague Semiotic Stage Revisited II, Brno, KDS, FF MU. 2013.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Divadelní formy Asie v teoretickém díle Jiřího Veltruského (Asian theatrical forms reflected in theoretical works by Jiří Veltruský). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč.16, č. 1, p. 81-101. ISSN 1803-845X.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Hastábhinaja : gesta rukou v tradičním divadelním umění Indie (Hastabhinaya : Hand Gestures in Traditional Theatre Art of India). Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 236 pp. Spisy Masarykovy univerzity v Brně, Filozofická fakulta ; č. 419. ISBN 978-80-210-6406-5.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora DIEGO RIVERA PŘÍHODOVÁ. Miroslav Kouřil’s Scenographic Theory: Establishing a New Scientific Discipline in the Totalitarian Regime. In Re-Routing Performance, Barcelona, mezinárodní konference FIRT/IFTR. 2013.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Šéfredaktorka, předsedkyně redakční rady. Theatralia, 2013 - 2023. ISSN 1803-845X.

    2012

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. ‘Asian’ Theatre Sign: Its Potential and Its Limits in the History of the Czech Structuralist Thought. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 15, č. 2, p. 89-99. ISSN 1803-845X.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Asijské divadelní formy v teoretickém díle Jiřího Veltuského. Zpráva o výzkumu (Asian Theatre Forms in Theoretical Work of Jiří Veltruský. A Research Report). In Strukturalistický poločas. 2012.
    3. PŘÍHODOVÁ, Barbora and Šárka HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ. Dokumentace k teorii scénografie Miroslava Kouřila (Documentation on theory of scenography by Miroslav Kouřil). In Strukturalistický poločas. 2012.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Kúdijáttam - když divadlo vychází z chrámu (Koodiyattam: when theatre emerges from a temple). Divadelní revue. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2012, roč. 23, č. 3, p. 36-54. ISSN 0862-5409.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora PŘÍHODOVÁ. Miroslav Kouřil's theory of scenography in the archive materials : a research report. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 15, č. 2, p. 227-231. ISSN 1803-845X.
    6. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Nicola Savarese. Eurasian Theatre : drama and performance between East and West from classical antiquity to the present. Theatralia. Revue současného myšlení o divadelní kultuře. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 15, č. 2, p. 211-219. ISSN 1803-845X.
    7. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora PŘÍHODOVÁ. Prague Semiotic Stage - Revisited. 1st ed. Brno: Katedra divadelních studií FF MU, Nakladatelství MU (Muni Press), 2012, p. 1-237.
    8. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora LEŠTÁCHOVÁ. Susugigawa in the intercultural exchange : towards interculturalism in theatre. In Cultural Translation and East Asia: Film, Literature, Art and Language Conference. 2012.

    2011

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. A Journey into Theatrical Space: The Project of the Scenographic Encyclopaedia and its Prolegomena. Theatralia. Brno, 2011, roč. 14, č. 1, p. 244-253. ISSN 1803-845X.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Asian Theatre in Metamorphosis: Interculturality and the Images of Orient in the Czech Theatre. In Torchinov Readings (Sankt-Peterburg University). 2011.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. "Asian" theatre sign: its potential and its limits for the Czech structural thought. In Prague Semiotic Stage Revisited. 2011.
    4. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Ivan R. V. Rumánek: Japoská dráma nó. Žáner vo vývoji (Ivan R. V. Rumánek: Japanese Noh Drama. Genre in Development). In Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2011, p. 279-285. ISSN 1803-845X.
    5. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka and Barbora LEŠTÁCHOVÁ. Velké prádlo v mezikulturní výměně. K problematice interkulturalismu v divadle (Susugigawa in an intercultural exchange: to theatrical interculturalism). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2011, vol. 14, No 2, p. 161-178. ISSN 1803-845X.

    2010

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Brněnské setkání zástupců divadelních muzeí (Meeting of representatives of theatre museums in Brno). Theatralia. Brno: MU, 2010, 13 / 2010, No 1, p. 118-119. ISSN 1803-845X.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Jana Pilátová: Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Theatralia. Brno: MU, 2010, 13 / 2010, No 1, p. 113-115. ISSN 1803-845X.
    3. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Znakové systémy asijských divadelních forem v českém myšlení o divadle (Sign systems of Asian theatre forms in context with Czech thinking on theatre). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2010, vol. 13, 2010/2, p. 24 - 39. ISSN 1803-845X.

    2009

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Divadlo nezávislé Indie: Anglicky psaná indická dramatika (Theatre of Independent India: Indian Drama Written in English). Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 1., 1-2, p. 79 - 94. ISSN 1803-845X.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Scénografové brněnského divadla po roce 1945. Dokumentace scénografické sbírky Moravského zemského muzea (The stage design in Brno after 1945. Documentation in The Moravian Museum drafts collection.). In O divadle 2008. Sborník příspěvků z konferencí O divadle na Moravě a ve Slezsku III. a Paměť divadla v Olomouci. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009, 254 pp. ISBN 978-80-244-2427-9.

    2008

    1. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Estetika staroindického divadelního umění. Teorie rasy. (Ancient Indian Theatre. Rasa Theory.). Theatralia. Sborník prací filozofické fakulty MU. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2008, vol. 2007, No 10, p. 145-159. ISSN 1214-0406.
    2. HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Směřování k rase v dramatickém textu: Kalidásův Ztracený prsten (Towards Rasa in a Dramatic Text: Abhijnana-Shakuntala of Kalidasa). Theatralia. Sborník prací filozofické fakulty MU. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2008, vol. 2008, No 11, p. 113-132. ISSN 1214-0406.
    3. KYSOVÁ, Šárka and Jitka ŠŤÁVOVÁ. Teatrologický trojboj (Theatrological Triathlon). Divadelní revue. Praha: Divadelní ústav, 2008, vol. 2008, No 1, p. 80-81. ISSN 0862-5409.
Display details
Displayed: 25/4/2024 11:26