TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Ivana VACULOVÁ and Petr NOVÁK. Problematika motivace přírodovědně nadaných žáků (Problems of Motivation of Gifted Students). In DIDFYZ 2008. Vyučovanie fyziky vo svetle nových poznatkov vedy. Nitra, Slovakia: Univerzita K. Filozofa v Nitre. Fakulta prírodných vied., 2009, 5 pp. ISBN 978-80-8094-496-4.
TRNA, Josef, Eva TRNOVÁ, Ivana VACULOVÁ and Petr NOVÁK. Problematika motivace přírodovědně nadaných žáků (Problems of Motivation of Gifted Students). In DIDFYZ 2008. 2009. ISBN 978-80-8094-496-4.
VACULOVÁ, Ivana, Josef TRNA and Tomáš JANÍK. Učební úlohy ve výuce fyziky na 2. stupni základní školy: vybrané výsledky CPV videostudie fyziky (Learning tasks in physics instruction in lower secondary school: selected findings of the CPV Video Study). Pedagogická orientace. 2008, vol. 18, No 4, p. 59-79. ISSN 1211-4669.
VACULOVÁ, Ivana. Výzkum výuky fyziky realizovaný prostřednictvím videostudie (The research of the physics education carried out using a videostudy). In Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Sborník sdělení 16. konference ČAPV. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2008, p. 833 – 843. ISBN 978-80-7041-287-9.
LACINA, Aleš. Aktuální problémy českého fyzikálního vzdělávání (Current problems of Czech education in Physics). Československý časopis pro fyziku. Praha: Fyzikální ústav AV ČR, 2004, vol. 54, No 2, p. 92 - 97. ISSN 0009-0700.
TRNA, Josef. Evaluační standardy ve fyzikálním vzdělávání. (Evaluation standards of physics education.). In Kompetence a standardy ve fyzikálním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, p. 52-63. ISBN 80-244-0922-4.
TRNA, Josef. Fyzika v krabičce zápalek (Physics in a matchbox). In Veletrh nápadů učitelů fyziky IX. Sv.2. Brno: Paido, 2004, p. 107-111. ISBN 80-7315-087-5.
LACINA, Aleš. Modernisierung in der Ausbildung der Physiklehrer (Modernization of physics teachers training). In Moderne trends in der Physiklehrervorbereitung. Erlangen und Jena: Palm & Enke, 2003, p. 67-77. ISBN 3-7896-0673-1.
LACINA, Aleš. Modernizace přípravy učitelů fyziky - důvody, způsoby, výsledky (Modernization of physics teachers training). In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky. Plzeň: ZČU, 2003, p. 53-61. ISBN 80-7082-954-0.
LACINA, Aleš. Oč jde ve výuce fyziky na gymnáziu (What is the grammar scholl physics teaching about). In Aktuální problémy výuky fyziky na gymnáziu. Hradec Králové: MAFY, Prometheus, 2002, p. 31-36. ISBN 80-86148-59-9.
CZUDKOVÁ, Lenka and Jana MUSILOVÁ. Physics in a lift and on a turntable. Physics Education. Bristol, Great Britain: Institute of Physics Publishing, 2000, vol. 35, No 1, p. 22-29. ISSN 0031-9120.
MUSILOVÁ, Jana. Postrecenze učebnice "Fyzika pro gymnázia" - Mechanické kmitání a vlnění (Postreview of the textbook "Physics for secondary schools" - Mechanical oscillations nad waves). Školská fyzika. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, vol. 6, No 3, p. 61-64. ISSN 1211-1511.
CZUDKOVÁ, Lenka and Jana MUSILOVÁ. The pendulum: a stumbling block of secondary school mechanics. Physics Education. Bristol, Great Britain: Institute of Physics Publishing, 2000, vol. 35, No 6, p. 428-435. ISSN 0031-9120.
TRNA, Josef. Fyzika v pokusech - soubor výukových videopořadů. (Physics in Experiments - Set of Educational Video Programmes.). Matematika, Fyzika, Informatika. Praha: Prometheus JČMF, 1998, roč.8, No 6, p. 383-384. ISSN 1210-1761.
TRNA, Josef. Kompetence, standardy, dovednosti a diagnostika ve výuce fyziky. (Competencies, Standards, Skills and Diagnostics in Teaching Physics.). In Physical Education Today and After 2000. Prešov, Slovakia: Fakulta humanitnych a prierodnych vied PU, 1998, p. 32-35. ISBN 80-88885-31-0.
SOLDÁN, Milan and Josef TRNA. Úlohy ve výuce fyziky a chemie. (Problems in Chemistry and Physics Teaching.). In Didaktika chemie - její současnost a perspektivy. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 1996, p. 43-45. ISBN 80-210-1487-3.
TRNA, Josef. Fyzika a česká státní maturita ve světle francouzských zkušeností. (Physics and National School-leaving Examination at Czech grammar schools and French Experiences.). Pedagogická orientace. 1992, roč.2, No 5, p. 121-124. ISSN 1211-4669.