Masaryk University

Publication Records

česky | in English

Filter publications

    2020

    1. TRNOVÁ, Eva. Development of Interdisplinary Instruction Using Inquiry Based Science Education. In Mafalda Carmo. Education Applications Developments V : Advances in Education and Educational Trends Series. 1st ed. Lisboa: Science Press, 2020, p. 192-202. Education Applications Developments V. ISBN 978-989-54815-0-7.

    2009

    1. SLÁDEK, Petr. Didactex - textilní materiály ve výuce přírodních věd na ZŚ (Didactex - textile materials in science education on elementary school). In Možnosti motivace mládeže ke studiu přírodních věd. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, p. 126-141. ISBN 978-80-244-2206-0.

    2008

    1. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Cognitive motivation of the talented pupils in natural sciences. (Cognitive motivation of the talented pupils in natural sciences). In Education and Talent 1. Brno: MSD, 2008, p. 15-37. Výzkumné zprávy 2. ISBN 978-80-7392-033-3.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Diagnostics of the Analytical Observation and Preconceptions in Science Education Particulary Focused to Gifted Students (Observation and Preconceptions in Science Education Particulary Focused to Gifted Students). In Proceedings of XIII. IOSTE Symposium the Use of Science and Technology for Peace and Sustainable Development. Izmir, Turkey: Buca Fafulty of Education, Dokuz Eylul University, 2008, p. 1240-1246. ISBN 978-605-5829-16-2.
    3. SLÁDEK, Petr. Didactex - textilní materiály ve výuce přírodních věd na ZŚ (Didactex - textile materials in science education in school). In Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží aneb věda je zábava. SCIENCE IS FUN. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého Olomonouc, 2008, p. 82-83. ISBN 978-80-244-2127-8.
    4. TRNA, Josef. Hands-on Activity as a Source of Learning Tasks in Science Education. In HSci2008. Formal and Informal Science Education. Braga (Portugal): University of Braga, Portugal, 2008, p. 78-82. ISBN 978-989-95095-3-5.
    5. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Eva PAVLOVSKÁ. Motivational learning tasks in science education. In 4th International scientific meeting: The impact of recent scientific researches on child's early learning. 2008. ISBN 978-961-6528-83-2.
    6. TRNOVÁ, Eva and Josef TRNA. Poznávací motivace nadaných žáků v přírodovědné výuce. (Cognitive motivation of the talented pupils in natural sciences.). In Výchova a nadání 1. Brno: MSD, 2008, p. 15-34. Výzkumné zprávy číslo 1. ISBN 978-80-7392-024-1.
    7. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Přírodovědný experiment v učebních úlohách jako zdroj motivace nadaných žáků (Science Experiment in Learning Tasks as a Source of Motivation of Gifted Students). In Učitel a nadaný žák. Brno: MSD, Brno, 2008, p. 206-214. ISBN 978-80-7392-054-8.
    8. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Přírodovědný experiment v učebních úlohách jako zdroj motivace nadaných žáků (Science Experiment in Learning Tasks as a Source of Motivation of Gifted Students). In Učitel a nadaný žák. 2008. ISBN 978-80-7392-053-1.
    9. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Ivana VACULOVÁ. Role of Hands-on Activity in Development of Students´ Skills in Science Education. In HSci2008. Formal and Informal Science Education. 2008. ISBN 978-989-95095-3-5.
    10. TRNA, Josef. Ruce ve fyzice (Hands in Physics). In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Plzeň: ZČU, 2008, p. 210-216. ISBN 978-80-7043-728-5.
    11. VACULOVÁ, Ivana and Josef TRNA. Video-study of teaching physics: The role of teaching task in the process of acquirement of students`skills. In DYDCHEM 2008. Research in Didactics of the Sciences. 2008.
    12. VACULOVÁ, Ivana and Josef TRNA. Video-study of Physics Education: the Role of Teaching Tasks in the Process of Skills Acquirement. In Research in Didactics of the Sciences. 1st ed. Krakow: Uniwersytet pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowe, 2008, p. 182-185. Science Education. ISBN 978-83-7271-519-7.
    13. DVOŘÁK, Ladislav, Tomáš MILÉŘ, Petr NOVÁK, Petr SLÁDEK and Ivana VACULOVÁ. Využití textilních materiálů ve výuce fyzice (Textile materials in physics education). In XXVI. mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávacího procesu zaměřené k aktuálním problémům vědy, výchovy, vzdělávání a rozvoje tvůrčího myšlení. Brno: Univerzita obrany, 2008, p. 55-60. ISBN 978-80-7231-511-6.

