J 2014

Náboženské představy a jejich přenos: od mysli a obsahu k tělu a kontextu

CIGÁN, Jakub and Tomáš HAMPEJS

Basic information

Original name

Náboženské představy a jejich přenos: od mysli a obsahu k tělu a kontextu

Name (in English)

Religious ideas and their transmission: from mind and content to body and context

Authors

CIGÁN, Jakub (703 Slovakia, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš HAMPEJS (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Pantheon: religionistický časopis, Pardubice, Univerzita Pardubice, 2014, 1803-2443

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60304 Religious studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/14:00079551

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

kognitivní věda o náboženství; náboženské představy; náboženská víra; epidemiologie mentálních reprezentací; minimálně kontraintuitivní představy; experimentální metody; kognice a kultura; paměť

Keywords in English

cognitive science of religion; religious ideas; religious belief; epidemiology of mental representations; minimally counterintuitive ideas; experimental methods; cognition and culture; memory

Tags

Reviewed
Změněno: 14/1/2019 15:07, Mgr. Jakub Cigán, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se věnuje vývoji výzkumu přenosu náboženských představ v rámci kognitivní vědy o náboženství za uplynulých dvacet let. Téma náboženských představ a jejich přenosu představuje pro kognitivní vědu o náboženství konstitutivní téma již od jejího počátku. Autoři rané kognitivní vědy o náboženství zdůrazňovali především kognitivní aspekty náboženských představ jako distinktivní třídy mentálních reprezentací a to především v rámci Sperberovo epidemiologického rámce a Boyerovy teorie minimálně kontraintuitivních představ. Postupně, díky měnícímu se trendu v kognitivní vědě o náboženství směřujícímu k uznání kognice jako tělesně ukotvené, dochází k uznání důležitosti metareprezentace spojené s tělem, sociálním kontextem a kulturou, které jsou nezbytné pro pochopení šíření náboženských představ obecně. Tento posun v kognitivní vědě o náboženství však neznamená radikální obrat ke kultuře, ale spíše zdůrazňuje potřebu komplexnějších a testovatelných modelů šíření náboženských představ. Za změnou trendu v kognitivní vědě o náboženství stojí i přijetí paradigmatu experimentálního psychologického výzkumu, který se ukázal jako vysoce přínosný a to hned v několika ohledech. Především umožňuje preciznější formulaci jednotlivých teorií a modelů náboženských představ a umožňuje další progresivní výzkum. Taktéž nanovo vrací empirický psychologický výzkum zpátky do religionistiky. Na druhou stranu ukotvení religionistiky v antropologické výzkumné tradici umožňuje zpětně zvyšovat kulturní citlivost užitých psychologických experimentálních metod.

In English

The study summarizes the advances made in the study of the transmission of religious ideas within the Cognitive Science of Religion (CSR) over the last twenty years. This research subject represents an established theme from the beginnings of the CSR to the present day. The progressing research shifts from stressing the isolated cognitive aspects of religious ideas as distinctive class of mental representations within Sperber's epidemiological and Boyer's minimally counter­intuitiveness projects to the acknowledgement of the roles of body, social context and culture in explaining the successful transmission of religious ideas. The social and cultural context became an instrumental part of the way in which the beliefs are analytically metarepresented and these became influential explanatory factors in the scientific understanding of transmission processes in general. However, this does not mean any radical turn away from the cognitive towards the cultural, but rather it emphasizes the need for more complex but still testable models of religious ideas and their dissemination. This reflects a global trend in the CSR with a highlighted role for experimental methods, which proved to be very fruitful in the past. First of all, they helped the CSR to become more precise in formulating theories and models of religious ideas and opened the possibility of progressive explanatory research. Secondly, they brought the empirical psychological study of religion back into the scientific study of religion. On the other hand, the anthropological nature of the scientific study of religion helped to improve the laboratory experimental paradigm by making it more sensitive to cultural differences.

Links

EE2.3.20.0048, research and development project
Name: Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství
MUNI/A/0780/2013, interní kód MU
Name: Epistemologické problémy výzkumu v religionistice (Acronym: EPROVYR)
Investor: Masaryk University, Category A

Files attached

Cigan_Hampejs_2015_Nabozenske_predstavy.pdf
Request the author's version of the file