    2007

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Cognitive Motivation in Science Teacher Training. In Science and Technology Literacy in the 21st Century. Volume II. Cyprus: University of Cyprus, 2007, p. 277-284. ISBN 978-9963-8519-8-0.
    2. NĚMEC, Jiří and Josef TRNA. Edutainment or Entertainment. Education Possibilities of Didactic Games in Science Education. In Němec, J. (ed.) THE EVOLUTION OF CHILDREN PLAY - 24. ICCP Word Play Conference. Brno: Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno, 2007, p. 55-64. ISBN 978-80-210-4666-5.
    3. NOVÁK, Petr and Josef TRNA. Metoda videostudie jako diagnostický nástroj při realizaci RVP (The Method of Videostudy as a Diagnostics Tool in the Framework Educational Programme Realisation). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. Rámcové vzdělávací programy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, p. 195-198. ISBN 978-80-7043-603-5.
    4. TRNA, Josef. PCK a didaktika fyziky (PCK and Didactics of Physics). Acta Didactica. Nitra (Slovensko): Fakulta prírodných vied, UKF Nitra, 2007, vol. 2007, No 2, p. 53-60. ISSN 1337-0073.
    5. TRNA, Josef. PCK a didaktika fyziky (PCK and Didactics of Physics). In 50let didaktiky fyziky v ČR. Olomouc: JČMF, Pedagogická fakulta MU, Přírodovědecká fakulta UP, 2007, p. 27-34. ISBN 978-80-244-1786-8.
    6. VACULOVÁ, Ivana and Josef TRNA. Role fyzikálních dovedností v RVP ZV (The Role of Physical Skills in the Framework Educational Programme). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 3. Rámcové vzdělávací programy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007, p. 228-232. ISBN 978-80-7043-603-5.
    7. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Safety of the Human Body in Hands-on Science Experiments. In HSci2007. Development, Diversity and Inclusion in Science Education. Ponta Delgada (Portugalsko): University of Azores, Portugal, 2007, p. 62-67. ISBN 978-989-95336-1-5.
    8. TRNA, Josef. Teacher Training in Elementary School Experiments. In Science and Technology Literacy in the 21st Century. Volume I. Cyprus: University of Cyprus, 2007, p. 256-261. ISBN 978-9963-8519-7-3.

    2006

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Cognitive Motivation in Science Teacher Training. In Science and Technology Education for a Diverse Word. Lublin (Poland): M. Curie-Sklodovska university press, 2006, p. 491-498. ISBN 83-227-2497-7.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Everyday Living and Safe Living in Simple Science Experiments. In Science and Technology Education in the Service of Humankind. 12th IOSTE Symposium. Penang (Malaysia): School of Educational Studies, University Science Malaysia, Penang, 2006, p. 556-561. ISBN 983-2700-39-6.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Fyzika a přírodověda v přetlakové láhvi (Physics in compressed-air chamber). In Veletrh nápadů učitelů fyziky 11. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, p. 23-32, 6 pp. ISBN 80-244-1491-0.
    4. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Science Experimental Skills under Development. In Europe Needs More Scientists. The Role of Eastern and Central European Science Educators. Tartu, Estonia: University of Tartu, 2006, p. 77-84. ISBN 978-9949-11-567-9.

    2005

    1. TRNA, Josef. Didaktika přírodovědy a rámcové vzdělávací programy (Science Education and Framework Educational Programme). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 2. Rámcové vzdělávací programy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2005, p. 160-166. ISBN 80-7043-418-X.
    2. TRNA, Josef. Fyzika v jednoduchých pokusech (Physics in Simple Experiments). In DIDFYZ 2004. Information and Communication Technologies in Physics Education. Nitra (Slovensko): FPV UKF a pob. JSMF v Nitre, 2005, p. 167-171. ISBN 80-8050-810-0.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Měříme lidské tělo. (Human body measuring.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky 10. Praha: Prometheus, 2005, p. 23-32. ISBN 80-7196-331-3.
    4. TRNA, Josef. Motivation and Hands-on Experiments. In HSci2005. Hands-on Science in a Changing Education. Rethymno (Řecko): University of Crete, 2005, p. 169-174. ISBN 960-88712-1-2.
    5. TRNA, Josef. Nastává éra mezioborových didaktik? (The Time of Interdisciplinary Didactics is Coming?). Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, 2005, vol. 2005, No 1, p. 89-97. ISSN 1211-4669.
    6. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Krystyna SUJAK-LESZ, Jan LESZ and Andrzej KRAJNA. Projekt SYSTEM jako příklad mezinárodního využití ICT v přípravě učitelů přírodovědy (SYSTEM Project as an Example of International Use of ICT in Science Teacher Training.). In DIDFYZ 2004. Information and Communication Technologies in Physics Education. Nitra (Slovensko): FPV UKF a pob. JSMF v Nitre, 2005, p. 232-236. ISBN 80-8050-810-0.

    2004

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Cognitive Motivation in Science Teacher Training. In Science and Technology Education for a Diverse Word dilemmas, needs and partnership. 11th IOSTE Symposium for Central and East European Countries. Lublin (Poland): M. Curie-Sklodovska university press, 2004, p. 223-224. ISBN 83-227-2285-0.

    2002

    1. TRNA, Josef. Fyzika na toaletě (Physics on a toilet.). Physics on a toilet. In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Praha: Prometheus, 2002, p. 23-26. ISBN 80-7196-254-6.

    2001

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Kompetence a dovednosti žáků jako vzdělávací cíle přírodovědné výuky. (Pupils Competentions and Skills as Goals of Science Education.). In Ciele vyučovania fyziky v novom miléniu. Zbornik referatov z 12. mezdinárodnej konferencie. DIDFYZ 2000. Nitra: Fakulta prírodných vied Univerzity K. Filozófa v Nitre a pobočka JSMF v Nitre., 2001, p. 73-78. ISBN 80-8050-387-7.

    2000

    1. TRNA, Josef, Andrzej KRAJNA, Leszek RYK, Krystyna SUJAK-LESZ and Agniszka LESZ. Predyspozycje fizykalne dzieci przed nauczaniem fizyki w szkole. (Pupils Physics Gifts before School Physics Teaching.). Biuletin Informacyjny. Krakow, Poland: COMN, 2000, vol. 1, 18/19, p. 48-52. ISSN 1428-5010.

    1999

    1. TRNA, Josef and Leszek RYK. Innovated Role of Diagnostics in Teaching Science. In Proceedings of the Conference Science Teacher Training 2000. Banská Bystrica, Slovakia: Matej Bel University, Banská Bystrica, 1999, p. 59-64. ISBN 80-8055-149-9.
    2. TRNA, Josef, Andrzej KRAJNA, Leszek RYK, Krystyna SUJAK-LESZ and Agnieszka LESZ. Predyspozycje fizykalne dzieci przed nauczaniem fizyki w szkole. (Pupils Physics Gifts before School Physics Teaching.). Problemy studiow nauczycielskich. Krakow, Poland: Wyd. Naukowe WSP, 1999, vol. 1999, No 20, p. 1-8. ISSN 0239-6769.
    3. TRNA, Josef. Žáci se ptají. Jak je možné jednoduše ukázat princip létání? (Pupils Ask. How is Possible to Simple Demonstrate the Core of Flying?). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1999, vol. 9, No 4, p. 246. ISSN 1210-1761.

    1998

    1. TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ and Leszek RYK. Alternativní postupy výuky v přípravě učitelů přírodovědných předmětů. (Alternative Teaching Methods in Science Teacher Preparing.). In Přínos alternativních škol k optimálnímu rozvoji školské soustavy (sborník ze 7. konference o současných světových otázkách alternativního školství). Olomouc: Pedagogická fakulta UP v Olomouci, 1998, p. 282-285. ISBN 80-7067-832-1.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Didaktický test: Útěk z pevnosti. (Diagnostics test: Escape from Fortress.). Brno: CDVU při MU v Brně, 1998, 19 pp. Obecná škola po čtvrtém roce ověřování.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Inovace role přírodovědné úlohy jako vzdělávacího prostředku. (Innovated Role of Science Problem as a Educational Means.). In Cesty k tvořivé škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, p. 387-390. ISBN 80-210-1938-7.
    4. TRNA, Josef. Tvořivost v praxi. (Creativity in Practice.). In Tvořivá škola. Brno: PAIDO, 1998, p. 177-179. ISBN 80-85931-63-X.

    1997

    1. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Aktuální problémy diagnostiky a evaluace v přírodovědě. (Present Problems in Diagnostics and Evaluation in Natural Science.). In Sborník z 6. konference o současných celosvětových otázkách alternativního školství. Olomouc: UP v Olomouci, 1997, p. 271-274. ISBN 80-7067-679-5.
    2. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Koordinace přírodovědných vzdělávacích cílů. (Co-ordination of Natural Science Educational Aims.). In Education in the Changing World. Nitra, Slovakia: Univerzita K. Filozofa v Nitre, 1997, p. 424-427. ISBN 80-967339-9-0.
    3. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Zdravý způsob života a jeho motivační role v přírodovědné výuce. (A Healthy Way of Life and Its Motivation Role in Teaching Natural Science.). In Výchova dětí a mládeže ke zdravému způsobu života na konci XX. století. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1997, p. 259-262. ISBN 80-210-1654-X.

    1996

    1. TRNA, Josef. Alternativní přírodovědné výukové postupy založené na aktuálních psychologických poznatcích. (Alternative Teaching Procedures in Natural Science Based on New Psychological Knowledge.). Brno: PAIDO, 1996, 14 pp. Příprava učitelů.1. ISBN 80-85931-21-4.
    2. TRNA, Josef, Krystyna SUJAK-LESZ, Andrzej KRAJNA and Leszek RYK. Educational Plans of a Secondary School Students Report 1: Science-Oriented Classes. In 3rd European Conference of Research in Chemical Education. Lublin, Poland: University of M. Curie-Sklod., 1996, p. 296-299.
    3. TRNA, Josef. Explanační modely ve výuce fyziky. (Explanation Models in Teaching Physics.). In Fyzika a didaktika fyziky 2. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1996, p. 68-74. ISBN 80-210-1405-9.
    4. TRNA, Josef, Krystina SUJAK-LESZ and Leszek RYK. Klasy autorskie typu science. (Author Classes type Science.). Wiesci zamkowe. Legnica, Poland, 1996, roč.3, No 2, p. 7-11. ISSN 1426-0913.
    5. TRNA, Josef. Motivační složka zájmu žáka o fyziku. (Motivation Component of Pupil Interest of Physics.). In Didfyz´94. Samostatné fyzikálne poznávanie žiakov. Nitra, Slovakia: PROTON a JSMF, 1996, p. 93-99.
    6. TRNA, Josef and Leszek RYK. Motywacja ucznia w nauczaniu przedmietow przyrodniczich. (Motivation of Pupil in Science Education.). Wiesci zamkowe. Legnica, Poland, 1996, roč.3, No 3, p. 40-41. ISSN 1426-0913.
    7. TRNA, Josef. Několik pokusů. (Several Experiments.). In Veletrh nápadů učitelů fyziky. Praha: UK v Praze a ZČU v Plzni, 1996, p. 33-37.
    8. TRNA, Josef and Eva TRNOVÁ. Vzdělávací evaluační standardy v přírodovědě. (Educational Evaluative Standards in Natural Science.). In Pedagogická diagnostika ´95. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1996, p. 88-93. ISBN 80-7042-106-1.

    1993

    1. TRNA, Josef. Motivacionni těchnologii v obučenieto po fizika. (Motivation Teaching Techniques in Physics.). Fizika. Sofia, Bulgaria, 1993, vol. 29, No 3, p. 6-8. ISSN 0204-6946.
Display details
Displayed: 6/11/2024 05:06